Write a comment
עזבו לרגע את החלב ומוצריו וציינו את חג הביכורים עם פירות הקיץ שהחלו להבשיל והם טעימים ועם הרבה פחות סוכר מכל עוגת גבינה

חג שבועות בפתח, והארץ נשטפת מאכלי חלב. איכשהו, תחרויות עוגות הגבינה הצליחו להשכיח ששבועות הוא בכלל חג חקלאי המבשר על תחילת הקיץ, ראשית הקציר ותחילת אסיף הפירות שמתחילים להבשיל. והרי שמותיו הנוספים של החג הם ביכורים וחג האסיף, וסמלו המובהק הוא טנא ירוק ובו פירות וירקות הקיץ הראשונים.

אכן, פירות הם מסמלי החג. ושוב איכשהו, לפירות יצא שם לפיו הם עמוסי סוכר ולא בריאים. וזו הכללה מהסוג הרע. ראשית, גם בפרי עם סוכר תמצאו ויטמינים, מינרלים וסיבים תזונתיים. ושנית, לא כל הפירות מפוצצים בסוכר, בטח לא בהשוואה לעוגות הגבינה המפוארות של חג השבועות. למעשה, פירות רבים נמצאים בצד הנכון של האינדקס הגליקמי, עם מדד בינוני ונמוך. לכן, לכבוד הביכורים, הכירו את הפירות בעלי האינדקס הגליקמי הנמוך (מתחת ל-55), כלומר עם ערכי סוכר נמוכים.

אבל קודם כל קצת על המדד הגליקמי

המדד הגליקמי בודק את קצב ההתפרקות של פחמימה לאנרגיה, כלומר את הפיכתה לגלוקוז, הוא סוכר. במילים אחרות, האינדקס בוחן את קצב ספיגת הסוכר בדם או את עליית רמת הסוכר בדם. אין קשר לכמות הפחמימה אלא למהירות בה היא נספגת בדם. בפועל, בזמן ארוחה נתונה, לכמות הפחמימות יש כמובן השפעה רבה על כמות הסוכר בדם. אלא שמדד זה בוחן את קצב הספיגה בלבד.

מה משפיע על ערכי המדד?

1. סוג הסוכר. ישנם מספר סוגי סוכר:

גלוקוז, שאינו נזקק לפירוק ונספג ישירות בדם, ולו ניתן הערך הגליקמי 100 (סוכר לבן = מדד 100, לחם מקמח לבן = 70).

סוכרוז: סוכר קנה, בעל מדד בינוני.

פרוקטוז: סוכר הפירות, בעל ערך גליקמי בינוני-נמוך. זהו הסוכר הנמצא בפירות ומסיבה זו ישנן פירות רבים בעלי ערך גליקמי נמוך, ר' בהמשך הכתבה.

לקטוז: סוכר החלב, בעל ערך גליקמי נמוך וספיגתו האיטית ביותר.

2. עיבוד המזון. ככל שהמזון עבר עיבוד, טחינה או בישול, כך עולה הערך הגליקמי. למשל, פסטה שבושלה "אל-דנטה", כלומר לא עד הסוף ונותרה מעט קשה, תהיה בעלת ערך גליקמי נמוך מפסטה רכה, כיוון שפירוקה איטי יותר בשל הבישול "החסר". כך גם לחם מגרעין שנטחן עם קליפתו ולא מקמח מנופה – הקליפה קשה לעיכול ולכן מאריכה את חילוף החומרים ומורידה את המדד הגליקמי.

3. סיבים. אף הם מאטים את עיכול המזון וכפועל יוצא גם מורידים את המדד הגליקמי.

4. שומן. עיכול השומן איטי ולכן, משונה ככל שזה יישמע, לצ'יפס, שהוא כמובן תפוח אדמה מטוגן, אינדקס גליקמי נמוך משל פירה, שהוא תפוח אדמה מבושל.

מדד גליקמי מעל 70: גבוה

מדד גליקמי בין 56-69: בינוני

מדד גליקמי מתחת ל-55: נמוך

הפירות בעלי מדד גליקמי נמוך

דובדבנים: מדד 22

שזיף: 24

אפרסק: 28

תפוח: 28

תפוז: 31

אגס: 33

בננה: 36

מנגו: 41

משמש: 46

ענבים ירוקים: 46 (ענבים שחורים 59)

קיווי: 47

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך
תגובות פייסבוק
comments

Say something here...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Be the first to comment.