Write a comment

 

נמאס לכם מצעידות ארוכות שלא הולכות לשום מקום? מפהקים בשיעורי אירובי? לא מאמינים שפעילות גופנית וכיף יכולים ללכת ביחד? ניה (NIA), ספורט של הגוף שלא שוכח את הנפש, מציעה לכם  לעשות יוגה כמו נזיר בודהיסטי, להילחם כמו נינג'ה, לרקוד כמו בלרינה ולהרגיש טוב כמו אחרי טיפול פסיכולוגי.

ניה. להשתמש בגוף בצורה בה הוא בנוי שנשתמש בו.

ההנאה שבתנועה

בשנת 1983, כשדבי וקרלוס רוזאס (Debbie and Carlos Rosas), בני זוג ובעלים של מכון כושר בקליפורניה, חשבו על הרעיון של פעילות גופנית בלי נעלי ספורט, כולם הסתכלו עליהם כמו משוגעים. הימים היו ימי תור הזהב של האירובי, ובגדול אנשים האמינו שבשביל לראות תוצאות צריך לסבול.

אבל דבי וקרלוס התחילו לחשוב שכל הרעיון של קפיצות למעלה למטה לא ממש עושה טוב לגוף של אף אחד, ובינינו, גם לא ממש לנפש. אז הם התחילו לחשוב על פעילות גופנית שפונה לשניהם.

ניה, שנולדה בתור פעילות גופנית לא אירובית (Non-Impact Aerobics) והפכה בהמשך לפעילות שרירית-עצבית אינטגרטיבית (Neuromuscular Integrative Action) היתה הפתרון המושלם. שילוב ייחודי של התנועה הזורמת של טאי-צ'י או יוגה, האלגנטיות והספונטאניות של מחול מודרני, והאנרגיה של אומנויות לחימה כמו אייקידו. היא משלבת תנועה, אבל היא לא אירובית, והיא ללא ספק מעודדת תהליכי שינוי.  

יותר מהכל, המטרה של ניה היא ליהנות. השיעורים, שנמשכים שעה (בלי נעליים, עם מוסיקה) בנויים לכל קבוצות הגילאים ומתאימים לכל רמות הכושר. הם מתחילים במדיטציה ותרגילי נשימה, תוך התמקדות בחיבור שבין כפות הרגליים החשופות לאמא אדמה.

בהמשך, מחממים את המפרקים והשרירים ומרגישים את רמת האנרגיה מתחילה לעלות. כשהקצב מתגבר, הרחבה מתחממת. העבודה בחלל נועדה להגדיל את טווחי התנועה, תרגילי שיווי המשקל מייצבים את הגוף, והתנועה והריקוד מקפיצים גם את הדופק ומפעילים את הלב והריאות. אל תיבהלו אם המדריך יגיד לכם להרים את הידיים ולשחרר קצת קיטור עם צעקות או שירה. כמה שהגוף מחובר יותר לרגשות, ככה אנחנו מבינים כמה עוצמה וכוח יש לנו, ומצליחים לשחרר יותר סטרס ורגשות כלואים.

הוכחות בשטח
את הפן הטיפולי של ניה מייחסים לעבודה נכונה עם הגוף. בני הזוג רוזאס מאמינים שהרבה מחלות מתחילות בגלל שאנחנו לא שמים לב בזמן לסימנים הקטנים של הגוף, כמו למשל כאב. עד כמה יש לזה קבלות? עדיין מוקדם להגיד.

אין ספק שאת היתרונות של פעילות גופנית אפשר למדוד בכל מישור. דרך התנועה, ניה עוזרת למצוא בריאות פיסית, רגשית, מנטאלית ורוחנית. אבל ניה לא נמצאת מספיק זמן בענף ועדיין לא נערכו מספיק מחקרים שמוכיחים בפועל את היתרונות האלה.

באמצע שנות ה- 90, סמי-מחקר השווה במשך שבעה שבועות בין קבוצה של 40 אנשים שתרגלו ניה, לבין קבוצה של 40 אנשים שתרגלו שיעורי אירובי רגילים. שתי הקבוצות הראו שיפור בסיבולת לב ריאה ובתפקוד המערכת הקרדיווסקולארית. בקבוצת הניה, רמות החרדה ירדו, בעוד שבקבוצה האירובי הן עלו, אבל בצורה לא מאוד משמעותית. מה שכן היה משמעותי הן תחושות הרוגע, השמחה והאנרגיה עליהן דיווחו המשתתפים מקבוצת הניה.

בשורה תחתונה, אפשר להגיד שכל מה שמצליח להזיז אנשים הוא מבורך. היתרון של ניה, לפי מה שאומרים, היא העבודה המהנה, הפשוטה, ולעולם לא משעממת. כזאת שהופכת כמו כלום לחלק בלתי נפרד מאורח החיים.

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך
תגובות פייסבוק
comments

Say something here...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Be the first to comment.