Write a comment

 

אכילת יתר היא לא לאכול הרבה חלבונים בשביל להגדיל את מסת השריר. אכילת יתר היא בדיוק מה שהיא נשמעת. אכילה של כמות גדולה מדי, במהירות גבוהה מדי, במיוחד אם אנחנו בכלל לא רעבים. היא פחות חמורה מהפרעות אכילה, כמו אנורקסיה או בולימיה. אבל זה עדיין לא אומר שהיא בריאה.

אכילת יתר היא סימפטום, לא הגורם. וכדי להגיע לרחוב הבריאות פינת החיים הטובים, חשוב קודם כל להבין למה מלכתחילה אנחנו אוכלים יותר מדי?

סינדרום הבטטה

אכילה היא פעילות חושית. היא מעוררת את כל החושים שלנו. ולכן הרבה פעמים אכילה נתפסת כצורה של בילוי בפני עצמו. ברור, לאכול זה כיף גדול. אבל לא אם זה בגלל שאין לכם שום דבר אחר טוב יותר לעשות. והיא גם לא תהפוך את הסרט בערוץ 8 (שראיתם כבר פעמיים) למעניין יותר. אפילו אם הטלוויזיה כבויה, זה לא מסוג התחביבים שאתם רוצים לפתח.

סטרס

אכילה רגשית נשמעת כמו בעיה של נשים, אבל גם גברים הופכים אותה לצורת התמודדת עם סטרס. ובינינו, זה לא ממש משנה מה המקור של הסטרס או המתח הרגשי שאתם מתמודדים איתו. כל אחד מתמודד עם תסכולים יומיומיים בדרכים שונות. אם אתם לא מהסוג שמכרסם ציפורניים, או צועק על כל העולם, אלא שייכים לסוג שאוכל את דרכו לרגיעה, יש לכם בעיה כפולה. האכילה אולי מספקת תחושה של שליטה וכוח ואפילו נחמה, אבל מצד שני, ברוב המקרים היא מלווה בתחושה של אשמה ואפילו דיכאון. כבר אמרנו שאכילה היא חוויה חושית. אבל אכילת יתר יכולה להפוך לבעיה תוך גופית. הבטן המלאה יכולה להסיח את הדעת מהבעיה שאתם מנסים להימנע ממנה. אבל היא לא פותרת אותה. מצטערים.

נגמלים?

אז בסופו של דבר החלטתם שסרטן הריאות או הכבד הוא לא ממש בשבילכם. אבל יש רק בעיה אחת. אתם מוצאים את עצמכם אוכלים כל הזמן, כדי לכבוש את הדחף העז לסיגריה או לדרינק מרענן. זאת בעיה מוכרת. כאשר מנסים להיגמל מהתמכרות אוראלית, הרבה אנשים מרגישים צורך להעסיק את הפה והידיים, ואכילה נראית כפתרון לא מזיק להימנע מכל אותם חומרים ממכרים. בעוד שאכילה היא באמת הרע במיעוטו, יש דרכים טובות יותר (וכנראה שגם בריאות יותר) להעסיק את עצמכם.

נורמות חברתיות תרבותיות

בתרבויות רבות, אכילה קשורה לסוגים שונים של אירועים חברתיים. עד כדי כך שהאירוע הוא לא אירוע, אם אוכל הוא לא חלק מהעניין ואם אנחנו לא יוצאים ממנו על ארבע. אנחנו אחת מהתרבויות האלה. ובדרך כלל, מרוב שמחה, רובנו גם לא שמים כמה ומה אנחנו אוכלים. פופקורן וסרט? מונדיאל ופיצוחים? אז נכון, משחק כדורגל ומקלות גזר לא בדיוק הולכים ביחד, אבל שווה לנסות.  

מה עושים?

נתחיל מזה שהגוף שלנו יודע מתי הוא רעב ומתי אכלנו מספיק. את הכרטיס להפסקת ההרגלים הרעים קונים בפעולה אקטיבית. זה כולל כמובן גם פעילות גופנית, אבל גם בחינה מדוקדקת של הרגלי האכילה שלנו ושינוי של ההרגלים שצריכים רענון. קל להגיד, קשה לעשות? לא בהכרח. אחת הדרכים להפסיק הרגלי אכילה לא נכונים, היא למצוא (או להמציא) תחביבים שמחליפים את האכילה, במיוחד כאלה שדורשים הרבה תשומת לב וריכוז. אבל כאלה שלא כוללים את שלט הטלוויזיה וחטיפים (מלוחים או מתוקים). לפעילות גופנית במקרה של אכילת יתר יש כמה יתרונות. אחד- רוב האנשים לא אוכלים כמו שהם רגילים לאכול כאשר הם נמצאים במשטר של פעילות גופנית. השני- פעילות גופנית מפחיתה את הסיכון להשמנת יתר ולבעיות בריאות שונות שקשורות אליה. ואחרון חביב- ככל שאנחנו מתבגרים, חילוף החומרים שלנו יורד. מה שאומר שלא רק שאנחנו אוכלים יותר, הגוף שלנו שורף קלוריות בקצב נמוך יותר. פעילות גופנית מסייעת להגביר את קצב חילוף החומרים והיא מגבירה גם את רמות האנרגיה.

אם אתם נגמלים מהתמכרות תמצאו דרך להעסיק את עצמכם, או לחילופין תלעסו מסטיק. אם זאת בעיה שנכנסת לקטגוריה של גוף-נפש (כלומר התמודדות עם סטרס, או בעיות רגשיות) עדיף לפנות לבעיה באופן ישיר ולהתמודד עם הנושאים שאתם כל-כך משתדלים לא להתמודד איתם. תתפלאו, אבל זאת הדרך הכי קצרה.

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך
תגובות פייסבוק
comments

Say something here...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Be the first to comment.