Write a comment

 

שנה אחת מגיעה לסופה, שנה חדשה מתחילה. הקיץ מגיע לקו הסיום שלו ומתחילים להרגיש את הסתיו. נכון, כל סוף הוא גם התחלה חדשה, אבל לכל שינוי כזה יש השלכות גם על הבריאות שלנו.

מאלרגיות ועד סטרס של תקופת החגים. איך לעבור את חודש ספטמבר בשלום

קרן שמש מאוחרת
חודש ספטמבר עדיין מרגיש כמו קיץ, אבל האמת היא שהוא יותר קרוב לסתיו. תרצו או לא, בשבועות הקרובים הימים יהפכו משמעותית קצרים יותר. בשביל רובנו, זה אומר פחות חשיפה יומית לשמש. לכן, מומחים ממליצים להתחיל לדאוג כבר מעכשיו למלאי הוויטמין D שלנו, באמצעות תוספת יומית. הגוף צריך ויטמין D כדי לעודד ספיגת סידן ובעצם כדי לשמור על בריאות העצמות. בנוסף, ויטמין D עשוי למנוע התפתחות סוגים מסוימים של סרטן (כמו למשל סרטן השד) ובלעדיו, חלק מהאנשים עלולים לסבול מדיכאון חורף (Seasonal Affective Disorder). ההמלצה הרשמית היא 1,000 יחידות בינלאומיות של ויטמין D ביום. רוב המומחים באמת מסכימים שתזונה היא הדרך הטובה ביותר לעשות את זה, אבל הם גם מסכימים שדווקא בתזונה תחולת הוויטמין היא לא הגבוהה ביותר שהם ראו. לדוגמא, בכוס חלב מועשר יש רק 100 יחידות בינלאומיות של ויטמין D ואנחנו לא ממש מצליחים לדמיין מישהו שותה 10 כוסות חלב ביום. ויטמין D נמצא במזונות כמו כבד, דגים (סלמון, סרדינים, טונה), ביצים (בעיקר בחלמון) גבינות ומוצרי חלב אחרים מועשרים. אפשרות שניה- לנצל בזהירות את הקרניים האחרונות של השמש לקיץ הזה.   

מערכת החיסון
למרות שהתקררות היא בערך המחלה שהכי קל להידבק בה, עדיין יש כאלה שגם אם תזרקו אותם בחדר מלא בחיידקים, הם יצאו מזה בלי כלום. מה מבדיל בין אנשים שתמיד חולים לכאלה שלעולם לא חולים? מערכת חיסון. או יותר נכון הבריאות שלה. מערכת החיסון שלנו כל הזמן עובדת. היא הלב של בריאות אופטימאלית, קו ההגנה הראשון שלנו, ויש אפילו כאלה שאומרים שהיא המערכת החשובה ביותר בגוף. כאשר מערכת החיסון שלנו חזקה ועובדת כמו שהיא אמורה לעבוד הגוף שלנו יכול להתמודד מול כל מתקפה. אבל כאשר מערכת החיסון נחלשה בעקבות סטרס ממושך, תזונה לקויה וחוסר בפעילות גופנית, כמעט כל חיידק קטן יכול עליה. מערכת כזאת תצטרך להיאבק. במיוחד בחילופי עונות, ובמיוחד במעבר מהקיץ החם והלח לסתיו הקריר והיבש. מערכת החיסון שלנו אוהבת את כל הוויטמינים (A, B, C, D, E). אבל אם תשאלו מומחים רבים, הסוד האמיתי הוא להתחיל לחזק אותה כבר עכשיו, בעונת המעבר, במיוחד בשתי קבוצות גילאים : ילדים קטנים ומבוגרים.

אלרגיה ואסטמה
למרות שהפרחים והעצים יותר נושרים מאשר פורחים, והאוויר יותר נעים ופחות דחוס ולח, חודש ספטמבר הוא אחד החודשים הגרועים לאלרגיה. מחקרים מצביעים על עליה בסימפטומים של אלרגיה ואסטמה במהלך החודשים ספטמבר ואוקטובר. ורופאים מספרים שהתור של מטופלים שסובלים מתסמינים של אלרגיה או אסטמה מכפיל את עצמו בחודש ספטמבר. הטריגרים של אלרגיית סתיו מעט שונים. הטריגר שנחשב לטריגר הגדול ביותר הוא אמברוסיה (ragweed), צמח ממשפחת המורכבים שמתחיל לפזר את האבקנים שלו כבר בחודש אוגוסט וממשיך לתוך חודשי הסתיו. בערך שלושת רבעי מהאנשים שסובלים מאלרגיה, סובלים מאלרגיה גם אליו. איך זה בא לידי ביטוי? עם הסימפטומים המוכרים: יותר גודש באף, יותר התעטשויות בבוקר, ויותר התקפי אסטמה. עבור ילדים, הרבה פעמים תחילת שנת הלימודים מסמנת גם את הפתיחה הרשמית של עונת האלרגיות. תרופות ביתיות- מכיוון שאלרגיה כוללת תגובה של מערכת החיסון, אכיניצאה יכולה לעזור לחיזוק מערכת החיסון, סרפד מכיל נוגד חימצון מיוחד בשם קוורצטין (quercetin) שמונע שחרור של היסטמין בגוף, וויטמין C עוזר גם לחיזוק מערכת החיסון וגם להפחית את רמות ההיסטמין.

סטרס של החגים
תקופת החגים. כמה שמחה, ככה לחוצה ומלחיצה. כדי לשמור על מערכת העצבים רגועה, מומלץ בין כל הנסיעות, הארוחות והאורחים להקפיד על מספיק שעות שינה. חוסר בשינה יכול להוציא דברים לא נעימים אפילו מהאנשים הכי נחמדים. בנוסף, אפילו אם אתם מתארחים או נוסעים לחופשה רחוקה, אל תשכחו לארוז נעלי התעמלות. מחקרים מראים שאחת מהדרכים הבטוחות והמהירות לשפר את מצב הרוח, היא פעילות גופנית. חוץ מזה, מומלץ לנסות לשמור על רוח החג (לפחות במחשבה) ולא לשכוח להשאיר קצת זמן למנוחה אמיתית.

בעולם
בזמן שאנחנו סוגרים שנה ומתחילים שנה חדשה, בארצות הברית מציינים בחודש ספטמבר את חודש היוגה הלאומי (National yoga month) ואת שבוע התזונה הלאומי (National nutrition week).  חודש היוגה נועד לעורר מודעות לגבי היתרונות הבריאותיים הרבים שבתרגול יוגה וללמד מתרגלים (צעירים כמו גם מבוגרים) על איכות חיים ובחירות אורח חיים נכונות יותר. אחת מהבחירות האלה למשל, היא גם תזונה נכונה. את שבוע התזונה מציינים בכל שנה בין האחד לספטמבר ועד לשבעה בספטמבר, כאשר הדגש השנה הוא על תזונה בכל הצבעים. ואם אנחנו לא יכולים להצטרף אליהם פיסית, אנחנו יכולים להצטרף לפחות ברוח, ולהחליט שהשנה הבחירות שלנו יהיו נכונות יותר.

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך
תגובות פייסבוק
comments

Say something here...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Be the first to comment.