Write a comment

 

כשהיוגים התחילו לתרגל יוגה לפני 5,000 או יותר שנים, אף אחד בכלל לא ידע מה זה גנים. אבל מחקר חדש מגלה לראשונה שהקשר בין גוף ונפש, כנראה הרבה יותר חזק ממה שחשבנו.


ממצבים דלקתיים, בעיות פוריות, חיזוק המערכת החיסונית ואפילו סרטן. יוגה יכולה להיות טובה כמו תרופה, רק בלי תופעות לוואי.

בתגובה לתגובה

איכשהו, בצורה אינטואיטיבית, כולנו יודעים שרגוע זה הרבה יותר טוב מפרוע. עכשיו המדע השלים לנו את מה שהיה חסר בשביל להבין למה.

קבוצה של חוקרים מבית הספר לרפואה באוניברסיטת הרווארד (
Harvard) החליטה לבחון את ההשפעה שיש לתגובת רגיעה (Relaxation Response) על ההתנהגות הגנטית שלנו.

תגובת רגיעה הוא מונח שתבע ד"ר הרברט בנסון (Herbert Benson) והיא בדיוק הפוכה ל 'הילחם או ברח' (Flight or Fight), תגובת הגוף לסטרס. אם בתגובה לסטרס הגוף מפריש אדרנלין וקורטיזול, בתגובת רגיעה הוא משחרר מוליכים עצביים כמו סרוטונין, שקשורים להרגשה טובה.

אם בתגובה לסטרס קצב הלב ולחץ הדם עולים, השרירים מתכוננים לסכנה, מתכווצים ונדרכים, ותפקודים לא הישרדותיים, כמו תהליך העיכול, תפקוד המערכת החיסונית ומערכת הרבייה נדחקים לשוליים, בתגובת רגיעה הלב יכול להאט, הדם יכול לזרום בחופשיות לרקמות הגוף ולהעביר להן חומרים מזינים וחמצן, מערכת העיכול עובדת גם עובדת, והמערכת החיסונית מתחזקת ומתחדשת.

שלושה שלבים ושלוש קבוצות לקחו חלק בניסוי הזה. בכל אחת מהקבוצות היו 19 נבדקים. בקבוצה הראשונה, המשתתפים תרגלו יוגה ומדיטציה למשך תקופה ארוכה, הקבוצה השניה היתה קבוצת הביקורת שלא תרגלה בכלל, ובקבוצה השלישית המשתתפים תרגלו יוגה במשך שמונה שבועות.

הגן הלא אנוכי
באמצעות בדיקות דם של המשתתפים, החוקרים גילו הבדל משמעותי ב- 2,209 גנים בין הקבוצה הראשונה לקבוצת הביקורת, והבדל ב- 1,561 גנים בין הקבוצה השלישית לקבוצת הביקורת. 433 גנים היו משותפים לקבוצה הראשונה והשלישית, שנבדלו רק במשך זמן התרגול. פרט לקבוצת הגנים המשותפת, בקבוצה הראשונה והשלישית נצפה גם שינוי פיסיולוגי דומה בחילוף החומרים של התאים ובתגובה לסטרס.

בבדיקה יסודית יותר, החוקרים גילו שחלק מהגנים האלה היו גנים לוחמי מחלות, שקשורים למניעת התפתחות מצבי דלקת, כמו דלקת מפרקים, לנטרול ההשפעה של רדיקלים חופשיים, למניעת כאב, למניעת בעיות פוריות, למניעת הסיכון להתפתחות לחץ דם גבוה, לחיזוק המערכת החיסונית ולאיזון המערכת ההורמונאלית. ככל שאנשים תרגלו יותר, כך הסיכוי שלהם לא לחלות עלה.

אבל החוקרים לא עצרו שם. בשלב השני של הניסוי הם לקחו חמישה משתתפים מכל קבוצה כדי לתקף את הממצאים. המסקנה היתה חד משמעית. ממצאי המחקר הם העדות הראשונה לשינוי גנטי מפורש, יסודי ועקבי בקרב המשתתפים שתרגלו בהשוואה לאלה שלא. והשינוי הזה היה תוצאה של תגובת רגיעה.

למרות שהתוצאות היו ברורות, החוקרים המשיכו כמתוכנן לשלב השלישי של הניסוי – לשכנע את קבוצת הביקורת להתחיל לתרגל יוגה בכל יום. כעבור חודשיים, התרגול התחיל לתת סימנים. הגנים שעוזרים להילחם בדלקות, הורגים תאים חולים, ומגנים על הגוף מפני סרטן, כולם הופעלו.

עכשיו, כשיש לנו ביד הוכחה שמה שנחשב לפסאודו-מדע הוא בעצם מדע אמיתי, אין יותר תירוצים.

הטכניקות להשגת אותה תגובת רגיעה יכולות להיות שונות, אבל ההשפעה הביולוגית שלהן על הגוף תהיה תמיד דומה. ואנחנו לא מדברים על כוס קפה עם סיגריה בסוף יום עבודה. מה שאנחנו מחפשים היא תחושה עמוקה, שאפשר רק להגיע אליה עם למידה ותרגול.

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך
תגובות פייסבוק
comments

Say something here...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Be the first to comment.