Write a comment

 

כוויות, עקיצות, הרעלת מזון, התייבשות, אלרגיות. עם כל כך הרבה סיכונים בריאותיים שקשורים לחודשים הכי לוהטים בשנה, מפתיע שאנחנו מצליחים להגיע לסתיו בחתיכה אחת.

למזלנו, כמו כל עונה, גם הקיץ מגיע עם הוראות הפעלה, רשימה של סיכונים פוטנציאליים ואיך להימנע מהם.

מזגנים עושים אותנו חולים?
למרות שאנחנו אוהבים את הטבע הטמפרמנטי של הקיץ שלנו, החום הכבד הוא לא משהו שאנחנו מוכנים לסבול מעבר לים, או לבריכה. רבים מאמינים שהבדלי הטמפרטורה האלה, בין המשרד הממוזג לרחובות הלוהטים, הם שעושים אותנו חולים. במציאות, מומחים מסבירים שוב ושוב שזה מאוד יוצא דופן להתקרר בגלל הפערים בין חום לקור. זאת בדיוק אותה הטעות שאנחנו עושים בחורף. אנחנו מניחים שמזג האוויר הקר והטמפרטורות הנמוכות, הם שגורמים לסימפטומים דמויי שפעת. אז בפעם האחרונה- מחלה נגרמת בגלל וירוס, לא בעקבות שינויים חדים בטמפרטורות. אם אתם עדיין מרגישים שאתם מתחילים למשוך באף ברגע שיצאתם מחדר ממוזג, רוב הסיכויים  שאתם קצת היפוכונדרים.

שיזוף זה בריאות?
אפשר להבין מאיפה המיתוס הזה מגיע. לבן וחיוור תמיד נראה גם קצת חולני בהשוואה לשיזוף קרמל בריא. אבל, האמת היא שליותר מדי חשיפה לשמש יכולה להיות השפעה הפוכה על הבריאות. נכון, אנחנו צריכים ויטמין D כדי לשמור על עצמות בריאות ועל מצב רוח, והשמש באמת נותנת לנו אותו במינון נכון. אבל, לפחות לפי ארגון הבריאות העולמי (WHO) חשיפת יתר לקרני שמש אולטרא סגוליות יכולה להחליש את מערכת החיסון של הגוף, ולהשאיר אותנו חשופים יותר להתפתחות מחלות. חוץ מלדכא את מערך ההגנה הטבעי של הגוף, עודף חשיפה לשמש יכולה גם לעלות לנו בנימי דם קטנים שבורים, שלאורך זמן גורמים לעור להרגיש ולהראות מחוספס ויבש ואפילו מקומט. מפתה להתמסר לשמש. בחודשים החמים גם אם אנחנו מאוד משתדלים, לפעמים קשה להימנע ממנה, אבל חשוב לזכור דבר אחד: כאשר העור משחים, זאת הדרך שלו להראות לנו את כמות הנזק שהוא סופג.

עור שחום
ואם לרגע חשבתם שבעלי גוון עור שחום באופן טבעי פטורים ממקדמי הגנה, תחשבו שוב. אתם אולי לא נשרפים בקלות כמו החברים החיוורים שלכם, אבל אתם עדיין נמצאים בדיוק באותה קבוצת סיכון לגורם מספר אחת להזדקנות מוקדמת- נזקי השמש. החוקים של הגנה בשמש עדיין נוגעים אליכם, אפילו שאתם יכולים לצאת מזה יחסית בקלות עם מקדם הגנה נמוך יותר. כדי להימנע מהזדקנות מוקדמת, יש להמשיך להתמרח במקדם הגנה במרווחי זמן קבועים, ובאזור הפנים כדאי להשתמש במקדם הגנה גבוה יותר כדי להגן על העור העדין. וגם אם אתם נוסעים לחופשה בארצות אחרות, השמש היא אותה שמש בכל מקום.

שותים רק כשצמאים?
באופן טבעי, הגוף שלנו מאבד יותר נוזלים כאשר חם בחוץ. ולכן, אנחנו צריכים לשתות יותר מים, לאורך כל היום, כדי לא להתייבש. בעוד שתחושת צמא היא אינדיקציה טובה לכך שהגוף צריך עוד נוזלים, היא רק דרך אחת של הגוף להגיד לנו מה הוא צריך. לגוף יש סימנים מוקדמים נוספים לרמוז שהגיע הזמן לקחת לגימה. לפי הספר, התייבשות מוגדרת כאשר ישנה ירידה של 1% או יותר במשקל הגוף, בעקבות אובדן נוזלים. הסימפטומים הראשונים כוללים סחרחורת, כאבי ראש, עייפות, עור יבש. כולם יכולים להופיע לפני תחושת הצמא. השאיפה היא לשתות 2.5 ליטרים של מים ביום, אפילו יותר מזה אם נפלתם על יום חם במיוחד. מעבר לזה, פשוט להקשיב לגוף. אם מרגישים באחד מהתסמינים, הגיע הזמן לשתות.

משקפי שמש
לא סתם קוראים למשקפי שמש משקפי שמש. אלה משקפיים שאנחנו אמורים לחבוש בשמש כדי להגן על העיניים. משקפי שמש זה לא משהו לחסון בו. למעשה, יש סיבה טובה לכך שזוגות מסוימים עולים לא מעט כסף, ואת האחרים מקבלים בחינם כשממלאים טנק מלא של דלק. לא כל משקפי השמש מספקות את אותה רמת הגנה מקרני השמש המזיקות. משקפיים יקרים הם השקעה בטוחה, בגלל שהן בטוח יעצרו את קרני השמש מלפגוע בעדשה ובקרנית של העין. בלי משקפי שמש, הסיכון להתפתחות קטרקט ואפילו סרטן עולה. במשקפיים שמגיעים עם התווית UV400, העיניים שלנו  מוגנות מפני 99.9% מקרני השמש.

חוקים של מקדם הגנה
למרות שמקדם הגנה הוא מחסום חיוני מפני קרני השמש המזיקות, הוא עלול גם לתת לנו תחושת שאננות וביטחון שאנחנו מוגנים, כאשר בפועל זה לא באמת כך. חשוב להמשיך למרוח מקדם הגנה, כל הזמן, לאורך כל היום. במיוחד אחרי רחצה בים, או בבריכה. המים הנעימים והקרירים נותנים לנו אשליה שאנחנו לא משתזפים. בפועל, ההשתקפות של קרני השמש במים הופכת את החשיפה לגבוהה יותר. אפילו מקדמי הגנה שחסינים ממים צריך לחדש אחרי הרחצה, כדי להבטיח שאנחנו מוגנים מכל הכיוונים, כל הזמן.

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך
תגובות פייסבוק
comments

Say something here...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Be the first to comment.