Write a comment

 

מהרגע שהבטן מבצבצת, לכולם יש מה להגיד. כל הזמן. על כל דבר. מסימנים מזהים למין העובר, ועד לאיך את צריכה לחיות את החיים. לא מזמן למשל גילו שהקשר בין בעיות בזיכרון להריון הוא מקרי בהחלט. אז למה אפשר להאמין?

הריון- תשעה חודשים של?

צביעת שיער

בשביל נשים רבות, תשעה חודשים בלי ביקור אצל הספר הם קצת יותר מדי. הפחד מצביעת שיער בזמן ההריון נובע מקבוצה קטנה של מחקרים, שהראו שחלק מהכימיקלים בצבעי שיער עשויים לחדור לקרקפת, ומי שעוסק בזה על בסיס יומיומי נמצא בסיכון קצת יותר גבוה להפלה. בפועל, אין קשר ישיר בין צביעת שיער לבריאות העובר, ואסור לשכוח שרוב המחקרים היו מבוססים על כמויות מאוד גדולות של כימיקלים.

סקס בזמן הריון

הרופא האישי שלך עשוי להזהיר מפני קיום יחסי מין בזמן ההריון, אבל רק אם יש היסטוריה של לידה מוקדמת, או דימום וגינאלי. לרוב הנשים, המסר הוא כי קיום יחסי-מין אינו יזיק לעובר. להיפך, חלק אפילו מאמינים שבשלבים מתקדמים של ההריון, יחסי-מין מכינים את הגוף ללידה, משתי סיבות. הראשונה, קיום יחסי-מין מגביר את היצור של ההורמון אוקסיטוצין, שיכול לעזור לשרירי רצפת אגן להתרחב לקראת הצירים. השניה, הזרע של הגבר מכיל פרוסטגלנדינים (Prostaglandins), חומרים שיכולים לעודד התכווצויות.

בחילות בוקר הן סימן לעובר בריא

לבחילות בוקר אין באמת קשר לבריאות. ולא, גם לא למין העובר. תחושת הבחילה המוגברת נובעת משילוב של רמות גבוהות של הורמונים ברקמות הבריאות של השלייה, עם רמות נמוכות של סוכר בדם. תיאוריה אחרת מציעה כי בחילות בוקר (שדרך אגב, יכולות להתרחש בכל זמן ביום) עוזרות לאשה להימנע ממזון שיכול להזיק לעובר. בשורה תחתונה, בחילות הן סימפטום של הריון והוא לא מעיד על מצב העובר.

הבטן ומין העובר

בטח שמעת, קראת, או אמרו לך שאם הבטן גבוהה זאת בת, ואם היא נמוכה זה בן. או שאם היא עגולה זאת בת, ומרובעת זה בן. אז ככה, חוץ מבדיקת אולטרא-סאונד אין פטנט אחר לקבוע את מין העובר. צורת ההליכה עם הבטן, קשורה למבנה הגוף ולטונוס השרירים. בילד הראשון השרירים והרצועות נוטים להיות מתוחים יותר, כדי שהתינוק ישב גבוה יותר. הצורה של הבטן נקבעת גם לפי המנח של העובר, הגיל ההריוני והמשקל. למין העובר אין שום קשר לזה.

שינה על הגב

בשנות ה- 60 וה- 70 של המאה הקודמת, קבוצת מחקרים הראתה כי זרימת הדם יכולה להיות מופרעת כאשר האשה שוכבת על הגב, בגלל שמופעל לחץ על כלי דם עיקריים מתחת לעובר. אבל המשמעות של הממצאים לא בהכרח אומרת שזה מסוכן לישון על הגב במהלך ההריון. תנוחת השינה הטובה ביותר בזמן הריון, היא שכיבה על הצד עם הברכיים כפופות. זה הופך את העבודה של הלב לקלה יותר ומונע ממשקל העובר להפעיל לחץ נוסף על כלי-דם גדולים. בשורה תחתונה, מומחים מסכימים שאם את מצליחה לישון, זה לא ממש משנה איך את עושה את זה. בהריון רגיל ובריא העובר יכול להתרגל לכל תנוחת-שינה שלך.

