Write a comment

 

בין אם הוא מקיף את הירכיים של נשים, או את הכרס של גברים, כולם מנסים להיפטר ממנו. ונכון שלא תמיד זה נראה ככה, אבל לשומן יש דווקא כוונות ממש טובות ולא בטוח שהיינו מסתדרים בלעדיו. שומן מאחסן קלוריות עודפות בצורה בטוחה, הוא מגייס את מאגרי השומן כשאנחנו רעבים, והוא משחרר הורמונים שאחראים על חילוף החומרים.

חום או לבן? חיצוני או פנימי? ומאיזה סוג בדיוק אנחנו נפטרים כשאנחנו מפחיתים במשקל? עולם ומלואו של שומן

שומן לבן

העבודה של שומן לבן היא לאחסן אנרגיה ולייצר הורמונים שמופרשים לזרם הדם. תאי השומן הקטנים מייצרים "הורמונים טובים" (Adiponectin), שהופכים את הכבד והשרירים רגישים לאינסולין ואותנו פחות רגישים להתפתחות סוכרת ומחלות לב. ככל שאנחנו משמינים, קצב הייצור של ההורמונים הטובים יורד (ולפעמים אפילו נעצר לגמרי) וביחס הפוך, הסיכון לאותן מחלות עולה.

שומן חום

שומן חום עשה הרבה כותרות בתקופה האחרונה, כשחוקרים גילו שהוא לא השומן הכי חסר ערך שאפשר למצוא בסביבה. מה שהמחקרים יודעים להגיד עליו, זה שלרזים יש יותר ממנו בהשוואה לאנשים שסובלים מעודף משקל, לילדים יש יותר ממבוגרים, שהוא עובד יותר כמו שריר מאשר שומן טיפוסי, ושמאגרי השומן החום מתדלדלים ככל שאנחנו מתבגרים. אבל מה שהכי מעניין בכל הסיפור הזה של שומן חום, זה שאם מפעילים אותו בצורה נכונה, הוא יכול לשרוף שומן לבן, או בתרגום לקלוריות, בין 300 ל-500 קלוריות ביום, או בתרגום לדיאטה, משהו כמו חצי קילו בשבוע. מה הפלא שחוקרים שמו עליו עין כטיפול פוטנציאלי להשמנת יתר. נכון לעכשיו, אף אחד לא בדיוק יודע איך לעשות את זה. וגם כשימצאו את הדרך הנכונה להגביר את כמות השומן החום בגוף, או להפעיל את השומן הקיים, זה לא יהיה כדור פלא. כל שימוש בו ילווה במשטר קפדני של תזונה ופעילות גופנית.

שומן תת עורי

שומן תת עורי הוא שכבת השומן שאפשר למצוא מתחת לעור. זה השומן שמודדים בבדיקות להערכת אחוזי השומן הכוללים בגוף. במונחים של בריאות, שומן תת עורי בירכיים או בישבן לא עושה יותר מדי בעיות בהשוואה לסוגים אחרים של שומן. אבל תאים של שומן תת עורי באזור הבטן הם כבר סיפור אחר. רוב המחקרים היום יודעים להגיד שבטן גדולה בעייתית גם מבחוץ וגם מבפנים.

שומן עמוק (האיברים הפנימיים)

בשתי מילים, שומן עמוק (ויסצרלי) הוא צרות צרורות. הוא מעלה את הסיכון להתפתחות סוכרת, מחלות לב, שבץ ואפילו דמנציה, יותר מסוגי שומן אחרים. מחקר שעקב אחרי 6,500 משתתפים לאורך 36 שנים, הראה שאלה עם הבטן הגדולה היו בסיכון גבוה יותר להתפתחות מחלות שנות, וביניהן דמנציה. הקורלציה נשמרה גם כאשר משקל הגוף היה יחסית סביר. לא בדיוק ברור למה, אבל החוקרים משערים שזה קשור להורמון לפטין, שמשחק תפקיד חשוב בויסות תיאבון, אבל גם בתהליכי למידה וזיכרון.

שומן בטן

שומן בטן זכה למוניטין של שומן לא בריא, והאמת? זה די מגיע לו. שומן בטן בעייתי פעמיים. הוא גם שומן תת עורי וגם שומן של האיברים הפנימיים. בפועל, אם הבטן שלכם קצת גדולה, זה לא ממש משנה איזה אחוז ממנה הוא שומן תת עורי ואיזה אחוז הוא שומן פנימי. שומן בטן קשור לסיכון גבוה יותר להתפתחות סוכרת, שומנים בדם, וסיכון גבוה יותר להתפתחות התקף לב ושבץ. כמה גדול זה גדול מדי? היקף המותניים צריך להיות 88 ס"מ אצל נשים ולא יותר מ-101 ס"מ אצל גברים.

שורה תחתונה

ולשאלת מליון הדולר, כאשר מפחיתים במשקל, מאיזה סוג של שומן נפטרים? כשאנחנו מצליחים להוריד במשקל, אנחנו נוטים להפחית בצורה שווה. כדי לכוון לאזורים ספציפיים ובעייתיים יותר, אפשר להוסיף עוד קצת פעילות גופנית.

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך
תגובות פייסבוק
comments

Say something here...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Be the first to comment.