Write a comment
אפילו היהדות המחמירה מתירה לשתות בפורים, ולא סתם אלא עד אבדן חושים. תרופה להאנג-אובר של הבוקר שלמחרת דווקא אין בתורה. לא מעט אמונות ותרופות סבתא התפתחו סביב החמרמורת, הכירו אותן מקרוב ודעו האם הן באמת יעזרו לך כשהראש דופק

הדרך היעילה היחידה למנוע את כאב הראש, הבחילה ובעיקר את ההרגשה המזופתת הזו לאחר ערב שתייה, היא מן הסתם לא לשתות כלל, וספרו את זה לאלפי הבליינים הגודשים את המועדונים, הפאבים והבארים בסופי השבוע. מומלץ כמובן להגביר את מינון המים והמשקאות הלא אלכוהוליים בסך השתייה הנלגמת בערב נתון, אך אין מדובר כאן במניעה של ממש. אם שתית, תתכונן לבוקר מחורבן. לקראת חג פורים, בו נאמר לשתות עד-לא-ידע, קבלו מספר טיפים לטיפול בחמרמורת של הבוקר שאחרי.

דרינק נוסף על הבוקר
קלישאת בילויים ידועה גורסת שהדרך לטפל בהאנג-אובר היא לשתות משקה נוסף כשקמים, במקום הקפה של הבוקר. ובכן, קשקוש, טוען ד"ר צ'רלס בוקנר, רופא פנימי מנוריסטאון שבפנסילבניה וראש המושב האמריקני לרפואה מטעם הממשל. "הדבר הגרוע ביותר שניתן לעשות הוא לשתות שוב. אלכוהול גורם לנו להרגיש רע כי הוא רעל, וצריך לתת לגוף להתנקות ממנו. שתייה נוספת אולי תגרום להרגשה טובה בטווח המיידי, אבל בהמשך היום נרגיש את השפעותיו השליליות של אותו משקה בוקר".

ארוחת בוקר שמנונית
אמונה רווחת נוספת גורסת כי ארוחת בוקר עתירת שומן, עם ביצים, בייקון ושות', תחזיר אותנו לקרקע המציאות. העניין הוא שאין כל הוכחה מדעית לעניין. "ארוחת בוקר כזו רק תגרום לצרבת", אומר ד"ר בוקנר. "הוצאנו קלוריות בלילה, וכעת עלינו להחזיר אותן לגוף".

בוקנר ממליץ על מזון קל לעיכול, כמו דגני בוקר או טוסט. אכלו מזון קל לעיכול והקפידו לשתות כדי לא להתייבש", מסכים ד"ר ג'ון בריק, המתמחה באלכוהול ונזקיו. "אין לי המלצות מיוחדות למאכל, עם כי לכריכים עם דבש היו השפעות טובות אצל מספר אנשים".

סודה לשתייה
שתיית אלכוהול מעלה את רמת החומציות בקיבה, וזו הסיבה לכך ששתיינים רבים מסיימים ערבי שתייה כשהם מחבקים אסלה ומקיאים את נשמתם. זו אחת מהדרכים של הגוף להיפטר ממה שעושה לו רע. הבחילה בבוקר גם היא מקורה ברמת חומציות גבוהה מדי. סודה לשתייה, ותרופות נוסח אלקה-זלצר ודומותיה, מאזנות את רמת החומציות ומרגיעות את הסערה בקיבה.

אז הנה כלי יעיל, אם לא להרגעת הנפש אז לאיזון הגוף. סודה לשתייה, וגם אספירין, ייטיבו עם בטן כואבת לאחר ליל שתייה.

גלולות נגד האנג-אובר
"לגלולות שנועדו לטפל בהאנג-אובר והשפעותיו יש מעט מאד השפעה, אם בכלל", אומרת ד"ר ג'וריס ווסטלר מהמכון הפסיכו-פרמקולוגי באוניברסיטת אוטרכט שבהולנד. "בוודאי שאין לתרופות הללו מענה נגד המגוון הרחב של ההשפעות של האלכוהול".

אז מה כן? ד"ר ווסטלר ממליצה על תוספי תזונה ומולטי-ויטמינים, אותם בוודאי איבד הגוף במהלך ליל הבילוי.