סימני מתיחה
בעיקרון, העור שלנו מאוד אלסטי. אבל העלייה במשקל בזמן הריון יכולה להיות מאוד דרמטית, ולפעמים זה קצת יותר מדי בשביל עור אחד. סימני מתיחה מתפתחים בעקבות שינוי ברקמות האלסטיות התומכות, שנמצאות בדיוק מתחת לעור. אף אחד לא באמת יודע למה מחצית מהנשים בהריון יסבלו מהם, והחצי השני לא. גנטיקה משחקת תפקיד באיזה מהירות זה יקרה, או אם בכלל. אבל אם לסכם, לפי מחקר שנערך בבית הספר לרפואה של אוניברסיטת הארווארד (Harvard), אין הוכחה שקרמים ושמנים למניעת סימני מתיחה באמת עובדים. הכי הרבה שהם יכולים לעשות, זה להפחית את הגירוד שמלווה אותם. גם משהו.

פעילות גופנית

לפני 30 שנים, המרשם לנשים בהריון היה לא יותר מצעידה מתונה. רבים האמינו כי פעילות גופנית בזמן ההריון מונעת מהעובר חמצן ודם, בגלל שהיא מאלצת את הלב של האשה לפמפם יותר דם מהרגיל. היום, מחקרים יודעים להגיד שלא רק שפעילות גופנית בטוחה, יש לה הרבה יתרונות, אפילו לנשים שלא היו פעילות בעבר. ומי שכן התאמנה בעבר, צריכה להמשיך כרגיל בהנחה שההריון תקין והכל הולך כמו שצריך. מה שכן, כדאי להימנע מענפי ספורט שכוללים מגע, צלילה, משקולות, או פעולות אחרות שגורמות לסטרס באזור הבטן. צעידה, שחייה, או רכיבה על אופניים יותר מתאימות.

טיסות

ההסכמה הכללית בקרב מומחים היא שטיסה בטוחה עבור רוב הנשים, למעט מקרים של היסטוריה של דימום, הפלות או לידה מוקדמת. נכון, החשיפה לקרינה באמת עולה בגבהים גבוהים במיוחד, אבל רק במקרים בודדים מתקרבים לקו האדום. מה שכן, בגלל שההריון עצמו והישיבה הממושכת יכולים להגביר את הסיכון להיווצרות קרישי דם, חשוב לחלץ איברים מדי פעם במהלך הטיסה.

מחשב

אין ראיה מדעית שמראה בצורה חד משמעית שנשים צריכות להגביל את משך זמן החשיפה למחשב. נכון, כמות מזערית של קרינה אלקטרומגנטית, בתדר מאוד נמוך, נפלטת מהחלק האחורי של המחשב, אבל שום דבר לא יוצא מהחלק הקדמי. בטח לא עם המסכים הדקים של היום. הרבה יותר מסוכן למשל, הן התלונות על כאבי מפרקים (כמו תסמונת התעלה הקרפלית), שילוב של שימוש ממושך במחשב, ומנח גרוע במיוחד.

הנקה וירידה במשקל

בניגוד להנחה הרווחת, הנקה לא רשומה בספר הדיאטות הגדול, והיא לא בהכרח תסייע להיפרד מהמשקל העודף מהר יותר. אמנם כל הסיפור (יצור חלב, ההנקה) צורך בין 200-500 קלוריות ליום בממוצע, אבל, אמהות מניקות מייצרות גם פרולקטין, שמקדם את ייצור החלב, אבל גם מגביר את התיאבון. ככה שברוב המקרים, נשים מניקות מאזנות את החוב הקלורי עם צריכה של יותר מזון מהרגיל.  

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך
תגובות פייסבוק
comments

Say something here...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Be the first to comment.