Write a comment

 

פיברומיאלגיה היא כמו רוח רפאים. היא גורמת לכאב אמיתי ובלתי נסבל, אבל אי אפשר לראות אותה בבדיקות. וזה יכול לקחת כמה רופאים ולא מעט זמן עד לאבחנה ברורה.

למרבה המזל, ככל שהמודעות לבעיה היחסית חדשה הזאת גדלה, מצטברים עוד ועוד מחקרים שמציעים תקווה בטיפול והקלה בתסמינים.

כאב הוא הסימפטום העיקרי

כאב יכול להשתנות בצורה רחבה מאדם לאדם. כאב של פיברומיאלגיה בדרך כלל אפשר לתאר ככאב אינטנסיבי, שורף, יומיומי, במקומות שונים לאורך הגוף, שעשוי להימשך חודשים ובמקרים רבים הוא מלווה בנוקשות שרירים. סימפטום שכיח נוסף של פיברומיאלגיה, הוא תחושת עייפות קיצונית, שנגרמת לא מעט בגלל העובדה שהכאב (באופן לא מפתיע) מפריע גם לשנת לילה טובה. אם הכאב והעייפות נמשכים ששה חודשים או יותר, ואין סיבה אחרת שיכולה להסביר אותם, פיברומיאלגיה היא חשודה פוטנציאלית. פיברומיאלגיה מגיעה גם עם תסמינים נוספים כמו דיכאון, כאבי ראש, בעיות עיכול, שישפיעו על חלק מהאנשים במידה כזאת או אחרת.

לחפש תשובות במקום הנכון

פיברומיאלגיה יכולה להיות מורכבת ומבלבלת מדי בשביל רופא משפחה. ולכן, הסיכוי לאבחן אותה טוב יותר אם פונים לרופא מומחה, כמו ראומטולוג. רופא מומחה גם מכיר שיטות טיפול חדשות ואלטרנטיביות. בגלל שאין בדיקה אחת שאפשר לעשות והתוצאה שלה חד משמעית (חיובית, או שלילית), הרבה פעמים רופאים יעבדו בשיטת האלימינציה וישללו בעיות פוטנציאליות אחרות, כמו תסמונת העייפות הכרונית, דלקת מפרקים, מחלות אוטואימוניות, חוסר איזון של בלוטת התריס, או אפילו אנמיה. אז איך בכל זאת אפשר לקבל אבחנה רשמית? במהלך בדיקה, רופא צריך לאתר את הכאב ב-11 מתך 18 אזורים מועדים לפורענות, כולל אזורים בצוואר, בבית החזה, בגב העליון, מרפקים, ברכיים ומפרקים נוספים.

לא הכל בראש

למרות שרופאים עדיין לא יודעים בדיוק מה גורם לפיברומיאלגיה, היום יש יותר הבנה למה קורה מאחורי הקלעים ומגרה את הכאב, העייפות ותסמינים אחרים. מחקרים מראים שבמקרה של פיברומיאלגיה, מערכת העצבים המרכזית לא מעבדת אותות של כאב בצורה רגילה. בהשוואה בין מטופלים שסובלים מפיברומיאלגיה למטופלים בריאים, בקרב חולי פיברומיאלגיה תחושת הכאב שנמדדה היא שונה, תמידית וחמורה יותר מבחינת עוצמה ומשך. מה גורם למערכת העצבים לטעות בעיבוד אותות של כאב? לשאלה הזאת עדיין אין תשובה מספיק טובה.

יש אלטרנטיבה

טיפול תרופתי קלאסי לפיברומיאלגיה יכול לכלול שילוב של תרופות משככות כאבים, עם תרופות נוגדות דלקת ונוגדות דיכאון. זה לא אומר שאנשים שסובלים מפיברומיאלגיה סובלים בהכרח מדיכאון, אבל המטרה היא לעזור לעודד שינה ולהילחם בעייפות. מצד שני, מחקרים מראים שטיפולים ברפואה משלימה עשויים להקל על הסימפטומים בצורה טובה יותר מכל תרופה. טיפולים אלטרנטיביים לטיפול בכאב ובתסמינים כוללים צורות מתונות של פעילות גופנית, מדיטציה, דיקור סיני, עיסויים וביו-פידבק. בגלל שפיברומיאלגיה משפיעה על כל אחד בצורה מעט שונה, חשוב לתת לטיפול הזדמנות לפחות במשך ארבעה טיפולים לפני שמחליטים האם הוא יעיל.