קפה
האם לדלג על הקפה של הבוקר לאחר ליל שתייה? מצד אחד, הקפאין מעורר אותנו כי הוא מצר את כלי הדם ובכך מגביר את לחץ הדם בהם. מצד שני, כדי להיפטר מההאנג-אובר, הדבר האחרון שאנחנו צריכים זה היצרות, ולו זמנית, של כלי דם. אבל אם התרגלנו לשתות קפה בכל בוקר, ויתור על כוס הקפה שלנו עלול לגרום לתחושת היעדר, או סתם כאב ראש. כאילו שחסר לנו מזה כרגע.

אז מה לעשות? ד"ר ג'ון בריק ממליץ לא להתנפל על הקומקום אלא לחכות שעה-שעתיים. אם הגוף מסתדר טוב ללא קפה, מה טוב. אם לא, שתו כוס קפה, אבל כוס קטנה.

מים
מומחים יודעים מעט מאד על הגורמים להאנג-אובר, אבל אין ויכוח כי חשוב להחזיר לגוף את הנוזלים שאבדו לו. "מים, מיץ, משקאות איזוטוניים, תה – כל אלה ועוד יעזרו לכם להרגיש קצת פחות גרוע", מסכמת בקצרה ד"ר ווסטלר.

כדורים נגד כאבים
משככי כאבים רגילים, דוגמת אדוויל, נורופן ודומיהם, יעזרו לכם להעביר את היום בצורה נורמלית. הם אולי לא יהפכו את היום על פיו, ואם הוא התחיל גרוע אז כדור כזה או אחר לא ישנו זאת, אבל בהחלט עשויים לעזור לסחוב את היום.

התעמלות ומתיחות
קצת תרגילים בהחלט יעזרו לך להעביר את התחושה הרעה, אם אתם מסוגלים לבצע כמה כאלה. "זכרו – אם שתיתם, הגוף שלכם קצת מיובש ומבחינה תזונתית אתם קצת מאחור", מזהיר ד"ר בוקנר. "תרגילי התעמלות צורכים מהגוף עוד נוזלים וחומרים מזינים. תמיד טוב לעשות כושר ולהתעמל, אבל אני לא חושב שמיד על הבוקר, אחרי ששתיתם, יש להפעיל את הגוף. קודם תנוחו קצת - ואז תתחילו".

סאונה
חושבים ששהייה בסאונה תגרום לאלכוהול להתנדף, ושתוכלו לפלוט את ההאנג-אובר מחוץ לגוף על ידי הזעה? תחשבו שוב. כיפית ככל שתהיה, סאונה משפיעה על לחץ הדם וזרימת הדם בגוף. "הדבר האחרון שאתם צריכים במצב של האנג-אובר הוא שינוי בזרימה הנורמלית של הדם בגוף", מתחלחל ד"ר בוקנר.

שלא לדבר על כניסה לסאונה כשחסרים נוזלים בגוף כתוצאה מהשתייה. מרחץ הזיעה בסאונה ידרדר את משק הנוזלים בגוף למצב של התייבשות, ועלולים להתדרדר במהירות לסכנת חיים. מדענים מהמעבדה לחקר האלכוהול בהלסינקי, פינלנד, מדינה שבה התפתחה הסאונה ונפוצה בה ביותר, הזהירו כי בילוי בסאונה במצב של האנג-אובר עלול לגרום לירידה של ממש בלחץ הדם ולשינויים בקצב דפיקות הלב.

שינה
אלכוהול אמנם מפיל אתכם לשינה, אבל כשהוא מתחיל להתפוגג מהגוף, מתפתחים סימני ההאנג-אובר ותחושת המחסור באלכוהול גורמת להפרעות בשינה, עד כדי התעוררויות תחופות. התוצאה – שינה לא מוצלחת ותחושת עייפות לכשקמים. אז אם יש לכם את הלוקסוס להמשיך ולישון בבוקר שלמחרת, לכו על זה. הגוף, ובעיקר הראש שלכם, יודו לכם על המחווה שעשיתם עמם. "בסופו של דבר, לגוף יש יכולת מופלאה לרפא את עצמו", מסכם ד"ר בריק.

כי בסופו של דבר, הטיפול היעיל ביותר נגד האנג-אובר הוא – זמן.

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך
תגובות פייסבוק
comments

Say something here...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Be the first to comment.