Write a comment

 

אפילו אם אנחנו מקפידים לצחצח שיניים פעמיים ביום, מעבירים חוט דנטאלי כשאנחנו זוכרים, וחושפים שיניים אצל השיננית פעמיים בשנה, לא תמיד זה מספיק.

על אוכל, שתיה וכל שאר ההרגלים הלא בריאים שמורידים לנו את החיוך מהפנים.

תזונה

בטח לא חשבתם שתזונה קשורה באופן ישיר לבריאות השיניים, אבל תזונה דלה והרגלי אכילה לא נכונים, לא מספקים לגוף את כל הוויטמינים והחומרים המזינים החיוניים האחרים שאנחנו צריכים בשביל חיוך לבן ויפה. חשובים במיוחד לבריאות השן: חומצה פולית, ויטמינים מקבוצת B, ויטמיןC , חלבונים וסידן. אל תחשבו אפילו לעגל פינות. כולם נחשבים חיוניים באותה מידה לשיניים וחניכיים בריאות. חוץ מהעובדה שתזונה לא בריאה לא מספקת לגוף את כל החומרים שהוא צריך בשביל להמשיך, היא גם משפיעה על מערכת החיסון, מה שאומר שהרגישות לבעיות רבות, כולל דלקת חניכיים, קצת יותר גבוהה.   

מים

אפשר להגיד הרבה דברים על מי ברז, אבל דבר אחד בטוח. מי ברז מכילים באופן טבעי בערך 60% מהמינרל פלואוריד, אותו מינרל שמשתמשים בו במשחות שיניים כדי לשמור על זגוגית השן. פלואוריד מפיחת את רמת החומציות הטבעית של השן והופך את המבנה של השן כולו ליותר עמיד בפני עששת או ריקבון. פלואוריד גם מסייע לתהליך שנקרא רה-מינרליזציה (remineralization), כלומר התחדשות זגוגית השן. מחקרים מראים כי המקור היעיל ביותר לפלואוריד, הוא מי שתיה רגילים וכי מרבית סוגי המים המינרלים מכילים פחות מהכמות הנדרשת. משקאות קלים? מלאים בסוכר. משקאות חמים, כמו קפה ושחור ואפילו תה? מכתימים. פירות הדר? חומציים מדי. מסקנה?. תעברו למי ברז. פחות חורים בכיס, פחות חורים בשיניים.

סוכרת

בלי קשר לשיניים, סוכרת היא בעיה לא נעימה. עם קשר לשיניים, סוכרת קשורה באופן ישיר לשכיחות גבוהה יותר של מחלות חניכיים, כי בנוסף לכל הצרות היא מפחיתה את יכולת ההתנגדות של הגוף לתהליכים דלקתיים. לסוכרתיים מומלץ לא לפספס ביקור אצל רופא שיניים וגם רופא רגיל, כדי להיות עם היד על הדופק. כמובן שצחצוח שיניים ושימוש בחוט דנטאלי יכולים גם לעזור. אפילו מאוד. מחקרים מראים שבאמצעות שמירה על היגיינת פה טובה, סוכרתיים יכולים להפחית את כמות האינסולין שהם צריכים.

עישון

אין איבר אחד בגוף שמרוויח מעשן הסיגריות והחומרים הרעילים שהוא מכיל. במקרה של השיניים שלנו, עישון גורם להצהבת השיניים, אבל זאת הבעיה הכי קטנה של מעשנים. הזפת שמצטברת מהטבק מייצרת שכבה דקיקה ודביקה על השיניים. דקיקה אבל מספיק עבה בשביל לעצור חומרים שחוסמים את החיידקים שמקדמים ייצור של חומציות בחלל הפה, מה שיכול להוביל להתפתחות עששת ודלקות חניכיים. שימוש בכל טבק, מכל סוג שהוא, פוגע בשיניים ובחניכיים במספר דרכים נוספות. אבל בהשוואה לסיכון גבוה יותר להתפתחות סרטן (הגרון, הפה, הריאות) זאת באמת צרה קטנה.

