חזרה לידע מקצועי ראשי
הדפסה
Write a comment

 

כשזה מגיע למזון מהצומח, צבע הוא אחת מהאינדיקציות הטובות ביותר לעד כמה המזון בריא. הפיגמנט שנותן לצמח את הצבע שלו, מספק גם נוגדי חימצון ששומרים לנו על הלב ועל עוד כל מיני דברים אחרים. ומסתבר שמבחינה תזונתית, שינוי קטן יכול להשתלם בגדול.

מי אמר שתמיד דופקים את השחורים, ולמה באמת שחור זה יפה וטוב.

אורז שחור

בדיוק כמו אורז חום, גם האורז השחור נחשב ל- 100% דגן מלא. אבל בשונה ממנו,  תכולת האנטוציאנינים (Anthocyanin) שלו גבוהה יותר, בזכות הצבע הכהה. אצלנו הוא עולה חדש יחסית, אבל באסיה מכירים אותו כבר מזמן. הסינים מאמינים שהוא מזין את כל אחד מחמשת האלמנטים בגוף (עץ, מים, מתכת, אש, אדמה) ובגלל שהוא נחשב לכל כך מזין (בעיקר את הדם והכליות) באיזה שהוא שלב הוא נחשב לאורז האסור אצל רוב האנשים, ומותר רק על שולחן הקיסר. לפי מחקר שנערך בסין, תזונה שכללה בעיקר אורז שחור, הצליחה להפחית את גורמי הסיכון למחלות לב וכלי דם. חוץ מזה, הוא גם עשיר בוויטמינים המרגיעים מקבוצת B, במינרלים (במיוחד ברזל) וחומצות אמינו.

שעועית שחורה

מחקרים שהשוו בין סוגים שונים של שעועית, מצאו שככל שהשעועית כהה יותר, ככה פעילות נוגדי החימצון שלה גבוהה יותר. שעועית שחורה נחשבת לבית חרושת לנוגדי חימצון, היא עשירה בסיבים תזונתיים ומכילה יותר חומרים שטובים לגוף בהשוואה לסוגים אחרים של שעועית. מחקרים חדשים מראים שהקליפה השחורה מכילה 24 רכיבים צמחיים שונים, כולל 12 טרפנואידים (Terpenoids) ו- 7 פלבנואידים (Flavonoids). אחד מהמחקרים האלה מצא שאותם רכיבים מעכבים התפתחות תאים סרטניים במקרים של סרטן השד, הכבד והמעי או מפחיתים בצורה משמעותית את הכמות של תאים טרום סרטניים. שעועית שחורה עשירה במוליבדנום, מינרל שהוא האוויר לנשימה לאנזימים רבים (כמו ברזל), והוא חיוני גם לחילוף חומרים של פחמימות ויכול אפילו לעכב תהליכי הזדקנות. שעועית שחורה עשירה גם בחומצה פולית, סיבים תזונתיים, חלבון, חומצת האמינו טריפטופן, מגנזיום, ויטמין B1 וברזל. תכולת הסיבים הגבוהה חיונית לכל מי שסובל מאיזה שהיא בעיה עם חילוף החומרים של סוכר (סוכרת, התנגדות לאינסולין, היפוגליקמיה) או מבעיה עם כולסטרול. אבל זה לא הכל. התרומה להפחתת הסיכון למחלות לב נתמכת לא רק בתכולת הסיבים הגבוהה, אלא גם בזכות החומצה הפולית והמגנזיום, שאם הם נמצאים בסביבה, הורידים והעורקים יכולים לנשום לרווחה.

תה שחור

תה שחור ותה ירוק רוקחים מאותו צמח. ונכון שאנחנו שומעים יותר על הירוק, אבל גם לשחור לא חסר כלום. אינספור מחקרים מראים ששתייה של כמה כוסות תה שחור ביום, יכולה לשמור לנו על הלב, על התאים האפורים במוח ועל תהליכים סרטניים בגוף. וזה בגלל שהוא עשיר בפלבנואידים, כנראה שהרבה יותר מתה ירוק. פלוס, הוא גם לא מכיל קלוריות, כל עוד לא מוסיפים לו סוכר או חלב.

רוטב סויה

רובנו הפנמנו את הרעיון שמלח זה לא משהו שאנחנו רוצים על הצלחת שלנו, אלא אם אנחנו רוצים להיות מאושפזים במחלקה הקרדיולוגית הקרובה. אז נכון שסויה מכילה מלח ואפילו מחליפה אותו במטבח האסיאתי, אבל היא יותר מזה. בתור נגזרת של פולי סויה, היא מקור טוב לחלבון, ניאצין (ויטמין B3) ומנגן. אז נכון שצריך די הרבה ממנה בשביל להגיע לצריכה היומית המומלצת, אבל בניגוד למלח ובהתחשב בעלות הקלורית, היא מספקת כמות יוצאת דופן של חומרים מזינים. למהדרין, יש גם גרסאות בלי מלח.

זיתים שחורים

זית שחור הוא זית בשל, מה שאומר שלא כמו הזיתים הירוקים, הוא עובר תהליך כבישה קצר יותר (שנועד בעיקר להוציא חלק מהמרירות) והוא בא במגע עם כמה שפחות חומרים כימיים כאלה ואחרים. בגלל זה, אומרים שאחוז השומן בזיתים שחורים נמוך יותר, וגם השמן שהם מכילים נחשב לשמן מהסוג הטוב (חד בלתי רווי) שיכול להוריד כולסטרול רע, ולצמצם באופן כללי את הסיכון למחלות לב וכלי דם.

בירה שחורה
היא לא מכילה יותר מדי קלוריות (40 לבקבוק דיאט 70 לרגיל) אבל מסתבר שהיא מכילה לא מעט ויטמינים ומינרלים, שהמקור שלהם הוא השעורה וצמח הכשות מהם היא עשויה. התחום שהיא הכי טובה בו הוא ויטמינים מקבוצת B, שאחראים בעיקר על מצב הרוח וגם על חילוף החומרים של פחמימות, חלבונים ושומנים. חוץ מזה היא מכילה גם מינרלים כמו אשלגן, סידן, זרחן ומגנזיום, ונוגדי חימצון (פוליפנולים) שמעכבים תהליכי הזדקנות. ולפי מה שאומרים, גם אין בה חומרים משמרים.

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך
תגובות פייסבוק
comments

Say something here...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Be the first to comment.