Write a comment

מאז ימי קדם חיפשו בני האדם את סוד אריכות החיים. עסקו בכך אלכימאים, קוסמים ושמאנים למיניהם. בימינו המלאכה עברה למדע הרפואה, רק אז החלו להיראות הישגים בנושא.

אם בעבר תוחלת חיים ארוכה הייתה נחלת המעטים בלבד, בתחילת המילניום החדש לרפואה יש אמצעים משוכללים יותר על מנת לאפשר לבני האדם לחיות זמן רב יותר. אילו גילויים חדשים, אם כן, מצאו המדענים בתחום הארכת החיים, והעיקר כיצד לשמור על בריאותנו כדי להגיע "עד 120” (לפחות)


תקרת זכוכית

לדעתם של הגרונטולוגים - חוקרי הזיקנה - עקרונית אין היום שום סיבה שבני האדם לא יחיו עד גיל 120 בממוצע. אך את אלה שמגיעים לגיל כה מופלג אפשר לספור, תרתי משמע, על אצבעות יד אחת. נסו לבדוק ברשת את גילו של האדם הזקן ביותר בעולם, ותמצאו גרסאות כמספר האתרים המתייחסים לנושא. בתקשורת דווח כי האיש הזקן ביותר בעולם הוא תושב יפן, שנפטר בשנה שעברה בגיל 116, והנה צץ לו תושב כפר בוליביאני, המתגאה ב-123 אביבים. בוליביאני אמרנו? הצחקתם אותנו. בסעודיה מת בשנה שעברה דרדק שלטענתם משפחתו חי עד גיל 159, ובאזרבייג'אן מנפנפים בגיבור מקומי שהאריך חיים עד גיל 168.

כמובן שאת כל הנתונים האלה קשה לבדוק בגלל התיעוד הלקוי בתקופה בה נולדו כל האישים הנכבדים האלה. וגם – כמגוון הגרסאות לגבי ההאדם הזקן ביותר, כך גם מגוון הנסיבות שאיפשרו לאנשים האלה לחיות עד גיל מופלג כל כך. אחד לא נגע בטבק, התנזר ממין ואכל רק טופו במשך כל חייו. השני עישן כמו קטר רוסי, השתולל במיטה וזלל בשר אדום מהבוקר עד הערב. מה לעשות? למי להאמין? אחר מי ללכת שבי? 

אי אפשר לדעת. לכן ננסה להתרכז כאן אם לא בהוכחות, אז לפחות בתיאוריות המבוססות על מתודות מדעים. הרווחת שבין התיאוריות בקרב החוקרים כיום היא שאנשים מתים כיום בגיל מוקדם (יחסית, יחסית) לאו דווקא בגלל הגנטיקה, כפי שהיה נהוג לחשוב עד לאחרונה, אלא בגלל הסביבה האקולוגית ו/או אי שמירה על כללי הזהירות בכל הנוגע לבריאותנו 
.

צעירים לנצח?

מכוני מחקר שלמים זוכים כיום לתקציבי ענק על מנת לגלות את חידת אריכות החיים. הפתרון עדיין לא באופק, אך ניצניו כבר החלו ללבלב פה ושם. כך למשל, כל תא בגופנו מתחלק 50 פעם – וזהו נתן קבוע. ההבדל בין האנשים  הוא רק במהירות (או איטיות) התהליך. יש כאלה שאצלם זה לוקח 60 שנה, אצל אחרים זה עשוי לקחת 100 שנה. אבל כך או אחרת, התא מת בסופו של דבר  ושום ניסיונות להגדיל את מספר החלוקות שלו לא הניבו תוצאות 
.

לפיכך החוקרים מעדיפים להתרכז בשיטה אחרת, שעדיין לא נשללה באופן סופי. לא נשללה אמרנו? נהפוך הוא, הניסויים שנעשו בה הניבו דווקא כמה תוצאות מפתיעות. מדובר ב"הצערת" תאי הגוף. 

בשלב זה כמה מהניסויים בכיוון שנעשו על עכברים נשאו פרי. חוקרים מאוקראינה הצליחו בעזרת תפריט תזונה מיוחד "להצעיר" שני עכברים בני שנתיים – למצב של עכברונים בני שלושה חודשים. הביולוג הבריטי קליב מק'קיי הצליח להאריך את חיי עכברים שתחת פיקוחו באמצעות שני ימי צום בשבוע.

