Write a comment

 

תזונה היא אחד מהדברים החשובים ביותר לפני ההריון וגם במהלכו. היא צריכה לספק לעובר את כל החומרים שהוא צריך בשביל להתפתח, ולתת לך אנרגיה בשביל כל השינויים שמתרחשים בגופך. ונכון שבזמן הריון בא לך לאכול הכל מהכל, אבל יש כמה דברים שממש לא כדאי..

מאלכוהול וקפאין, ועד לעודף בוויטמיןA. כל מה שבאופן פוטנציאלי עלול להזיק לעובר.

ליסטריה

ליסטריה הוא חיידק בינוני אבל עמיד. לא ממש משנה לו אם קר או חם, הוא שם. וכשהוא שם הוא גורם למצב שדומה לשפעת, עם החום והחולשה והבחילות ולפעמים גם הקאות. זה מצב יחסית נדיר, אבל אם הוא נטפל לנשים הרות הוא יכול לגרום להפלה, מחלות חמורות או מוות לעובר. כדי לצמצם את הסיכון, כדאי להתרחק מפירות וירקות לא שטופים, מזון נא, גבינות עובש כמו רוקפור, קממבר או ברי וסלטים מוכנים.

סלמונלה

במדינות העולם השלישי, איפה שהיגיינה ושימור של אוכל הם לא חלק מהלקסיקון, מיליוני אנשים מתים בכל שנה מהצרות שהחיידק הקטן הזה עושה. סלמונלה יכול לגרום להרעלת מזון במקרה הטוב, ולטיפוס הבטן ומחלות זיהומיות אחרות במקרה הרע. פגיעה בעובר כתוצאה ממגע עם חיידק הסלמונלה היא נדירה, אבל עדיף להימנע מחלב לא מפוסטר, וביצים חיות או מבושלות חלקית (כולל מיונז ועוגות קרם). זה גם לא ממש הזמן להתחיל לאכול בשר נא, במיוחד לא בשר טחון. ולתשומת לבכם, סלמונלה הכי אוהב אוכל לא מכוסה בטמפרטורת החדר.

טוקסופלסמוזיס (Toxoplasmosis)

טוקסו הוא חיידק שאנחנו רגילים לשמוע עליו בדרך כלל בהקשר של צואת חתולים, אבל הא נמצא גם במקומות אחרים. אפשר להידבק בו בלי שיקרה שום דבר מיוחד. אפשר גם לסבול רק מחולשה, אבל במקרים קשים טוקסו יכול לפגוע במוח, בעיניים, או בכבד. לנשים בהריון שנדבקות בחיידק אין סכנה. הסכנה היא שהוא יעבור לעובר, והיא קטלנית יותר בראשית ההריון, אבל אפשרית יותר ככל שההריון נמצא בשלבים מתקדמים. בשליש הראשון של ההריון, טוקסו עלול לגרום להפלה או חלילה למות העובר. בשלבים מאוחרים של ההריון הוא עלול לגרום להפרעה בראיה, חירשות, אנמיה והפרעות נוירולוגיות שונות. זה מצב נדיר, אבל מומלץ בחום להימנע מבשר נא או לא מספיק מבושל, פירות וירקות לא שטופים ומוצרי חלב מחלב עיזים.

ויטמין A

בלי ויטמיןA, כנראה שלא היית היום בהריון. ולמרות שגם במהלך ההריון צריך אותו, יותר מדי ממנו עלול לגרום למומים מולדים בעובר. המחקרים בנושא לא חד משמעיים, אבל רובם מסכימים שתזונה רגילה ומאוזנת אמורה לספק את כל הוויטמיןA שאת צריכה. כדי להישאר בצד הבטוח, מומלץ לא לאכול יותר מדי כבד שמכיל כמות מכובדת של ויטמיןA. בנוסף, כדאי לבדוק שתוספי תזונה שנוטלים (כמו מולטי –ויטמין) לא מכילים ויטמין A.

דגים

דגים באופן כללי הם רכיב חשוב בתזונה, ולנשים בהריון מומלץ לאכול 2 מנות דג בשבוע. אבל הכל של שאלה של מה וכמה. טונה למשל מכילה ריכוז גבוה של כספית, שעלולה להיות לה השפעה מזיקה על התפתחות מערכת העצבים של העובר. בנוסף, חלק מהדגים שגדלים במים מתוקים, כמו סלמון ופורל, עלולים להכיל ריכוז גבוה של פוליכלורינאטאד ביפנילים (Polychlorinated Biphenyls), סוג של כימיקל שלפי מחקרים כמות גבוהה שלו בזמן הריון קשורה לירידה בקשב, בריכוז, בזיכרון וברמת ה- IQ אצל תינוקות.

אלכוהול

באופן כללי, אלכוהול מצמצם את הסיכוי להיכנס להריון. אבל גם אם הצלחת לברוח מהסטטיסטיקה, כלל האצבע אומר שנשים הרות צריכות להמנע משתית אלכוהול ואם כבר לשתות אז לא לחרוג ממסגרת של משקה אלכוהולי אחד עד שניים בשבוע. שתיית אלכוהול במהלך ההריון קשורה למשקל לידה נמוך, אבל גם לתסמונת האלכוהול העוברית (FAS), אחת הסיבות העיקריות לפיגור שכלי.

קפאין

הסיפור עם קפאין הוא מאוד פשוט. קפאין משפיע על האופן בו הגוף סופג ברזל, מינרל שחשוב מאוד להתפתחות העובר. כמות גבוהה של קפאין במהלך ההריון קשורה למשקל לידה נמוך, או הפלות ספונטאניות. חשוב להקפיד לא לצרוך יותר מ- 200 מ"ג קפאין ביום, שזה בערך 2 כוסות של נס קפה, כוס אחת של אספרסו, שתי כוסות תה, חמש פחיות קולה, או ארבעה חטיפי שוקולד (בשוקולד חלב יש פחות קפאין מאשר בשוקולד מריר). אופציה אחרת היא לעבור לנטול.

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך
תגובות פייסבוק
comments

Say something here...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Be the first to comment.