Write a comment

 

קניות של הרגע האחרון, לו"ז צפוף, התחייבויות משפחתיות, ארוחות על גבי ארוחות, מתנות. ואם זה לא מספיק, אנחנו יוצאים מהשגרה השוחקת, אבל גם זאת שמחזיקה אותנו בחיים. זה רק אנחנו, או שתקופת החגים מלחיצה כמעט כמו שהיא משמחת?

 

מדריך ההישרדות הסיני לתקופת החגים.

אוכל

חגים הם זמנים של משפחה, חגיגות, אוכל, אוכל, אוכל, ועוד פעם אוכל. כל אלה יכולים להפריע לעיכול ולגרום לנפיחות, גזים ועייפות. בעיות במערכת העיכול נגרמות ומחריפות על ידי אכילת-יתר, בעיקר של מזון שומני או מטוגן. ומה שאנחנו עושים למערכת העיכול שלנו בתקופת החגים זה פשוט בלגאן אחד גדול.

לפי הרפואה הסינית, אתם יכולים לעשות הרבה דברים, עד העיכול. עיכול מבחינתם הוא הרכיב המשמעותי ביותר בחיוניות ובריאות. כשהעיכול לא תקין, עלולים להצטבר בגוף רעלים, שאם רק מאפשרים להם, הם יראו לכם מה זה הזדקנות ומחלות.

לכל העייפות, בעיות העיכול, הכאבים וחוסר היציבות הרגשית קוראים ברפואה הסינית 'דיכאון של הכבד'. הוא לא באמת בדיכאון, הוא פשוט תקוע והוא לא יכול לעשות את מה שהוא אמור לעשות- להעביר אנרגיה לכל הגוף. זה יכול להתבטא בנפיחות, עצירות, מתח רגשי (הכבד רגיש מאוד למצבי- רוח) ותחושה כללית של חוסר אנרגיה.

תרופה שכיחה למצוקה של מערכת העיכול בסין היא שומר. הוא מסייע לעיכול, מעודד את הייצור של מיצי עיכול וגם מרגיע את מערכת העצבים, שקשורה גם לפעילות השרירים במערכת העיכול. עדיף לאכול אותו חי, אפשר לאכול אותו מבושל, או לשתות כתה. צמחי תבלין אחרים שמסייעים לעיכול הם שמיר, אורגנו, בזיליקום, כוסברה, רוזמרין וג'ינג'ר. גם אומה (Ume), שזיף יפני, מייצב כמעט בצורה מיידית את מערכת העיכול.

מתח-רגשי ואכילת-יתר הם שני הגורמים העיקריים להצטברות רעלים בגוף. ירקות ופירות עשירים בנוגדי-חימצון יכולים לעזור לנקות את כל אותם רעלים מהמערכת. אם לא נפטרים מהם, גם הם עשויים לגרום לתחושת עייפות ורגישות במערכת העיכול.

פחמימות מורכבות גם מתפרקות בגוף לאט יותר (מה שתורם לתחושת שובע ממושכת) וגם מעודדות שחרור של מוליכים עצביים במוח שמעודדים תחושה של רגיעה.

ובכל מקרה, אל תגזימו. אל תאכלו כשאתם לחוצים, כועסים, או מוסחים. כל אלה לוקחים הרבה אנרגיה ממערכת העיכול והופכים את העבודה שלה להרבה יותר קשה.

שתיה
אתם עשויים להיות מופתעים בנוגע לחלק של קפאין בתגובה שלנו לסטרס. בואו נגיד את זה ככה: אם הפיוז שלכם גם ככה קצר, עדיף לשתות תה. צמחים פשוטים יכולים למנוע מראש, או להקל על מצוקה של מערכת העיכול. נענע למשל, עוזרת להגביר את ההפרשה של מיצי עיכול, מרגיעה את המעיים, מרגיעה התכווצויות, ומרגיעה גזים. ג'ינג'ר מאזן את הפרשת מיצי העיכול ומרגיע את מערכת העיכול כולה. קמומיל הוא צמח נוסף שמרגיע את הקיבה. גם שורש שן-הארי תומך בתפקוד מערכת העיכול. אפשר לשלב ביניהם ולשתות לפני, תוך כדי ואחרי האוכל. רק תעשו טובה לכולם, אל תוותרו על קפה בבת-אחת. אתם עלולים לסבול מכאבי-ראש ועצירות בזמן הכי לא מתאים.

פעילות גופנית

הפעילות הגופנית הכי משמעותית שאנחנו עושים בחגים היא לעבור מהשולחן במטבח, לספה בסלון. אבל פעילות גופנית היא דרך מעולה לעזור למזון לנוע במערכת העיכול, ולשפר את העיכול והספיגה שלו. הסינים למשל מאמינים שהמרידיאנים (ערוצים אנרגטיים) של מערכת העיכול עוברים לאורך השרירים הגדולים של הרגליים. צעידה מעודדת זרימה של אנרגיה בערוצים האלה, ולכן מסייעת לעיכול. לא חייבים להזיע בשביל זה. אפילו צעידה של 10 דקות אחרי הארוחה באוויר הפתוח תעזור.

פעילות גופנית גם מרגיעה, ומחזקת את המערכת החיסונית, שהיא בערך הראשונה שנפגעת כשאנחנו לחוצים. גוף-נפש קוראים לזה.

באופן כללי

תשנו מספיק (לפחות 8 שעות. חוסר שינה תורם לסטרס), תחייכו (חיוך שולח אותות משרירי הפנים למוח ומעודד תחושת רגיעה), תהיו יצירתיים (תצבעו את הבית. אבל רק אחרי שגמרתם לנקות אותו), תירגעו (תעשו מדיטציה. תעשו אהבה), תהיו פרקטיים (תעשו רשימות, תחלקו משימות),  תנו לעצמכם קצת זמן (עיסוי?), קחו נשימה עמוקה ואל תדאגו. לא רק שהשמיים לא יפלו. העולם ימשיך להסתובב.

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך
תגובות פייסבוק
comments

Say something here...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Be the first to comment.