Write a comment

 

מערכת חיסונית חזקה עוזרת להגן על הגוף מהתקררות פשוטה, ועד למצבים חמורים יותר. ועכשיו מגלים שזאת מערכת מורכבת יותר ממה שחשבו. בעבר, האמינו כי המערכת החיסונית היא מערכת סגורה ואפילו קצת מבודדת. היום מתחילים להבין שההגנה שהיא מספקת לגוף, היא תהליך אינטגרטיבי, שכולל מערכות רבות.

מים וסבון יכולים לעזור לנו עד לנקודה מסוימת. אבל התשובה לשאלה אם נעבור את החורף הזה בשלום, היא גם שאלה של עד כמה הגוף שלנו מוכן למלחמה.

גם את הקליפה

כולנו שמענו על מה שתפוח אחד ביום יכול לעשות.  אבל לא בטוח שכולנו יודעים שחלק הארי של התפוח, נמצא דווקא בקליפה. אחד ממחקרי המעבדה מצא כי למעלה מ- 12 כימיקלים שונים בקליפה של תפוח-עץ אחד פשוט, הצליחו לעכב את ההתפתחות של תאי סרטן השד, סרטן הכבד וסרטן המעי. במחקר הזה המשתתפים אכלו תפוחים אדומים. אבל החוקרים מאמינים כי גם סוגים אחרים של תפוחים מחזקים את מערכת החיסון באותה מידה, ומגנים מפני מחלות הרבה יותר פשוטות.

הכל בראש

אם עד עכשיו מחקרים הוכיחו כי לשתיית תה ירוק יתרונות רבים, משמירה על הכולסטרול בטווח הרצוי ועד להפחתת הסיכון לחלות במחלת הסרטן, הצעקה האחרונה בתחום טוענת כי לתה ירוק יש גם חלק בתפקוד הקוגניטיבי. מחקר יפני, שכלל אלף משתתפים מעל גיל 70, מצא כי המשתתפים ששתו 2 כוסות של תה ירוק ביום השיגו ציונים גבוהים יותר במבחנים שונים שבדקו יכולות מנטאליות, כמו למשל מבחני זיכרון. ככל שהמשתתפים שתו יותר, הם הצליחו יותר. יכול להיות שמשתנים אחרים יכולים להסביר את תוצאות המחקר, אבל עם העובדה ששיעורי מחלות כמו אלצהיימר ודמנציה נמוכים יותר במזרח בהשוואה לעולם המערבי, אי אפשר להתווכח. ומה יותר חורפי מכוס תה ירוק?.

סלט פירות

מסתבר שנוגדי חימצון הם יצורים חברתיים. שילוב של תפוזים, תפוחים ופירות נוספים מספק פי 5 יותר נוגדי חימצון מאשר מספקת אכילת כל פרי לבדו. מה כדאי לזרוק לסלט? לפי מחקר שדירג את תכולת נוגדי החימצון בפירות (או אם לדייק, תכולת הפנולים, רכיבים שנמצאים במזון מן הצומח ומצמצמים את הסיכון לחלות במחלות) הפירות המומלצים ביותר הם- פירות יער, תפוחים, ענבים כהים, תותים, אננס, בננות, אפרסקים, תפוזים, ואגסים. גם פירות יבשים עשירים בתכולת נוגדי חימצון. לפי מחקר שנערך באוניברסיטת סקרנטון (Scranton), תאנים ושזיפים מיובשים השיגו את הציון הגבוה ביותר. חופן תאנים מיובשות, הגדיל את תכולת נוגדי החימצון (כלומר את היכולת לנטרל רדיקלים חופשים) ב- 9%. זה קצת יותר מפי 2 מהעלייה שנראתה אחרי שתייה של כוס של תה ירוק.

אבוקדו

ירקות באופן כללי זה דבר טוב. אבל הנה משהו שבחיים לא חשבתם שתשמעו: גם לירקות יש בעיה, והיא שאין בהם טיפת שומן. בדרך-כלל, זה לא מפריע לנו ואנחנו אפילו מעדיפים שזה יישאר ככה. אבל הבעיה היא שנוגדי חימצון, שמחזקים את המערכת החיסונית, צריכים קצת שומן כדי להיספג בגוף. במחקר שנערך לאחרונה באוניברסיטת אוהיו (Ohio), הנבדקים אכלו סלט עם ובלי אבוקדו. בדיקות דם הראו כי בקבוצת האבוקדו, פרט לנוגדי החימצון שנמצאים באבוקדו, המשתתפים נהנו מפי 5 יותר לוטאין (נוגד חימצון שאחראי לבריאות העיניים, הלב וכלי הדם), פי 7 יותר אלפא-קרוטן (קרוב משפחה של בטא-קרוטן ויעיל ממנו בהפחתת הסיכון לסרטן), ופי 15 בטא-קרוטן (אחד מנוגדי החימצון היעילים ביותר בנטרול רדיקלים חופשיים).

להסניף לבנדר ורוזמרין

תחום מחקרי חדש התפתח בשנים האחרונות. קוראים לו פסיכונוירואימונולוגיה (Psychoneuroimmunology) והמטרה שלו היא למצוא את הקשר בין המוח, ההתנהגות והמערכת החיסונית, או במילים יותר פשוטות- למה אנחנו חולים בדיוק כשיש לנו את הפגישה הכי חשובה בעבודה, או המבחן הכי חשוב בתואר. סטרס (קצר ומתמשך) מחליש את מנגנוני ההגנה של הגוף, ומאט את משך ההחלמה ממחלות קטנות וגם גדולות. ומה מצליח להפחית את הסטרס? שמן של לבנדר או רוזמרין. ניחוח הלבנדר יכול להחליף את עשר הדקות של צפייה בטלוויזיה לפני שנעצמות לנו העיניים, כי הוא מרגיע ומשרה שינה (שבמונחים של המערכת החיסונית זה כבר טוב). אבל מחקר מצא כי הרחה של שמן לבנדר, או רוזמרין, במשך חמש דקות, הראתה ירידה של 24% ברמות הורמון הסטרס קורטיזול בקרב המשתתפים. קורטיזול הוא לא רק סמן לסטרס, הוא גם מגביר את לחץ הדם, ומדכא את מערכת החיסון. בנוסף, המשתתפים שהריחו לבנדר בריכוז נמוך, או רוזמרין בריכוז גבוה, היו גם טובים יותר במלחמה נגד רדיקלים חופשיים, אותן מולקולות טורדניות שקשורות להתפתחות מחלות שונות והאצת תהליכי הזדקנות.

שמש ויוגורט

חוסר בוויטמין D נחשב לבעיה עולמית (אחרי ההתחממות הגלובאלית כמובן). בגלל שוויטמין D קשור לתגובת מערכת החיסון, לבניית העצמות בגוף וגם לחילוף החומרים של סידן בגוף, חוסר בו יתבטא בכל אחת מהמערכות האלה. העור שלנו מייצר ויטמין D כשהוא נחשף לשמש, ונכון שזה קצת בעיה בחורף, אבל מחקר בן ארבע שנים, שנערך באוניברסיטת קרייטון (Creighton) בקליפורניה, מצא כי נשים ששילבו חשיפה לשמש ותזונה עשירה בסידן הצליחו לחזק את המערכת החיסונית, ולהפחית את הסיכון הכללי לחלות בסרטן ב-77%.

 

baner erka

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך
תגובות פייסבוק
comments

Say something here...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Be the first to comment.