Write a comment

 

רבים, לא בהכרח דתיים גמורים, צמים ביום כיפור. עצירת האכילה לתקופה מוגבלת טובה לבריאות, כל עוד נערכים מבעוד מועד, כולל בימים שלפני הצום. הטיפים שיעבירו לכם את הצום בקלות

6 ימי צום ממוקמים על לוח השנה העברי ושזורים בהיסטוריה הרחוקה של העם היהודי. צום גדליה ב- ג' בתשרי המזכיר את רציחתו של גדליה בן אחיקם, אשר מותו מסמל את סופו של היישוב היהודי בארץ בתקופת הבית הראשון; צום י' בטבת לזכר תחילת המצור על ירושלים בתקופת הבית הראשון; תענית אסתר, הנערכת יום לפני חג פורים; צום י"ז בתמוז לזכר בקיעת חומות ירושלים בתקופת הבית השני; צום ט' באב מסמל את חורבן בית המקדש; וכמובן יום הכיפורים, החשוב, המרכזי והמשמעותי ביותר מכל ימי הצום. יום הכיפורים נחשב ליום המקודש ביותר במסורת היהודית, ואנשים רבים, לא בהכרח דתיים, צמים בו ומקיימים את מנהגיו.

ימי הצום לא נקבעו על מנת להקל על האדם, אלא להיפך - לסייע לחבר את הגוף לנפש ולזכרון הקשה הכרוך בהם. יחד עם זאת, צום אינו בהכרח נזק לגוף, והפסקת אכילה למשך פרק זמן של 24-36 שעות אף יכולה לחזק את הגוף ולסייע במניעת מחלות.

למה זה טוב

צום באורך זמן סביר משפר את רגישות הגוף לאינסולין, עניין בעל חשיבות רבה לחולי סוכרת ולאלו הנמצאים בסיכון למחלה. מדענים סבורים כי צומות מסייעים בהפחתת רמת החימצון של תאי הגוף (התחמצנות בתאים עלולה לגרום למחלת הסרטן). וישנם מדענים הסבורים כי צום מאט תהליכים שונים בגוף הקשורים בהזדקנות, ובכך מאריך את חיינו.

העניין הוא לעבור את הצום נכון. ולשם כך, יש להיערך בהתאם.

מה עושים בימים שלפני

אם אתם עוד אוכלים מהם, הפסיקו לשתות קפה ומשקאות קלים ולאכול ממתקים וחטיפים. בכך תחסכו מעצמכם כאבי ראש ותסמינים נוספים של גמילה, העלולים להיווצר כתוצאה מהוצאתם הפתאומית מהתפריט.

שנו מעט את שעות הארוחות שלכם. הגוף מכיר את השעות הקבועות בהם הוא מקבל מזון ומכין עצמו לקליטת המזון ועיכולו, בין היתר על ידי יצירת תחושת הרעב. בלבול קל של השעון הביולוגי, כאמור לתקופה זמנית בלבד, יקל את תחושת הרעב באותן שעות קבועות של הארוחות.

יש האומרים כי הרחת תבלינים מטשטשת את תחושת הרעב. נסו את הטריק לפני יום הכיפורים. אם לא יעזור, לא יזיק.  

יום לפני (ערב יום הכיפורים)

להרבות בשתיית מים! אי אפשר להפריז בחשיבות השתייה בכלל, ועל אחת כמה וכמה לפני צום בכלל ויום הכיפורים בפרט. מה עוד שיום הכיפורים מתרחש בסתיו, ולא פעם "נופל" על יום חם. על כן, ולא רק בדקות שלפני כניסת הצום, יש להרוות את הגוף בשתייה לאורך כל היום שלפני. חשוב לדעת: רוב החולשות והתחושות הקשות שצמים דיווחו עליהם מקורן באי שתייה מספקת. לכן – שתו לפחות 10 כוסות מים ביום בו חל ערב יום הכיפורים. אל תלגמו את כולן בבת אחת אלא חלקו אותן יפה יפה לאורך היום כולו.

