חזרה לידע מקצועי ראשי
הדפסה
Write a comment

 

תשכחו מכל מה שידעתם עד עכשיו על לקות למידה ועל הדרך אתם יכולים לזרוק את הריטלין לפח. במכללת מהות מציגים תפיסה קצת אחרת לגבי מהות תפקידו של המחנך. "מהות עולמו של הילד, פיתוח מיומנויות תפקוד למידה ורגש" היא המגמה היחידה בישראל שמשלבת לראשונה פסיכולוגיה עם אלמנטים הוליסטיים. מדריך למשפחה. לגזור ולשמור.

זה לא שאני לא רוצה, אני לא יכול

כמה פעמים שמעתם את המשפט הזה מהפרסומת ההיא, שבעצם מסכם את תמצית המושג 'לקות למידה' : הפרעות או קשיים ברכישת מיומנויות למידה בסיסיות, בשימוש בהן, בהקשבה, בריכוז ובדיבור, שמופיעות ככל הנראה על רקע ליקוי בתפקוד מוחי.

לפי נתוני משרד החינוך 10% מכלל התלמידים סובלים מלקויות למידה כאלה או אחרות. "רק ב- 3% מהמקרים הלקות נובעת מבעיה נוירולוגית והטיפול בריטלין הוא הכרחי. עבור השאר, הוא כנראה הכי נוח" אומרת ד"ר שולמית רונן, רכזת המגמה. התיוג של אותו ילד כלקוי, מעמיס עליו גיבנת שאיתה הוא צריך ללמוד להסתדר איכשהו. מלכתחילה הוא מגיע עם תווית של "לא טוב מספיק", "מפריע", "בעייתי", "לא מוצלח". מאחר והבעיה היא בדרך כלל לא נוירולוגית אלא רגשית, התיוג הזה, הוא כנראה הדבר האחרון שהילד צריך וכראייה מציינת רונן את העובדה כי בכל הנוגע ללקות למידה, רב הנסתר על הגלוי.

רונן טוענת כי הכל שאלה של השקפה. "מצד אחד אין כזה דבר לקות למידה, מצד שני כולנו לקויי למידה באופן מסוים ואין באמירה זו קונפליקט, אלא אחדות ניגודים". לכל אחד יש את הקשיים שלו, את הצרכים שלו, את הדברים שהוא פחות טוב בהם, כל מוח עובד בצורה שונה. "התיוג הזה מגיע כי אנחנו כחברה מחפשים הומוגניות, נורמה". אנחנו מאתרים את זה שלא משתלב ומצמידים לו את המילים  'לקות' או 'הפרעה'. שתיהן מילים שליליות וקשות. "גם לאוטיסטים יש דבר אחד שהם גאונים בו, ובמובן הזה כולנו אוטיסטים. השאלה," אומרת רונן "על מה אנחנו שמים את הדגש כחברה. האם אנחנו רוצים רובוט או אינדיבידואל יצרני ויצירתי".

לקות למידה במכללת מהות היא מתנה, היא קושי שצריך להפוך למכרה זהב, היא תכנים מופלאים שיש בילד ומחכים לצאת לאור. במכללת מהות מתייחסים לפרט כפרט, לא כפרט בעייתי בתוך חברה אליה הוא נדרש להשתוות. הם מעודדים אותו לראות את מה שטוב במקום את מה שלא טוב, לגלות מי הוא באמת ואיך הוא יכול להגיע לעוצמות ולגבהים שלו. "העובדה שיש לי בעיה, לא הופכת אותי לפחות טובה" מסכמת רונן, שבעצמה סגרה חשבון עם המתמטיקה רק בגיל 39, בזכות מורה אחד שידע לזהות ולהבין בדיוק איך היא מבינה דברים. וזה בדיוק שם המשחק. לגשת אל הילד בצורה שהכי נכונה לו.

מורה טוב מורה לחיים

אז אם אין באמת לקות למידה, אין באמת גורמים וגם הטיפול זה לא בדיוק מה שחשבתם. במכללת מהות מכשירים את המטפלים לעתיד לעבוד עם כל מה שאפשר, כדי להבין את הילד. צבע, צליל, אור, חושים ואינטואיציה הן רק חלק מהאפשרויות.

לתהליך ההתפתחותי של הילד נדרשת סביבה עשירה ומגרה שתפעיל את הקשרים הנוירולוגים במוח, ולכן כל פרט בביוגרפיה של הילד משמעותי להתפתחות שלו.

