Write a comment
פתאום באמצע היום העיניים נעצמות

זה לא בהכרח תוצאה של מחסור בשעות שינה. לעתים אנו חשים עייפות לא מוסברת, ככה סתם באמצע היום, ודווקא אחרי שנת לילה טובה. ישנן סיבות רבות הגורמות לעייפות שאינן קשורות לשינה אלא לתפקוד אחר של הגוף. לעתים, העייפות הלא מוסברת היא סמן למחלה או קושי רחב יותר, שיש לתת עליו את הדעת. הכירו את הסיבות לעייפות שצונחת עליכם לפתע פתאום.

חוסר בשתייה
לפני ההתייבשות תגיע העייפות, אחת התגובות הראשונות למחסור בנוזלים. חשים עייפות? קודם כל ולפני הכל שתו כוס מים. חכו 2 דקות ואז עוד כוס. נזק אתם בטח לא גורמים, וסביר להניח שגם תהיו קצת יותר ערניים.

אנמיה
ירידה ברמת כדוריות הדם האדומות ובהמוגלובין בדם מתבטאת בין היתר בעייפות. בין הסיבות לאנמיה ניתן למנות חוסר בברזל, חומצה הפולית וויטמין B12, אבל גם מחלות כמו טרשת נפוצה, דלקת פרקים ועוד יכולות לגרום לאנמיה. אם מדובר בעייפות כרונית שחוזרת על עצמה, מוטב לקפוץ לביקור אצל רופא.

בלוטת התריס
תת פעילות של בלוטת המגן, או פעילות יתר שלה, מתבטאות בעייפות. תת פעילות של הבלוטה תתבטא בנוסף לעייפות גם ברגישות גבוהה לקור, ירידה בתיאבון, עור יבש ועוד. פעילות מוגברת תבוא לידי ביטוי גם בחולשה, שלשול, ירידה במשקל למרות עלייה בתיאבון, ועוד.

שינויים הורמונאליים
גיל ההתבגרות, למשל, או הריון, או גיל המעבר. הגוף עובר שינוי ניכר ומגיב בהתאם – רצון לנוח ולעבור את השינוי בשקט.

דום נשימה בעת השינה
כ-5% מהאוכלוסייה סובלים מדום נשימה בזמן השינה, אבל בודדים מודעים לכך, ועוד פחות יודעים את ההשפעה הרעה שיש לדום נשימה על השינה. אבל זו בהחלט יכולה להיות הסיבה מדוע אנשים ישנים הרבה שעות וקמים בבוקר עייפים. אם דום נשימה מתרחש מספר פעמים במהלך שנת לילה, השינה תיפגע.

הסימנים לדום נשימה בעת השינה הם פה יבש בבוקר, נחירות והתעוררות מספר פעמים בלילה. היא אמנם אינה מסוכנת באופן ישיר, אך אנשים הסובלים ממנה נמצאו בסיכון גבוה ללקות במחלות לב ולחץ דם גבוה.

פיברומיאלגיה
ובעברית – תסמונת התשישות הכרונית. כ-3% מהאוכלוסייה בארץ סובלים ממנה, רובם אינם מודעים לכך. אבל מי שסובל מעייפות מזה כמה חודשים, מוטב שייבדק. אין למחלה זו תרופה, ובדרך כלל מומלץ לשנות הרגלי תזונה ולצרף פעילות גופנית מתאימה.

אלכוהול לפני השינה
עבור לא מעט, כוס יין או בקבוק בירה הם זרז מצוין לשינה, אבל בלא מעט מן המקרים השינה לא תהיה איכותית, דבר שיגרום כמובן לעייפות.

כשנספג בגוף, אלכוהול מפעיל את מערכת העצבים ובעיקר גורם להפרשת אדרנלין, חומר מעורר המצוי בגופנו. וככה אנו מוצאים עצמנו ערים באמצע הלילה, מחכים שהחגיגה בגוף תיגמר כבר ונחזור לישון.

אז מה עושים? הדבר הנכון הוא להפסיק את השתייה כשעה-שעתיים לפני שהולכים לישון.

תרופות
לא חסרות תרופות שהגוף מגיב אליהם בעייפות. אנטי היסטמינים, אנטיביוטיקה, סטרואידים, משככי כאבים ועוד סוגים רבים עלולים לגרום לעייפות במהלך הטיפול. אם אתם נוטלים תרופה, אל תנסו לשבור שיאים. חכו שהטיפול ייגמר ואז תחזרו לאקשן.

סוכרת ומחלות לב
במחלת הסוכרת, הגוף "לא עומד בקצב" ומתקשה לייצר מספיק אינסולין על מנת לספוג את הסוכר ולהפכו לאנרגיה. התוצאה עלולה להתבטא בעייפות קשה.

מחלות לב עשויות לתת סימן מקדים לנוכחותן בגוף, בדמות קושי ניכר לבצע פעולות גופניות שגרתיות, ועייפות רבה מבעבר.

יותר מדי קפה
אמנם קפה הוא משקה ממריץ ומעורר, אך שתייה מוגברת ומוגזמת שלו עלולה לעלות לנו ביוקר. במקום תוספת אנרגיה, נקבל את ההיפך – עייפות רבה. זה קורה כי בתחילה הקפה מעורר וממריץ את הגוף בפעולותיו, אך צריכה מוגזמת ממנו כבר מתישה את הגוף.

לא לחינם קפאין נחשב לסם הנמכר והנפוץ ביותר בעולם. שוקולד, תה, משקאות קלים, קפה כמובן – כל אלה ועוד מכילים קפאין, ומומלץ עד מאד להרגיע.

מחסור בשעות שינה
עדיין הסיבה המרכזית לעייפות. עצה פשוטה – נסו לישון יותר. ודאו כי אתם ישנים לפחות 6 שעות, עם עדיפות ל-7-8 שעות, לפחות בחלק מימות השבוע. הגוף שלכם יודה לכם ואתם תהיו נמרצים וחיוניים לאורך כל היום. אז כבו כבר את הסלולר, החשיכו ת חדר השינה – ולילה טוב.
מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך
תגובות פייסבוק
comments

Say something here...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Be the first to comment.