Write a comment
למרבה הצער, במציאות הישראלית רבים "סוחבים על עצמם" טראומות וכאבים נפשיים שלעיתים קשה להכיל אותם. עיסוי אמנם לא יפתור את כל הבעיות האלו, אך הוא בהחלט עשוי לקחת חלק מהכאב ולתת דחיפה משמעותית למאמצי הריפוי

כשאנחנו נפצעים, חלק מהפצעים הופכים לצלקות שלא מגלידות ומהוות תזכורת תמידית לכאב שהרגשנו בזמן הפציעה. כשהנפש נפצעת, איש לא רואה את הסימנים, אך לעיתים הצלקות במעמקי הנפש יכולות להכאיב הרבה יותר – ואף אחד אפילו לא ידע כמה קשה ההתמודדות.

הפרעת דחק פוסט טראומתית, או בשמה המוכר יותר "פוסט טראומה", היא באופן די עצוב בעיה נפוצה ביותר במדינה הקטנה שלנו. השיטות לטיפול בה רבות ומגוונות וכוללות בין היתר טיפול פסיכולוגי, שימוש בבעלי חיים וכן שיטות שונות מעולמות הרפואה האלטרנטיבית. ישנם גם לא מעט דברים שיכולים לתמוך בטיפולים האלו, להעצים אותם ולשפר את תוצאותיהם. אחד הבולטים שבהם הוא גם אחד הדברים שרבים מאיתנו באמת נהנים לעשות גם ללא שום סיבה – עיסוי הגוף.

לפני שנבין כיצד העיסוי יכול לסייע לשפר את ההתמודדות עם טראומות, בואו נכיר קצת יותר את האופן שבו מצוקות נפשיות משפיעות על הגוף – ולהיפך.

טראומה נפשית: בעיה גופנית לכל דבר

אנשים נוטים להפריד בין קשיים נפשיים לבין בעיות פיזיולוגיות, אך למעשה יש בניהם לא מעט חוטים מקשרים. כשאנחנו חווים טראומה או משחזרים אותה במוחנו שוב ושוב, אנחנו יכולים להבחין מיד בשרירים שמתקשים – בייחוד באזור הצוואר, הכתפיים, הלסת, האגן והברכיים.

בנוסף, רבים מהאנשים שחווים טראומות נתקלים גם בקשיי נשימה וכן מדווחים במקרים רבים על כאבי ראש, בעיות בדרכי העיכול, חולשה כללית, עייפות כרונית ובעיות זיכרון. זאת מכיוון שתהליכים פיזיולוגיים ונפשיים בגוף האדם שזורים זה בזה ומשפיעים זה על זה. לכן, כדי לטפל בקשיים נפשיים כמו טראומות או חרדה כרונית, חשוב קודם כל לטפל בגוף – ורק אז לצלול למעמקי הנפש.

השפעה שנחקרה רבות

לא צריך להיות מדען כדי לדעת שלעיסוי יש השפעה מרגיעה ומשחררת על הגוף והנפש – לא לחינם זה אחד הטיפולים האהובים ביותר ברחבי העולם. עם זאת, חשוב להבין כי ההשפעה של העיסוי על הנפש שלנו עמוקה הרבה יותר משאנחנו נוטים לשער.

מחקר שנערך בארצות הברית על יוצאי צבא שסובלים מפוסט טראומה, ביקש לבדוק האם עיסוי פשוט יכול לשפר את ההתמודדות עם המצב הנפשי המאתגר. הממצאים, שפורסמו ב-2011 על ידי המחלקה לענייני חיילים משוחררים בממשל האמריקני, הוכיחו כי העיסוי תרם לשיפור המצב הנפשי של הנבדקים ולהקלה בתסמיני הפוסט טראומה.

איך זה עובד?

זה המקום להדגיש – עיסוי לבדו, מענג ואיכותי ככל שיהיה, כנראה לא באמת יכול לרפא פצעים נפשיים וטראומות שמבעבעות מתחת לפני השטח. לכן, העיסוי לא מהווה תחליף לטיפול פסיכולוגי או טיפולים אחרים שמתמקדים בנפש האדם. עם זאת, עדויות רבות מוכיחות כי הפעולה הפשוטה הזאת כאמור יכולה לטפל בסימפטומים של דיכאון, חרדה, עצבנות ועוד – בצורה שמשרה רוגע על הגוף ועוזרת לתמוך בתהליך כולו.

עיסוי, ממש כמו מדיטציה, עוזר לנו לקחת הפסקה ארוכה מכל מה שאנחנו רגילים לעשות בשגרה – שיטוט ברשתות החברתיות, התכתבויות בוואטסאפ, צפייה בטלוויזיה או מענה למיילים במחשב – כל אלו פעולות שהוכחו ככאלו שמגבירות את המתח הנפשי, הלחץ והחרדה. במקום זאת, בזמן העיסוי אנחנו מעניקים לגוף שלנו את תשומת הלב שכל כך מגיעה לו, משחררים את השרירים ומפחיתים כאבים שלעיתים מלווים אותנו זמן רב.

להתמקדות הזאת במצב הגוף במקום בגירויים חיצוניים יש תרומה אדירה ליציבות הנפשית ולתפקוד המוח, כך מדגישים פסיכולוגים ומדעני מוח. זו הזדמנות מצוינת "לסדר את המחשבות", להירגע ולעשות ניקוי חיוני לגוף ולנפש. בנוסף, העיסוי עצמו גורם להפרשת הורמונים במוח ובשאר הגוף, אשר מעצימים את העונג ואת היציבות הרגשית.



mitot banner3

תגובות פייסבוק
comments

Say something here...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Be the first to comment.