ויטמין D

במשך שנים של מחקר, מצטברות ראיות שקושרות בין רמות נמוכות מדי של ויטמין D, ובין תחושת הכאב בפיברומיאלגיה. הקשר בין כאב וויטמין Dהוא לא חדש. חוקרים יודעים מזמן שחוסר בוויטמין D גורם לכאבי עצמות ושרירים, ולמעלה ממחצית מהאנשים לא מקבלים מספיק מהוויטמין החשוב הזה. מחקר שנערך באוניברסיטת מרילנד (Maryland) מצא כי בקרב אנשים שסובלים מכאב כרוני ומרמות נמוכות של ויטמין D, השכיחות של טיפול תרופתי והמינון בו השתמשו היו גבוהים יותר. אף אחד לא אומר שוויטמין D הוא התרופה לפיברומיאלגיה. אבל הוא יכול להקל על תסמינים, או להפחית את התלות בטיפול תרופתי, שזה גם הרבה.  

משה קטן וטוב

סטרס גורם לפיברומיאלגיה להחריף. זאת עובדה. כך שאחת הדרכים הטובות ביותר להתמודד עם הבעיה, היא להקשיב לגוף ולתת לו את המנוחה שהוא כל כך צריך. חוקרים מאוניברסיטת לואיס-וויל (Louisville) מצאו כי אנשים שסובלים מפיברומיאלגיה ותרגלו מדיטציה קבוצתית, דיווחו על הקלה בדיכאון, שיפור בשינה והתמודדות טובה יותר עם הכאב. זה לא חייב להיות מדיטציה. זה יכול להיות כל מה שעובד בשבילכם: להתכרבל בפוך, או לשקוע באמבטיית קצף. ואם אתם מוצאים משהו כזה, תתייחסו אליו כמו למרשם מרופא.

אל תתנו לנעלי הספורט (או לבגד הים) לצבור אבק

כאשר כל הגוף כואב, כל הזמן, חדר כושר הוא הדבר האחרון שחושבים עליו. אבל חלק מהמחקרים האופטימיים ביותר, מראים שפעילות גופנית קבועה יכולה להקל בצורה מרשימה על הכאב. שחייה נחשבת לאחת האפשרויות הטובות ביותר. היא מעבידה את כל השרירים, מבלי להפעיל עליהם יותר מדי לחץ ומשקל, ועצם השהייה במים מרגיעה את הגוף והנפש. חשוב להתחיל בהדרגה, ויותר מזה- להתחיל עם משהו שמרגיש טוב ולא מעייף יותר מדי. למצוא את האיזון העדין בין הגבולות של הגוף, לפחד מלנסות. אין מחקרים שמראים שאנשים שסובלים מפיברומיאלגיה רגישים יותר לפציעות בהשוואה לאנשים שלא סובלים ממנה. כך שזה בסדר להתחיל לשלב פעילות גופנית כאשר רמת הכאב סבירה. אבל, אם פעילות כלשהי גורמת לכאב להחריף בצורה משמעותית, זה סימן לעצור.

לאנשים שסובלים מפיברומיאלגיה יש ימים טובים וימים פחות טובים. למרות שזה מפתה לדחוס לתוך הימים הטובים את כל מה שרציתם ולא הספקתם, ההמלצה היא לא לעשות את זה. אם תעשו את זה, זה גורם ליותר סטרס. והמשמעות של יותר סטרס היא יותר כאבים, יותר עייפות ובסופו של דבר, גם יותר ימים לא טובים.

 

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך
תגובות פייסבוק
comments

Say something here...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Be the first to comment.