Write a comment

 

עד לא מזמן האמינו שכל מה שאנחנו צריכים מגיע מחלבונים, פחמימות ושומנים והוויטמינים והמינרלים שמסתתרים בתוכם. אבל, מחקרים עדכניים יותר מגלים עולם שלם של חומרים שמספקים לנו יתרונות שעד לא מזמן בכלל לא ידענו עליהם. קוראים להם פיטונוטריינטים Phytonutrients)) Phyto - צמח, Nutrients - מזיןוהם נמצאים באופן טבעי במוצרים של ממלכת הצומח. הם נותנים לצמחים את הצבע שלהם, את הטעם שלהם,ואת היכולת הטבעית להילחם במחלות. נכון לעכשיו יש אלפי מינים כאלה, ולפי מה שאומרים, בעתיד יזהו לפחות עוד 40,000 נוספים.

חלק מנטרלים חומרים סרטניים, חלק מוציאים אותם החוצה מהגוף, חלק פועלים כנוגדי חימצון ומגינים על הגוף מפני מחלות דלקתיות ונזקים אחרים של רדיקלים חופשיים, ואחרים מעוררים את מערכת האנזימים בגוף לעבוד קצת יותר טוב.  

מונוטרפנים (Monoterpenes)

סוג של פיטונוטריינטים שפועלים כמו נוגדי חימצון. הם מגבילים סינתזה של כולסטרול ועוזרים לאנזימים להתגונן מפני חומרים מסרטנים. דוגמאות למונוטרפנים ניתן למצוא בלימונן (limonene) החומר האנטי סרטני שנמצא במיץ לימון, רוזמרין וסלרי, וקפסאיצין (Capsaicin) נוגד החימצון שמפחית שומנים בדם וכולסטרול רע שנמצא בפלפלים חריפים.  

אנתוציאנידים (Anthocyanadins)

נמצאים בפירות כמו אוכמניות, חמוציות וענבים אדומים. הם הפיגמנט הכחול- סגול שמגן על הצמחים מפני ההשפעה המזיקה של ההתחמצנות, וזה בדיוק אותו מנגנון שמשפיע גם עלינו כשאנחנו אוכלים אותם. הסוג הזה של פיטונוטריינטים משאיר אבק לשני נוגדי חימצון רציניים. ויטמין C וויטמין E. 

אינדולים (Indoles)

עוזרים לטהר את הגוף ממזהמים סביבתיים, כמו זיהום האוויר למשל. הם גם מונעים עודף פעילות של אסטרוגן, מה שאומר שהם מגנים מפני סוגים שונים של סרטן שצריכים אסטרוגן בשביל להתפתח, כמו למשל סרטן השד וסרטן השחלות. הם מאטים התפתחות גידולים ומשפרים את תגובת המערכת החיסונית. אפשר למצוא אותם בכל החברים ממשפחת המצליבים, במיוחד ברוקולי.

קרוטנואידים (Carotenoids)

על הקבוצה הזאת של פיטונוטריינטים בטח כבר שמעתם. היא כולל את בטא קרוטן (ויטמין A), לוטאין וזיאקסנתין (Zeaxanthin) ויש להם הרבה שימושים בגוף, כמו למשל למנוע את כל אותן בעיות שמגיעות עם הגיל. תמצאו אותם בגזר, דלעת, עגבניה, אשכולית אדומה וכל מה שהוא אדום, צהוב, או כתום, ועונה גם על ההגדרה של פירות או ירקות.

פנולים (Phenols)

הסוג הזה של פיטונוטריינטים יכול לחסום אנזימים שקשורים להתפתחות מצבי דלקת בגוף. הם גם מפחיתים את הסיכון לשבץ ומחלות לב ומעכבים היווצרות של גידולים. למזלנו, אפשר למצוא אותם במזונות רבים כמו סלק, פירות יער, לימון, אגוזים, חציל, תאנה, גזר, תה ירוק, שזיפים, חיטה מלאה, אשכולית וכרוב סגול. 

אליל סולפיד (Alyll Sulfides)

נמצא בעיקר בשום ובצל, והתפקיד העיקרי שלו הוא להגדיל את הייצור של האנזימים שעוזרים לגוף להיפטר מחומרים מסרטנים, עוד לפני שהם מצליחים לפגוע בתאים. חץ מזה, הוא גם אנטי פטרייתי, ומחזק את המערכת החיסונית ולא פחות חשוב את הזיכרון.

קטצ'ינים (Catechins)

כשתאים מתחילים להתרבות ולשכפל את עצמם בלי שליטה, אלה הסימנים הראשונים לסרטן. בדרך כלל, מה שקורה זה שמערכת החיסון של הגוף מזהה את אותם תאים ומנטרלת אותם. אבל לפעמים חלק מהם מצליחים להתחמק מהגלאי שלה. קטצ'ינים נמצאים בתה ירוק ויין אדום והם פועלים בדיוק למטרה הזאת. למנוע מוטציות בתאים ולשמור שהתאים יתרבו בצורה נורמאלית.

איזופלבונים (Isoflavones)

במהלך השנים, האיזופלבונים תפסו את מרכז תשומת הלב המחקרית, לא מעט בזכות היכולת שלהם להגן מפני סוגים של סרטן שתלויים בהורמונים, כולל סרטן השד. אפשר למצוא אותם בסויה, תפוחים, גזר, תירס, עדשים, זרעי שומשום ופשתן, ודגנים מלאים כמו שיפון.

ליגנינים (Lignans)

תת קבוצה של איזופלבונים שפועלת כמו נוגדי חימצון. הם מעכבים את הייצור של אסטרוגן ברקמות השומן, עוזרים להפחית רמות כולסטרול, מגנים מפני סרטן המעי ועוזרים למנוע היווצרות של אבני מרה. אפשר למצוא אותם בשעורה, פשתן, קטניות, שיבולת שועל, אורז, שזיפים, כוסמין ואגוזים.

סולפורפיין (Sulforophane)

קבוצת רכיבים שתחום הפעילות העיקרי שלה הוא הכבד, שם היא עושה ימים כלילות כדי לייצר אנזימים שמתחברים עם חומרים מסרטנים באופן פוטנציאלי, ומרחיקים אותם מהתאים. הם גם עוזרים לגוף להיפטר מחומרים מסרטנים שנמצאים בעשן סיגריות. זה לא אומר שאפשר לעשן. זה אומר שצריך לאכול הרבה בצל ירוק, תרד, צנונית, כרוב וירקות אחרים ממשפחת המצליבים.

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך
תגובות פייסבוק
comments

Say something here...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Be the first to comment.