Write a comment

הדיאטנים טוענים כי הוט-דוגס וביג מקס למיניהם מאוד מזיקים לבריאות. אך מה לעשות ולרבים מאיתנו לא יוצא לאכול בריא בקדחת העבודה, ואנו נאלצים להסתפק בכריכים. האם באמת הם גורמים נזק?

הכריכים טובים רק במקרה שאין מ/שהו בריא אחר לאכול ועדיף על לנקר משהו, למשל צ'יפס, הוט-דוג, ביג מק וכו'. זה, למרבה הצער, היתרון היחיד של האוכל הזה. אך לרבים מאיתנו הוא בכל זאת נראה טעים.

פאסט פוד

למעשה, כל סוגי הפאסט-פוד מזיקים לכבד, מכיוון שהמזון הזה כולל בתוכו חומרי שימור תוספות טעם וכמות גבוהה בדר"כ של מלחים, התוקפים את הכבד דווקא. מה גם שהכבד נאלץ להתמודד עם השומנים הנכללים בפאסט-פוד. התוצאה לטווח ארוך – מחלות למיניהן, ביניהן האולקוס.

מה לעשות, אם כן, אם אתם רוצים לאכול טוב, אך מקום העבודה שלכם לא מצויד בחדר האוכל וארוחה במסעדה קצת יקרה מדי עבורכם? בראש ובראשונה כדאי לאכול ארוחת בוקר מזינה כמו ביצת עין, אומלט או דייסה. את ארוחת הצהריים אפשר להכין בבית, למשל – לבשל בבית מרק, ואחר כך לחמם אותו במיקרוגל. אך רבים מאיתנו נכנעים למזון שהופך למנה חמה ללא מאמצים מיוחדים, כמו מנות חמות למיניהן, כל מיני אטריות שדרוש רק להוסיף להם מים רותחים.

תזונה מהסוג הזה רחוקה מלהיות שלמה ובטח שלא בריאה. היא מעניקה לאורגניזם קודם כל פחמימות וקצת שומנים, אינה מפנקת בוויטמינים ובמיקרו-אלמנטים, והעיקר – מחוסרת לחלוטין חלבון. עם זאת היא מספקת בשפע חומרי משמר ותוספי טעם וריח מפתים. המזון הזה מתאים רק למי שמחשיב את עצמו לאדם בריא לחלוטין.

הווה הומר, אם מדי פעם בפעם תאכלו בצהריים "מרק נמס" או ביג מק ואפילו תשתו סודה, קרוב לוודאי שלא יקרה שום דבר נורא. אך אם זה יהפוך לארוחת צהריים יומיומיות חודש בחודשו, ההיו בטוחים שבקרוב יופיעו בעיות עיכול.

קחו בחשבון דבר נוסף – בסופו של דבר המזון המשומר הזה והביג מקים יעלו לכם הרבה יותר יקר, ובתקופת המשבר הכלכלי זה אינו דבר של מה בכך.

אגב, כאמצעי מועיל נגד הרעב נחשבים יוגורט, פירות טריים ויבשים ואגוזים.

האופציה הבריאה

האפשרות האופטימאלית מחוץ למסעדה היא שילוב בין בשר (עוף, קציצה), ירקות מבושלים, וגם מוצרי חלב טריים ופירות. הווה אומר שנקניק (נקניקיה) בלחמנייה עם מיונז או קטשופ – זה רע. ואילו חתיכת בשר מבושל עם כרוב – בסדר גמור. התפריט הזה לא רק שישביע את הרעב, אלא גם יספק שפע של חומרים מזינים, כמו גם חומצות אמינו שאין להן תחליף. מכל מקום, כריך שתכינו לבד בבית הרבה יותר מזין ממשהו שתקנו בחוץ: שווארמה, פלאפל וכדומה.

הסכנה האמיתית של הפאסט פוד היא תמריץ לאכילת היתר. לאחר שתאכלו בצהריים המבורגר, ובכך תחושת הרעב תוקהה לזמן קצר – בערב יהיה לכם קשה להתמודד עם הרצון "לאכול סוף-סוף משהו נורמאלי". ואילו ארוחת ערב דשנה, מלבד העומס על האורגניזם, מכניסה אותנו לגלגל קסמים – בבוקר איננו רוצים לאכול, בצהריים אין מה ואיפה, ואילו לקראת הערב אנחנו עורכים ממש חגיגה. וידוע, הרי, ששינה על קיבה מלאה מסייעת להוספת קילוגרמים עודפים לגוף.

"הייה מתון באוכל – זהו הכלל הראשון. הכלל השני – שתה פחות יין", כה אמר הרופא הפרסי הקדום אבו-סינה. ואילו אנו לא פעם אוהבים לאכול אפילו מבלי לחוש רעב, סתם ככה, כדי להעסיק את עצמנו במשהו. כולנו מכירים את התופעה הזו, כשלקראת ערב, דווקא בחלק היום שבו הכי מזיק לזלול, הדלת של המקרר מתחילה להיפתח ולהיסגר ללא הפסק.

אחרי שאנחנו טורפים איזה כריך עם נקניק מלא קלוריות או שקית צ'יפס, אנו לפתע נאנחים: "מה נתחיל לאכול כדי לא להשמין?". אמרו לעצמכם פעם אחת ולתמיד: "אני אוכל כדי לחיות, ולא חי כדי לאכול!". השתדלו לאכול בזמן קבוע, אם אפשר, לא אחרי השעה 18:00. כמובן זה נוגע לאלה שלא סובלים ממחלות קיבה רציניות.

ולבסוף עצה נוספת: בשום פנים ואופן אל תאכלו מול הטלוויזיה. זוהי השיטה הנפוצה ביותר של אכילת יתר.

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך
תגובות פייסבוק
comments

Say something here...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Be the first to comment.