Write a comment

 

התקופה העמוסה מבחינה רגשית ופיסית במהלך ההריון, הלידה וכל מה שנלווה אליה, יכולה לגרום לסימפטומים של פיברומיאלגיה להתפרץ, או להחריף, ולעשות את הכל יותר קשה. בנוסף, הרבה פעמים קשה לדעת לשייך סימפטומים כמו כאבים ועייפות, לפיברומיאלגיה או להריון עצמו.

הריון ופיברומיאלגיה- אך הם מתנהגים לחוד, ואיך הם משתלבים ביחד.

איך פיברומיאלגיה משפיעה על הריון?
פיברומיאלגיה נחשבת למחלה יחסית לא מוכרת, תסמונת שהסימפטום העיקרי שלה הוא תחושת כאב כללית בגוף. פיברומיאלגיה תוקפת את השרירים לאורך הגוף וגורמת לתחושת כאב במיוחד באזור הידיים, גב תחתון, כתפיים וצוואר. הכאב יכול להיות משתק והוא יכול להיות מלווה בסימפטומים נוספים, שבמידה רבה משפיעים על אורח החיים. אף אחד לא ממש בטוח בגורמים למחלה ולכן גם בסוגי הטיפולים שיכולים להקל עליה. ועוד פחות מזה ידוע על ההתנהגות של פיברומיאלגיה בזמן ההריון.

במהלך ההריון יש עלייה עצומה של רמות ההורמונים בגוף. ביחד עם העלייה במשקל, הגוף יוצא מאיזון ומקבל צורה חדשה. בלי קשר לפיברומיאלגיה, רוב הנשים בתקופה הזאת יסבלו מבחילות הריון ותחושת עייפות מוגברת, במיוחד במהלך שלושת החודשים הראשונים של הריון. עם פיברומיאלגיה הסימפטומים האלה עשויים להחריף.

מספר מחקרים בדקו איך פיברומיאלגיה משפיעה על נשים בהריון. מחקר שנערך באוניברסיטת טמפל (
Temple), מצא כי נשים שסבלו מפיברומיאלגיה, סבלו יותר במהלך ההריון מסימפטומים כמו כאבים, סטרס ועייפות, בהשוואה לנשים שלא סבלו מפיברומיאלגיה, במיוחד בשלושת החודשים הראשונים להריון. מחקרים אחרים מצביעים על עלייה דרסטית בחומרת הסימפטומים, ועל הטרימסטר השלישי כמאתגר ביותר בהשוואה לאחרים, עם סימפטומים אינטנסיביים יותר, שאף נמשכו עד כשלושה חודשים לאחר הלידה.

בנוסף, מספר מחקרים בדקו את היכולת להניק לאחר ההריון בקרב נשים שסובלות מפיברומיאלגיה. המסקנות הן שפיברומיאלגיה הופכת את ההנקה לקשה יותר, אבל בהחלט אפשרית.

הריון או לא, סטרס (פיזי או נפשי) נחשב לאחד הטריגרים שמעודדים פיברומיאלגיה. בהתחשב בכל השינויים שמאפיינים את תקופת ההריון, הצירים והלידה, העלייה והירידה ברמות האסטרוגן, פרוגסטרון והורמונים אחרים, זה די מובן שהריון יכול להיות תקופה של מתח גבוה. בנוסף, התקופה שלאחר הלידה יכולה להיות קשה לאמהות חדשות, אפילו לכאלה שלא סובלות מפיברומיאלגיה, ולכן חשוב להיות מודעת לעלייה אפשרית בכאב וסימפטומים אחרים אחרי הלידה.

טיפולים
למדע עדיין אין תרופה לפיברומיאלגיה. מספר הטיפולים שכן קיימים, נחשבים מוגבלים ביעילות שלהם. נקודת המוצא היא שבזמן ההריון אף תרופה של פיברומיאלגיה לא לגמרי בטוחה לשימוש. למעשה, רופאים ממליצים לנשים שסובלות מפיברומיאלגיה להפסיק את השימוש במשככי כאבים ותרופות נוגדות דיכאון עם הכניסה להריון, אפילו לפני. אבל, כל הפסקה של טיפול צריכה להיעשות תחת ליווי וייעוץ מלא של רופא.

סוגי הטיפול שנחשבים לבטוחים יותר עבור נשים בהריון שסובלות מפיברומיאלגיה, הם עיסוי נשים בהריון, פעילות גופנית עדינה ומתיחות, יוגה, מדיטציה, הרבה מנוחה ותמיכה ממשפחה וחברים. פעילות גופנית חשובה תמיד, אבל במקרה של פיברומיאלגיה היא יכולה להקל על כאבים ולשמור על תנועה חיונית במפרקים.

אבל יותר מהכל, במקרה של פיברומיאלגיה פעילות גופנית חשובה כי היא יכולה לעזור לנטרל את גורם הסטרס. חוץ מלעזור לשמור על כושר, לחזק את השרירים ולשמור על גמישות המפרקים, פעילות גופנית משפרת את מצב הרוח ומגבירה את רמות הסרוטונין בגוף.

כמה מילים על סרוטונין- סרוטונין הוא מוליך עצבי, שלפי מחקרים קשור לפיברומיאלגיה. בקשר שבין סרוטונין ופיברומיאלגיה, נשים נמצאות במיקום לא הכי אופטימאלי. לנשים יש רגישות גבוהה יותר לשינויים ברמות הסרוטונין (מחזור החודשי, גיל המעבר) והשכיחות של פיברומיאלגיה גבוהה יותר בקרב נשים. 

למרות שבפועל רק כמות יחסית נמוכה של סרוטונין נמצאת במוח, הדעה הרווחת היא שהמוליך העצבי הזה משחק תפקיד ראשי בוויסות מצבי רוח. סטרס ממושך יכול להוביל לירידה ברמות של סרוטונין. ירידה ברמות של סרוטונין בתגובה יכולה להוביל לתחושת דיכאון. גם חוסר בפעילות גופנית יכול להוביל לירידה ברמות הסרוטונין. מצד שני, מספר גורמים נחשבים כבעלי השפעה טובה על רמות הסרוטונין. זה כולל שמש, סוגים מסוימים של מזון (בעיקר פחמימות), חלק מההורמונים ופעילות גופנית. פעילות גופנית עוזרת להגביר את רמות הסרוטונין במוח ומעודדת את השחרור של אפינפרין (epinephrine) ונוראפינפרין (norepinephrine) ששומרים על ריכוז וערנות. רמות גבוהות ויציבות של סרוטונין קשורות לתחושה רגועה ומצב רוח חיובי.

 

אם הסימפטומים המשמעותיים במהלך ההריון הם עייפות ותחושה כללית של כאב, חשוב לוודא שהגוף מקבל מספיק מנוחה. גם אם זה אומר הפסקות קצרות של חצי שעה בכל פעם, פעמיים או אפילו שלוש ביום. כדי להקל על כאבים, הקלה משמעותית אפשר למצוא באמצעות חימום נקודתי האזור. מקלחת חמה, או אפילו אמבטיה, היא דרך טובה נוספת לחמם את האזורים הרגישים ובעיקר, דרך נוספת להירגע.


מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך
תגובות פייסבוק
comments

Say something here...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Be the first to comment.