Write a comment

 

לפי הפסיכולוגיה החיובית, נסיבות אישיות זה תירוצים. הגיע הזמן להפסיק לדבר על הצרות שלנו, ולהסתכל על הצד החיובי.

יותר מזה- כל אחד יכול ללמוד לעשות את זה, כל אחד יכול לשנות לעצמו את החיים.

טענה גדולה? יכול להיות. אבל אחת ששווה את הסיכון.

דיכאון אאוט, אושר אין

בשנות ה- 90, היחס היה אחד למאה. על כל 100 מאמרים שפורסמו בנושא דיכאון, פורסם מאמר אחד על אושר. אבל כנראה שהדיכאון נשאר בניינטיז,  והמשימה להפוך אנשים לשמחים מגיעה לפוקוס של הפסיכולוגיה.

אנשים רוצים להיות שמחים ואנשי מקצוע מעודדים ללכת לחפש את המשהו הזה שיגרום להם להרגיש מאושרים, שלמים, מוגשמים.  אם זה נשמע לכם כמו דברים שכותבים בכרטיסי ברכה ולא מדע אמיתי, תשקלו את זה: ההוצאה לאור של אוניברסיטת אוקספורד (Oxford), פרסמה מדריך אושר (Character Strengths and Virtues: A Handbook and Classification), ספר של 800 עמודים, שמנתח ומסווג תכונות מפתח שקשורות לבריאות נפשית ואושר.

את הספר ערכו שניים: מרטין זליגמן (Martin E.P. Seligman), פסיכולוג, מייסד התנועה לפסיכולוגיה חיובית ומי שנחשב לגורו של פסיכולוגיה חיובית, וכריסטופר פטרסון (Christopher Peterson), פסיכולוג מאוניברסיטת מישיגן (Michigan). חוץ מזה שהספר הוגדר כפורץ דרך, הוא גם ההיפך הגמור לספר האבחנות הפסיכיאטריות האמריקאני (DSM), שמסווג את המאפיינים לכל הבעיות הרגשיות.

כל אחד יכול ללמוד אושר, אבל הדרך לא היתה פשוטה, גם לא לחוקרים. זליגמן, פטרסון ושאר הצוות ניסו במשך שלוש שנים לפצח ולזהות תכונות משותפות ומוערכות בתרבויות שונות. במהלך הזמן הזה בזמן הזה הם לא רק קראו מחקרים על גבי מחקרים מתחום הפסיכיאטריה, אלא גם פילוסופיה וטקסטים דתיים. אבל מעבר ל-לנסות לפענח את הדבר הזה שכולנו מחפשים, היתה להם שאיפה הרבה יותר גבוהה: הם רצו לעזור לכולם להרגיש שמחים יותר.

הסוד של אנשים שמחים

הספר מגדיר ומסווג את התכונות החיוביות ביותר עבור אנשים, וסולל את הנתיב למה שהפסיכולוגיה החיובית קוראת לו החיים הטובים.

הספר מדגיש את הנקודות החזקות והכישרונות הטבעיים המולדים, במקום את החולשות את שלנו, ומסביר איך אפשר ללמוד מההתחלה תכונה טובה, ואיך אפשר ללמוד לפתח אותה אם היא כבר קיימת. במקום לדבר על התכונות הפחות חיוביות שלנו וללמד איך לשנות אותן, הספר מדגיש תכונות כמו אותנטיות, יצירתיות, עקביות, נדיבות, הכרת תודה, תקווה, הומור, וכך הלאה. 24 תכונות חיוביות שמסווגות תחת 6 קטגוריות גדולות, כאשר המטרה היא לעודד אנשים להתחיל להסתכל על התכונות והמאפיינים שתורמים לרווחה נפשית ותחושת אושר.

לחקור את האושר היא משימה גדולה. זליגמן והצוות בעצמם מודים שיש להם עוד הרבה עבודה לעשות, אבל כבר עכשיו הם יודעים להגיד למה חלק מהאנשים מאושרים וחלק לא. האנשים המאושרים ביותר מבלים פחות זמן לבד עם עצמם, הם רודפים אחר התפתחות אישית ואינטימיות, הם כן שופטים את עצמם, אבל רק בהשוואה לעצמם, אף פעם לא בהשוואה לאחרים, הם מקיפים את עצמם בחברים ומשפחה, לא אכפת להם מהדשא של השכן, הם שוכחים את עצמם בפעילויות יומיומיות, כי הם נהנים לעשות אותן, והכי חשוב, אנשים שמחים סולחים בקלות.

ההנחה היא שאופטימיות ואושר הם נלמדים. כל אחד יכול למוד להיות שמח, לא משנה מה התכונות שלו. לכולם יש נקודת פתיחה לאושר. אנשים יכולים להיות פחות או יותר מאושרים בתקופות מסוימות, אבל הם לא יסטו מהדרך סטייה גדולה.

חוץ מנקודת הפתיחה של כל אחד, כמובן שגם הדברים שאנחנו עושים הם חשובים. תחושת סיפוק סיפוק הרבה פעמים קשורה לפעילויות שגורמות לנו לאבד תחושת זמן (כי הן מהנות) ומאפשרות לקחת פסק זמן מהדאגות. בשפה מקצועית קוראים לזה זרימה, שהיא מונח פסיכולוגי הרבה לפני שהפכה למונח ניו-אייג'י. אנשים שנמצאים בזרימה, עובדים בדיי-ג'וב שלהם ביום, פותים פאזלים עם הילדים אחר הצהריים, או יושבים מול הטלוויזיה בערב. זה לא משנה. הזרימה נותנת להם תחושה של סיפוק גדול, ולא משנה מאיפה אתם באים ולאן אתם הולכים, זאת עובדה. אנשים מרגישים טוב כשהם עושים משהו שהם טובים בו.

 

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך
תגובות פייסבוק
comments

Say something here...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Be the first to comment.