Write a comment

 

הרבה מאוד שמן עומד להישפך בין הנר הראשון לשמיני. הרבה מאוד סופגניות ולביבות. הרבה מאוד התלבטויות בין 'אכול ושתה כי מחר נמות' לבין 'דקה על השפתיים שנה על הירכיים'. כמה עובדות על שמן, לקראת חג השמן

רב בלתי רצוי
שמן מספק לגוף את אחד מאבות המזון החשובים, השומן. בלי שומן לא תהיה לנו אנרגיה לתחזק את תאי הגוף, בלי שומן לא תהיה תמיכה בתפקוד מערכת העצבים, בלי שומן לא תהיה לנו גמישות, לא בעור ולא בעורקים. בלי שומן טמפרטורת הגוף לא תהיה מאוזנת. אפילו אם אנחנו רוצים לרדת במשקל, אנחנו צריכים בשביל זה שומן.

יש כמה סוגים של שומן (רווי, חד בלתי רווי ורב בלתי רווי) אבל בעיקר שניים שהם בעייתיים, השומן הרווי ושומן הטראנס. את השומן הרווי הגוף לא באמת צריך. אין לו ערך תזונתי, הוא קשה לעיכול, ויותר מזה- הוא גם מפריע לגוף לנצל את השומן הטוב. את השומן הרווי אפשר למצוא בעיקר במזון מן החי, בבשרים שמנים, גבינות ומוצרי חלב שמנים ובחלמון של הביצה. עודף בשומן רווי קשור לעליה ברמת הכולסטרול בכלל, ובמיוחד לזה מהסוג הרע. איך זה נגמר בסוף, כולם יודעים.

אויב מספר 2 הוא שומן הטראנס. הוא מסווג כשומן רב בלתי רווי, אבל בדיוק כמו השומן הרווי גם הוא גם מפריע לגוף להשתמש בשומן הטוב, וגם לו אין שום ערך תזונתי. הכוונות מאחורי שומן הטראנס דווקא היו טובות. בגלל שמצאו קשר בין שומן רווי וכל כך הרבה מחלות, ניסו למצוא תחליף בריא יותר. שמן צמחי נוזלי ירד מהפרק, כי הוא לא מחזיק מעמד הרבה זמן ולא ממש אוהב חום, אז המציאו סוג של שומן מוצק, שומן בלתי רווי שעבר תהליך הקשיה, הלא הוא שומן הטראנס. רק שבמקום תחליף בריא, יצאה להם מפלצת. שומן טראנס נמצא כמעט בכל מקום (מרגרינה, תערובת אינסטנט, אבקות מרק, פאסט פוד, כל מה שעבר טיגון עמוק, אוכל קפוא, חטיפים מלוחים ומתוקים, מאפים, רטבים תעשייתיים ועוד) ומה שהוא בעיקר עושה זה לעודד את הכולסטרול הרע, ולדכא את הכולסטרול הטוב.

החבר'ה הטובים
אבל השומן הבלתי רווי הוא לא רק משהו שצריך להיזהר ממנו, הוא יכול להיות טוב ואפילו חיוני לתפקוד תקין של הגוף. דוגמא לשומן רב בלתי רווי הן חומצות השומן אומגה 3 ו-6. בזכותן, רמות הכולסטרול הרע יורדות, ורמות הכולסטרול הטוב עולות, וויטמינים כמו A, D,ו- E נספגים הרבה יותר טוב. מחסור באומגה 3 יתבטא ביובש בעור ובזיכרון חלש. מחסור באומגה 6 יתבטא בלחץ דם גבוה, קושי לרדת במשקל וגם בעיות שיש להן אספקט נפשי. את שתיהן הגוף לא יכול לייצר לבד, לכן מקור טוב לחומצות שומן אלה יכול להיות דגים, פשתן, אבוקדו, אגוזים, שומשום, חמניות, שמן סויה או תירס. שומן חד בלתי רווי אפשר למצוא בעיקר מהצומח, אבל גם מהחי. שמן זית או שמן קנולה, שקדים, בוטנים ואגוזים, או אבוקדו יכולים להיות מקור טוב לשומן חד בלתי רווי.  

כמעט כל סוג של מזון מכיל את שלושת סוגי השומן ברמה זו או אחרת. צריך לבדוק עד כמה כל אחד מהם דומיננטי, ועדיף לשמור על יחס שווה ביניהם. מבחינה בריאותית ותזונתית, הצריכה היומית המומלצת היא כפית עד שתיים ביום של שמן ניגר. השמן הכי בריא הוא כמובן שמן זית, אבל גם קנולה, תירס וחריע טובים לא פחות. גם אם מטגנים (למרות שעדיף לא) כדאי לבחור סוג איכותי של שמן כדי למזער נזקים. אם אתם דואגים גם לגזרה ולא רק לבריאות, צריכת הקלוריות היומית שמקורן בשומן צריך להגיע לכדי רבע מהסך הכללי.

                    

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך
תגובות פייסבוק
comments

Say something here...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Be the first to comment.