Write a comment

 

אין על ביצים, מה שלא עושים איתן יוצא טעים. הן זולות, פשוטות להכנה וכנראה שבגלל זה הן הצליחו לכבוש את כולנו. אבל אז הגיעו שני משברים קשים (כולסטרול וסלמונלה) שניפצו כקליפת ביצה את המוניטין הטוב של הביצים. שזה או דבר טוב, או טרנד מדאיג. קראו והחליטו

חומה או לבנה, כל
ביצה מכילה בין 70-100 קלוריות (תלוי בגודל שלה), 5 גרם שומן, ו- 6 גרם חלבון. ביצה היא מקור טוב לחלבון מהחי, החלבון שלה הוא בעל ערך תזונתי גבוה, ואפילו אומרים שהוא החלבון הכי טוב, אחרי חלב אם כמובן. ביצים עשירות במינרלים כמו סידן, מגנזיום, אשלגן וברזל, ו-ויטמינים כמו ויטמיןA (חשוב להתפתחות תקינה), ויטמינים מקבוצת B (חשובים לתפקוד המוח ומצב רוח), ויטמין D (חיוני לעצמות ולספיגה של חומרים אחרים), ויטמין E (שמספק הגנה מפני מחלות לב), ויטמין K (נחוץ לבניית העצמות וכלי הדם) ולא מעט נוגדי חימצון. בנוסף, ביצים עשירות בכולין, חומר שחשוב לתפקוד המוח ולזיכרון. כולין נמצא גם בכבד בקר או עוף, אבל ביצים נחשבות למקור הטוב ביותר שלו.

אבל, בגלל שחלמון ביצה מכיל כ- 200 מיליגרם כולסטרול, ובגלל שהקו האדום של כמות הכולסטרול  היומית המומלצת עומד על 300, ארגוני הבריאות, הלב, הדם והתזונאים קראו לא להתעסק עם ביצים. אמרו שהן מקור לשומן רווי, מעלות את הכולסטרול הרע ומורידות את הטוב, ואם להגיד את זה בצורה הפשוטה ביותר, ביצים מעלות את הסיכון למחלות לב וכלי דם.

אחרי אזהרות כאלה, עושה רושם שצריך ביצים בשביל לאכול ביצים. אבל אז נעשו מספר מחקרים, שמצאו שלא הביצה היא זאת שאחראית לפיאסקו. היא אמנם עשירה בכולסטרול, אבל מצליחה לשמור על איזון נכון ובריא בינו לבין הכולסטרול הטוב, וכנראה שכולסטרול תלוי גם בעוד כמה גורמים כמו נטייה גנטית והרגלי אכילה אחרים. המסקנה החדשה קבעה בצורה מפורשת שאין שום בעיה לאכול כמה ביצים בשבוע. להפך, זה אפילו מפחית את הסיכון לחלות בסרטן השד וטוב לבריאות העיניים, בזכות שני נוגדי חימצון (לוטאין וזיקסנטין) שהגוף לא יכול לייצר לבדו.

ואז הגיעה הסלמונלה. אבל גם זה משהו שאפשר לפתור בקלות. אם קונים ביצים במקום מוכר, ממוזג (ולא בשוק), מאחסנים אותן כמו שצריך, שומרים אותן בתוך הקרטון ושמים לב לתאריך ולחותמת שעל הביצה, לא צריכה להיות שום בעיה.  

יש כאלה שאומרים שמה שבאמת מדאיג, הוא מה שאנשים אוכלים עם הביצה, כמו חביתות מטוגנות עם תוספת של גבינות שמנות, שלא מספקות לגוף כלום, חוץ משומן רווי שאחראי לסוג המסוכן ביותר של כולסטרול בדם.

אז אף אחד לא אומר שצריך ללכת על ביצים ליד ביצים. הרבה יותר חשוב מלהימנע מביצים, היא התזונה באופן כללי. אם אתם בריאים, ואם התזונה היא בריאה, אין סיבה שלא לאכול כמות סבירה של ביצים.

 

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך
תגובות פייסבוק
comments

Say something here...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Be the first to comment.