אל תגעו בבירה או משקאות אלכוהוליים. רוב המשקאות הללו גורמים להטלת שתן דחופה, וכך תאבדו נוזלים במהירות. מים כמובן, מקסימום מיץ מדולל היטב, ואתם מסודרים.

אל תאביסו את עצמכם. טעות רווחת היא שיש להעמיס על הגוף אוכל רב ככל האפשר על מנת "לתת קונטרה" לצום. האמת היא כמובן הפוכה, ורק תרגישו רעבים יותר. אכלו ארוחה הכוללת פחמימות מורכבות ואיכותיות המתפרקות לאט בגוף (מוצרים מקמח מלא, וגם תירס, תפוחי אדמה, בטטה, דלעת, קינואה ועוד ועוד).

שימו דגש על שומנים טובים, כמו שמן זית, שומשום וטחינה, אגוזים, שקדים, אבוקדו. שומנים אלו, מעבר לתרומתם הידועה לבריאות הגוף, מפחיתים את תחושת הרעב, עניין קריטי ביום של צום.

הימנעו ממלח ומזון מתובל. מזון מלוח גורם לשתייה מוגברת ומוגזמת, גם אם הגוף רווי. מזון מקופסאות שימורים, למשל, מכיל כמות נתרן (כלומר, מלח) גבוהה, ואפשר בהחלט להסתדר בלעדיהן בימים שלפני הצום (וכמובן באלו שאחריהן).

תרגיעו עם ירקות. הירקות, שכה מומלצים בכל דיאטה, דווקא אינם צריכים הפעם להוות את החלק המרכזי בארוחות לפני צום. הם מתעכלים מהר ומשאירים אותנו ותאוותנו בידנו. דווקא פירות, למרות כמות הסיבים הרבה שבהם, מתעכלים לאט יותר, מרווים את הגוף עם המים שבתוכם, ולכן מומלצים.

ביום הכיפורים

לבשו בגדים קלים. אל תזיעו ואל תאבדו נוזלים חשובים.

עזבו אתכם מאוכל. יש דברים יותר חשובים ומעניינים. אם נערכתם נכון, אין סיבה שלא תצלחו את יום כיפור ללא בעיות מיוחדות. אל תחשבו על אוכל וארוחות. נסו להתעלם ולהוציא את הנושא מהראש.

הליכה קלה או רכיבה קצרה על אופניים אפשרית ואף תעזור להניע מעט את גוף, אבל לא יותר מזה. אל תרוצו ואל תמהרו לשום מקום. זה פשוט לא היום המתאים לכך.

נצלו את היום למנוחה ורגיעה. בינינו, כמה ימים כאלה כבר יש בשנה? קחו את מה שלוח השנה העברי נותן ותהנו מזה.

שבירת הצום

בשעה טובה, הגענו לחלק הקל. ועדיין, חשוב לשמור על מספר כללים כדי לא לאכול יתר על המידה ולא לזעזע את הגוף לחינם.

לא לשבור את הצום במכה אחת, עם ארוחה כבדה. שתו כוס תה, מיץ, לגמו מעט מרק זך, אכלו עוגית קטנה, אולי קרקר כלשהו, ועצרו. בכך הענקתם לגוף מעט סוכר להתאוששות וריפדתם קצת את הבטן מבפנים. תחושת הרעב נרגעה מעט ותוכלו להתיישב לשולחן לארוחת ערב נורמלית, בלי לחוש שאתם גוועים.

שתו מים. חשוב להחזיר לגוף את הנוזלים שאיבדתם במהלך היום. גם אם ישבתם כל היום בבית, עדיין איבדתם נוזלים. כעת, השיבו אותם.

משהו קל. לאחר כשעה אכלו ארוחה קלה, דומה לארוחת בוקר: ירקות, מעט דגנים, חלב, ביצה. חשוב! אל תאכלו מזון מטוגן הקשה לעיכול. הגוף אינו במיטבו כעת, אל תקשו עליו.

במחקרים, דיווחו אנשים כי מאכלי חלב הקלו עליהם את תחושת הרעב. שלבו אותם בארוחה, אבל בלי להגזים ובלי להעמיס יתר על המידה.

צום קל!

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך
תגובות פייסבוק
comments

Say something here...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Be the first to comment.