Write a comment
קערת פירות עמוסה כל טוב היא תנאי הכרחי לקיץ, וכל הסיבות לפניכם

הקיץ היא עונת הפירות. ענבים, אבטיחים, מלונים, משמשים, אפרסקים, שזיפים, שסק, סברס והעונה רק התחילה. המדפים ברשתות השיווק והדוכנים בשווקים מתחילים להתמלא בפירות בשלל צבעים, ריחות וטעמים.

ככלל, פירות בריאים. הם מכילים הרבה ויטמינים ומינרלים חיוניים, מספקים אנרגיה זמינה לגוף והסיבים התזונתיים בהם מסייעים למערכת העיכול. אלא שפירות גם עמוסים בסוכר והנטל הקלורי שלהם רב. לכן, לפני שלוקחים עוד פרי מן הקערה, כדאי לדעת כמה קלוריות יש בו ומה הערך התזונתי שבו.

אבטיח
ה-פרי של הקיץ. אכן, אבטיח עשיר בסוכר ולא מומלץ לאכול ממנו הרבה, אבל פרוסת אבטיח ביום לא רק שלא תזיק אלא תעניק הרבה בריאות. אבטיח עשיר בוויטמין C ובליקופן, פיגמנט הנמצא בפירות וירקות אדומים כמו עגבנייה. ויטמין C וליקופן מתפקדים כנוגדי חמצון חזקים ולכן יעילים לחיזוק מערכת החיסון ומחלות סרטן למיניהן ובפרט נגד סרטן הערמונית. כמו כן האבטיח עשיר בחומצות אמינו הקשורות להורדת לחץ הדם ובוויטמינים B3, 5B ו-6B.

מנה יומית מומלצת:
כוס גדולה של קוביות אבטיח או פרוסה ממנו.

ענבים
גם ענבים מכילים כמות גבוהה של סוכר ולכן מומלץ לצרוך אותם באופן מבוקר. אבל הנקודה החשובה היא לאכול ענבים, והסיבה המרכזית היא נוגד החמצון הייחודי רסברטרול (Resveratrol), תרכובת אורגנית ופעילה למדי, הנמצאת בקליפת הענב ובגרעינים. מחקרים רבים התמקדו ברסברטרול וביתרונותיו הבריאותיים, ונמצא כי הוא יעיל נגד שקיעת כולסטרול "רע" (LDL) בדפנות כלי הדם ועל כן גם מצוין נגד היווצרות קרישי דם. חוקרים סבורים כי הוא יעיל נגד התנוונות תאי עצב ועל כן יעיל למניעת אלצהיימר.
בנוסף, ענבים הם מקור צמחי מצוין למינרלים כמו אבץ, מגנזיום, אשלגן וברזל.

מנה יומית מומלצת: 1-2 כוסות.

משמש
העונה של המשמש קצרה וכדאי לנצל אותה היטב. משמש הוא מקור מצוין לוויטמינים רבים: ויטמין C, ויטמינים מקבוצת B, ובעיקר ויטמינים מקבוצת A, עליה מעיד צבעו הכתום של המשמש. מקורו של הפיגמנט הכתום בפלבנואידים – תרכובת אורגנית המתפקדת כנוגד חמצון חזק ומשמשת לבניית ויטמין A. קשה להפריז בחשיבות של ויטמין A בגופנו – הוא ממלא תפקיד חשוב בחידוש תאי העור, וכן חיוני להגנה על העיניים ולשיפור הראייה, בעיקר ראיית הלילה.

מנה יומית מומלצת: 3 משמשים ביום.

מלון
המלון הכתום עשיר בוויטמין A ובטא קרוטן וכמובן בפלבנואידים ונוגדי חמצון חשובים. מלון עשיר למדי בוויטמין C ומנה אחת של מלון מכילה את הכמות היומית המומלצת של ויטמין C לילדים, שהיא כ-60% מהכמות המומלצת למבוגרים. כמו כן, עשיר המלון באשלגן, מגנזיום וחומצה פולית.

מנה יומית מומלצת: כוס אחת.

אפרסק
הפרי עם הקליפה המשיית והנעימה למגע והטעם המופלא הוא גם פצצת בריאות של ממש. אפרסק מתעכל בקלות ונספג בגוף מהר. כמו כן, ב-100 גרם אפרסק יש 5 גרם סיבים תזונתיים, והצירוף של שתי התכונות הללו הופכות את האפרסק למצוין נגד עצירות.
בנוסף, מכיל אפרסק  מינרלים נחוצים ובראשם אשלגן, זרחן ומגנזיום.

מנה יומית מומלצת: 1-2 אפרסקים.

שזיף
כל סוגי השזיף וצבעיו – סגול, אדום, כחול – עשירים בנוגדי חמצון רבים ומעניקים הגנה טובה מהרדיקלים החופשיים וחיזוק מצוין למערכת החיסון. כמו כן, שזיפים ידועים כמשחררי עצירות ובעיות עיכול שונות, ומומלצים בחום לעיכול טוב ורגוע. רבים נוהגים לקנח את ארוחתם בשזיף מיובש להקלה על העיכול, אבל האמת הפשוטה היא שתמיד עדיף לאכול טרי.

מנה יומית מומלצת: 1-2 שזיפים.


לסיום, חשוב לזכור:
אל תתפתו לסחוט מן הפירות שבבית מיצים שונים. אכלו פריות טריים וכך תיהנו מכל היתרונות הבריאותיים הגלומים בהם.

אכלו את הפירות על קליפתם. הסיבים התזונתיים, וכן גם מרבית המינרלים והוויטמינים נמצאים בקליפת הפרי ולאו דווקא בבשר. שטפו היטב ואכלו לתיאבון.

הפרי עדיין בוסר? חכו מעט עד שיבשיל. כך תיהנו מפרי טעים, וגם ערכיו הבריאותיים יגיעו למיצוי.

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך
תגובות פייסבוק
comments

Say something here...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Be the first to comment.