אלכוהול

צרכני יין קבועים היזהרו. צריכת יין קבועה פוגעת באמייל של השן. לפי מומחים, החומציות של היין יכולה לפגוע ולמוסס את מבנה השן. וכשזה מגיע להכתמת השיניים, גם יין אדום וגם יין לבן אשמים באותה מידה. חיוך או כוס יין?. לא בטוח שחייבים לבחור. הפגיעה המשמעותית באמייל של השן מתרחשת כאשר השתיינים משאירים את היין בפה ומתחילים לדבר על פירותיות ועפיצות. עדיף לקחת לגימות קטנות וביניהן כוס מים. מי ברז כמובן.

הריון

תשאלו כמעט כל אשה בהריון והיא תגיד לכם שעל כל לידה היא איבדה שן בינה, ואולי אפילו עוד כמה שיניים רגילות. השינויים ההורמונאליים במהלך ההריון (במיוחד אסטרוגן ופרוגסטרון) עלולים בעקיפין לגרום גם להתפתחות דלקת חניכיים, על כל האדמומיות, הנפיחות, הרגישות והדימום שהיא כוללת. אם את סובלת מבחילות והקאות, חשוב לשטוף את הפה ואפילו לצחצח שיניים כדי לנטרל את רמת החומציות בחלל הפה. וגם אם לא, במהלך ההריון חשוב במיוחד לשמור על בריאות והיגיינת השיניים והחניכיים, מכיוון שקיימים מחקרים שקושרים בין מחלות חניכיים לא מטופלות, ובין משקל לידה נמוך ולידה מוקדמת.

חריקת שיניים

פעילות ברוקסיסטית, או חריקת שיניים (bruxism) כמו שקוראים לה אצלנו, הופכת לתופעה שכיחה יותר ויותר עם אורח החיים התובעני שלנו. היא יכולה לגרום לכאבי ראש, ולכאבים ובעיות בתפקוד של הלסת. וכאשר החריקות תכופות מאוד וחזקות מאוד, היא עלולה לגרום לשחיקה באמייל של השן, לשברים ורגישות, אפילו אצל אנשים שהשיניים שלהם בריאות ולא עושות בעיות בדרך-כלל. סטרס וכעס יכולים להגביר את העוצמה של חריקת השיניים, ולכן למצוא דרכים אחרות להתמודד עם הרגשות האלה יכול בהחלט לעזור. אבל זה לא פחות חשוב מפגישה עם רופא השיניים.

ממתקים

בניגוד למה שאמא אמרה, סוכר לא גורם באופן ישיר לריקבון בשיניים. זאת החומציות שנוצרת כאשר אוכלים סוכר ופחמימות שעושה את זה. חיידקים שנמצאים באופן טבעי בחלל הפה, מתגנבים לרווחים ולחריצים בין השיניים, זוללים סוכר, ותוך כדי כך מייצרים חומצה שתוקפת את אמייל השן. וזה מה שיכול להוביל להתפתחות עששת ובעיות אחרות, כולל דלקת חניכיים. הדבר הכי טוב שאנחנו יכולים לעשות בשביל קריוס ובקטוס, והכי גרוע בשבילנו, הוא לא לצחצח שיניים ולהשאיר את הסוכר למשך זמן על השיניים והחניכיים. אם אתם לא יכולים לצחצח, יוגורט או מסטיק ללא סוכר מגבירים את ייצור הרוק בפה ומנטרלים את החומציות.

הלבנת שיניים

לא ברור אם הלבנת שיניים פוגמת באמייל השן, אבל היא בטוח יכולה להגביר את הרגישות בשיניים, במיוחד אם עושים את זה יותר מדי. אפילו בטיפולי הלבנה ביתיים צריך להשתמש במידתיות, כיוון שחלק מהתכשירים להלבנה, ואפילו חלק ממשחות השיניים, יכולים להכיל רכיבים ששוחקים את השן, מגבירים את הרגישות שלה ובסופו של דבר גורמים לכאבים. בנוסף, ככל שאנחנו מתבגרים (שלא לומר מזדקנים) מוצרי הלבנה יכולים להשפיע רק עד גבול מסוים, כך שבנקודה מסוימת, השימוש בהם לא בהכרח יעשה משהו לחיוך, או בכלל.

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך
תגובות פייסבוק
comments

Say something here...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Be the first to comment.