השעון ההורמונלי

ועם זאת, עדיין מדובר בתיאוריות חדשניות ולא ברור האם ומתי יאוששו בכלל, ורוב החוקרים בנושא עדיין נוטים לחשוב שההזדקנות היא בכל זאת תולדה של גנטיקה. לפי התיאוריה המקובלת ביותר בקרב המדענים, ההזדקנות היא תוצאה של "השעון ההורמונלי" של האדם. החוקרים עבדו עם בעלי חיים בגילאים שונים, ובמהלך הנסויים בוצעה בהם עקירת ההיפופיזה – בלוטת יותרת המוח. לחלק מבעלי החיים שעברו את העקירה, הוזרק בצורה מלאכותית תירוקסין - אחד ההורמונים המיוצרים ומופרשים על ידי בלוטת התריס ויש לו השפעה גדולה על מערכת לב-ריאה. אצל בעלי חיים אלה נרשם אפקט "הצערה" מרשים.

נערכו גם ניסיונות להוריד את חום הגוף האנושי בהנחה שככל שהחום נמוך יותר, כך כל התהליכים הפיזיולוגיים פועלים לאט יותר. על פי טענת החוקרים, הורדת חום הגוף בשתי מעלות יאפשר להאריך את גבול אריכות החיים עד 200 שנה. ואילו ההורדה של 4 מעלות בכלל ינפיק תוצאה פנטסטית – 700 שנות חיים! לא רק זאת, טוענים המדענים, איכות החיים לא תינזק כהוא זה כתוצאה מכך.

כמובן כל התיאוריות והניסיונות האלה לא לוקחים בחשבון אספקטים אחרים של הזדקנות האוכלוסייה – התפוצצות האוכלוסין, הצורך במציאת עיסוקי פנאי למבוגרים וכו' – אך זהו תפקידם של מדענים מדיסציפלינות אחרות לגמרי.

עצות וטיפים

ובינתיים, כל עוד המדענים עורכים את הניסויים שלהם במטרה לעצור את הזדקנות האדם, הזמן אינו עומד מלכת. מה יעשה אדם המבקש כבר עכשיו לחיות מעבר לגיל 100 ואין לו סבלנות לחכות עד שתושג סוף סוף פריצת דרך ממשית בתחום?

האמת, איש כמובן לא יוכל לערוב לאריכות החיים של מאן דהו. מה שכן, אפשר לנסות כמה טיפים ועצות מפי הרופאים והחוקרים בתחום 
.

א. צרכו פחות קלוריות. לטענת חלק מהחוקרים כמעט ודאי שהפחתת כמות הקלוריות שאנו צורכים  ב-30 אחוז בלבד תאפשר לנו להאריך את חיינו ב-40 אחוז. השתדלו לצרוך מזון דל קלוריות, אך הקפידו לשמור על כמות נדרשת של ויטמינים. ברשימת המצרכים המועילים – עלי חסה, ברוקולי ושמן זית.

ב. איכלו בטטות מתוקות. באי היפני אוקינאווה חים אנשים רבים שחצו את ה-100. המומחים מניחים שאריכות החיים שלהם הושגה בזכות צריכת הבטטות – המזון הפופולרי באי. הבטטות עשירות בפחמימות, בוויטמינים בי, סי ואי, בקלציום ובברזל. כיום אין כבר צורך להרחיק עד לאוקינאווה כדי להשיג בטטות – ניתן לרכוש אותן בכל סופרמרקט ובבית לאפות, לטגן או להכין מהן פירה.

ג. ספורט, ספורט ושוב ספורט! לכאורה, מיותר לומר זאת, אך להווי ידוע זה מאות שנים כי הספורט מאריך חיים. גם האנשים העסוקים ביותר בינינו יכולים למצוא דרכים לפעילות גופנית – והתעכבנו עליהן לא פעם במדור זה.

ד. איכלו פחות בשר. ושוב נחזור לאוקינאווה. תושבי האי הזה אוכלים הרבה דגים, אך כמעט ולא נוגעים בבשר. חלק מקהילת תושבי אוקינאווה היגרו לברזיל, ושם רבים מהם – איך לא – החלו לצרוך בשר בכמויות, ומחקרים סטטיסטיים מצאו כי תוחלת החיים שלהם התקצרה כמעט ב-20 שנה.

ה. עצה המכוונת למין הגברי – התחתנו. הוכח כי גברים נשואים חיים כשבע שנים בממוצע יותר מהרווקים. חיי נישואין מוצלחים נושאים בקרבם לא מעט יתרונות – למשל, הם עשויים לחזק את מערכת החיסון ולמנוע מחלות שונות. גם המין, כמובן, חשוב לבריאות.

ו. ניקוטין כבר אמרנו?

 

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך
תגובות פייסבוק
comments

Say something here...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Be the first to comment.