Write a comment

 

כמו בכל שנה, גם בסוף החודש הזה יתקיים בוולנסיה שבספרד פסטיבל טומטינה. מלחמת עגבניות שנמשכת שעה וייקחו בה חלק למעלה ממאה טון עגבניות ולא מעט אנשים.


ואנחנו אומרים, לא חראם?

מבושלת או טרייה
היא עולה יחסית חדשה מאמריקה, או יותר נכון מדרום אמריקה ולפי השמועות, קולומבוס בכבודו ובעצמו אחראי גם לגילוי הזה. בתחילת המאה ה- 19, כשהיא הגיעה לאירופה, חשבו שהיא סתם ילדה יפה וקראו לה תפוח האהבה. אבל מאז, העגבניה הפכה לאחד מהגידולים החשובים בחקלאות ואחד מהרכיבים החשובים בתזונה שלנו.

את השאלה אם היא פרי או ירק, הכריע לא פחות מאשר בית המשפט העליון של ארצות הברית. זה היה בשנת 1893 והסיבה שזה בכלל הגיע לערכאות משפטיות מלכתחילה, היתה בגלל מיסוי שהיה קיים על ירקות ולא על פירות. ולמרות שהיא עונה על כל ההגדרות של פרי, חבר המושבעים החליט פה אחד שעגבניה היא ירק.


פרי או ירק, העגבניה שייכת למשפחת הסולניים, לא מפונקת (אבל מעדיפה קיץ), ומגיעה בגרסה המיניאטורית (שרי) ובגרסה הסגלגלה (תמר). עגבניה בינונית מכילה בערך 26 קלוריות, ואם תאכלו אותה תכסו 35% מהצריכה היומית המומלצת של ויטמין
C, 15% מהצריכה היומית המומלצת של ויטמין A, ו- 2% מהצריכה היומית המומלצת של ברזל.  חוץ מזה, היא מכילה גם ויטמין B, בטא קרוטן (שהופך בגוף לוויטמין A), אשלגן סידן וברזל.  

עגבניה ממוצעת מכילה גם 3 מ"ג ליקופן, שנותן לה את הצבע אבל עוד כמה תכונות נוספות. ליקופן נחשב לנוגד חימצון שנלחם ברדיקלים חופשיים והוא עושה את זה כנראה הכי טוב מכולם. לפי עדויות מחקריות, ליקופן קשור במניעת מחלות לב וכלי דם, סרטן בכלל וסרטן הערמונית במיוחד, סוכרת, אוסטיאופורוזיס, עקרות גברית ומניעת תהליכי הזדקנות העור.

למי שדואג, בישול לא פוגם בסגולות של הליקופן. להיפך. במחקר שנערך השנה במחלקה לפוטו-דרמטולוגיה באוניברסיטת מנצ'סטר (Manchester), גילו שלרוטב עגבניות מבושל שמכיל ליקופן, יש תכונות דומות לאלו של קרם הגנה.      


תמיד מבריאה
התזונה הסינית מגדירה מזון לפי הטעם שלו (חמוץ, מר, מתוק, חריף ומלוח), לפי האיכות שלו (יין, יאנג, ניטראלי) ולפי התנועה שלו (חיצונית, פנימית, כלפי מעלה או כלפי מטה ). לפי ההגדרה הזאת, עגבניה נחשבת לפרי מעט קר (יין) עם טעם מתוק וחמוץ ועם תנועה פנימית.

ובתרגום לעברית- הטעם המתוק קשור לאלמנט האדמה, שהוא האלמנט המרכזי בתזונה הסינית בגלל שהוא אחראי על מערכת העיכול. טעם מתוק נחשב לכזה שמוסיף לגוף אנרגיה ולחות ומשפיע על הבטן והטחול. הטעם החמוץ קשור לאלמנט העץ, שמחזק את הכבד וכיס המרה. התנועה הפנימית של העגבניה מספרת לנו שעגבניה משפיעה על סימפטומים פנימיים, כמו עצירות ונפיחות.

בנוסף, אצל הסינים, כל איבר פנימי קשור לאיבר חיצוני. הטחול קשור לפה ולשפתיים, הכבד קשור לעיניים, והכבד וכיס המרה ביחד קשורים לשרירים. לכל אלה אכילת עגבניה יכולה לסייע, ובאופן כללי, היא טובה לעיכול ולעידוד יצירת נוזלים בגוף.

חוץ מזה, לפי תרופת סבתא ידועה, כדאי לשתות במשך שבוע מיץ עגבניות טרי, כדי לטפל בריחות גוף לא נעימים. אז כנראה ששטויות במיץ עגבניות הן לא באמת כאלה שטויות.

 

תעודת זהות:

ידוע בציבור: עגבניה
שם בוטני:
Lycopersiconesculentum
משפחה: סולניים
מוצא: יוון
עונה: רב שנתי
מה אוכלים: את כולה
מילה מהסינים: בעבר הרחוק, במזרח הרחוק היו מכינים מהעגבניה שיקויי אהבה

 

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך
תגובות פייסבוק
comments

Say something here...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Be the first to comment.