וזה נכון גם כשמדברים על חושים. לפעמים מתוך הבעיה החושית נוצרת בעיה רגשית שיכולה מאוחר יותר להתבטא בתחומים שונים, גם בהפרעות למידה. למשל, יש עדויות לכך שעובר מגיב לריח מי השפיר בעודו ברחם. חוש הריח מתקשר ליכולות קוגניטיביות, להתפתחות הדיבור, לחוסר הצלחה בלימודים, להיעדר מוטיבציה, לרכישת מיומנויות חברתיות, לרגשות ועוד.

על חוש השמיעה אומרים כי הוא קשור להתפתחות רגשית, לביטחון עצמי, להתפתחות קוגניטיבית, מעודד יצירתיות וקואורדינציה, ריכוז וזיכרון. "מוסיקה היא שפה שילדים מתחברים אליה, וילד שגדל ללא מוסיקה יסבול מחסך רגשי והיעדר הרמוניה" אומרת רונן.

וזה לא מסתכם רק בחושים. גם לאירועים משמעותיים בחיי הילד יש השפעה מכרעת בכל מישורי ההתפתחות שלו. למשל: המעבר מזחילה לשכיבה. המעבר הזה חשוב לא רק מבחינת הקואורדינציה, התנועה והגמישות, אלא גם לפיתוח מיומנויות חברתיות. "אם הוא לא יתבצע כהלכה גם זה יכול להתבטא בגיל מאוחר יותר בלקות למידה". 

כישלונות חוזרים ונשנים מוסיפים ללקות הלמידה של הילד גם קשיים רגשיים, דימוי עצמי נמוך, מוטיבציה לימודית ירודה וחרדות. "באמצעות גירוי מכוון ניתן לעבוד על החושים ולשנות תבניות חשיבה לקויות" אומרת רונן ומוסיפה כי דרך הקשר שנוצר בין המטפל למטופל נבנים היסודות, הילד מקבל כלים שאיתם הוא יכול להשתמש גם בחוץ. 

פסיכותרפיה באמצעות צליל וצבע

הקשר בין מטפל מטופל נרקם באמצעות אור, צליל, צבע, מילים ומוסיקה במטרה ליצור שינוי דפוסי חשיבה והתנהגות ולחזק צמיחה והתפתחות אישית. חלק מהמטרות הן באמת שיפור היכולות שנחשבות כ'לקות למידה' (קוגניטיביות), חלק מתייחסות להקניית מיומנויות חברתיות וחלקן מוטוריות.

בין המטרות הלימודיות עובדים על ארגון דפוסי חשיבה, שיפור הריכוז ומיקוד הקשב, שיפור ידע בקריאה ובכתיבה, שיפור תבניות חשיבה שיקום שפה ותקשורת ועוד.

מבחינת יכולות חברתיות-התנהגותיות, אפשר לעבוד על הגברת היעילות והתפוקה, הגברת העוצמה והכוח הפנימיים, יצירת הערכה עצמית חיובית ושיפור הביטחון העצמי, הריכוז,  יכולת ההתמקדות, הארגון הפנימי והיכולת להעיז וליזום.

בתחום המוטורי המטרות הן שיפור קשר יד-עין, תיאום בין ידיים ורגליים, ובין שמיעה למוטוריקה.

"עבודה עם מערכת החושים מפתחת איכויות של אדם" מסבירה ד"ר שולמית רונן ומוסיפה כי

מוסיקה, צלילים, אור וצבע משפיעים גם על מדדים פיזיולוגים כמו דופק, לחץ דם, רמות כאב, מדדים הורמונאליים וגם על המערכת החיסונית.

כל פגישה היא בבחינת התמקדות בצרכים העכשוויים שמביא איתו הילד. כן גם על האינטואיציה הם עובדים. זאת הבלתי אמצעית, זאת שלא רוכשים באף בית ספר ולא בדרך של חשיבה הגיונית, זאת המגיעה מהבטן, לא מתפשרת ודורשת הקשבה. בתחום הרוחני יש לכך השפעה על יצירת קשר עם היצירתיות הפנימית והרחבתה, וגם על חיזוק הפנימי הרוחני, שבכל הנוגע לתפיסת הלמידה במכללת מהות, זה לא פחות חשוב.

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך
תגובות פייסבוק
comments

Say something here...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Be the first to comment.