Write a comment

בתור ילד חולה וחלשלוש ג'וזף פילאטיס בטח לא חשב שבעוד עשרות שנים כולם ידברו עליו.  זה גם בטח לא מה שעבר לו בראש כשהכניסו אותו לכלא כשמלחמת העולם הראשונה פרצה, אבל כנראה שהמשפט 'מעז יצא מתוק' מעולם לא היה נכון יותר. בתור ילד חולה באסתמה ובדלקת פרקים, עם אמא נאטורופתית ואבא שעוסק בספורט תחרותי, לא נשאר לו אלא לטפל בעצמו. אז הוא התחיל לעשות ספורט. הרבה ספורט. מכל הסוגים.

כשהיה בכלא התחיל לאמן אסירים ובתור אח בבית חולים, בפרץ של יצירתיות, הוא חיבר למיטות של המטופלים שלו קפיצים וחבלים כדי לאפשר להם קצת תנועה ומקום לשים עליו את האיברים הפצועים. היום אנחנו מכירים את זה בתור 'הריפורמר'- הדגם הראשון של מיטת פילאטיס.

יותר מזל משכל? או  "אתה תדאג להווה, העתיד ידאג לעצמו" (ג'. פילאטיס)

כנראה שהמקריות שלטה בחייו של ג'וזף פילאטיס. כשהחליט להגר לארה"ב באוניה, הכיר את קלרה. איתה הקים בית וגם את המכון הראשון לפילאטיס בחדרון בניו יורק שחלקו יחד עם להקת הבלט של ניו יורק, וגם זה קרה רק בגלל שמתישהו הוא נתקל ברקדן רודולף פון לאבן, שהיה הראשון לאמץ את השיטה שאומצה מאוחר יותר על ידי רבים.

האגדה מספרת שבשנת 1966 נשרף הסטודיו של ג'וזף וקלרה בניו יורק. במקום לעשות קצת פילאטיס ולהירגע ג'וזף שאט לכיוון הסטודיו שהרצפה שלו כבר קרסה, והוא נאלץ להמתין עד שיבואו לחלץ אותו. הוא נפטר כעבור מספר חודשים, כנראה מסיבוכים של העשן ששאף. החצי השני שלו, קלרה, החזיקה מעמד עוד 10 שנים בלעדיו.

לשיטה שלו הוא קרא בהתחלה CONTROLOGY- שליטה בתנועה או אומנות השליטה, ולקח לו קצת יותר מחמישים שנה של ניסוי ותהייה כדי להגיע לפורמט הנוכחי שלה כפי שאנחנו מכירים אותו היום. פילאטיס נחשבת לסוג איטי של פעילות גופנית, בדומה ליוגה וטאי צ'י עליהן היא נשענת. במכון שאני הולכת אליו זה נחשב להתעמלות של זקנות, אבל זה כל כך לא נכון. היא אמנם התעמלות איטית, אבל היא ממש לא קלה. פילאטיס לא מתחילה ונגמרת בחדר הכושר, אלא מנסה לתת הרגלים נכונים להתנהלות היומיומית שלנו עם הגוף שאפשר וצריך ליישם גם הרבה אחרי השיעור. השיטה דורשת חשיבה, ריכוז, התבוננות פנימית, מודעות, הבנת התרגול ותיאום בין גוף, מוח ונפש. התעמלות חכמה.

"מעל לכל, למד לנשום נכון" (ג'. פילאטיס)

פילאטיס עצמו כינה אותה "שיטת התרגילים הטבעיים". כטכניקה, היא משלבת עקרונות מהמזרח ומהמערב. בחדר כושר למשל, כשרוצים לעבוד על מסת שריר, בלי לשים לב, מחזקים את השרירים החזקים ממילא. כתוצאה מכך נוצר חוסר איזון בגוף ואז מתחיל אפקט של פיצוי ואז באות הבעיות. בפילאטיס גם עובדים על מסת שריר, אבל המטרה הנוספת היא שמירה על גמישות השריר ולא פחות חשוב, איזון בין חוזק לגמישות.

בזכות זה פילאטיס תורמת ליציבות הגוף ובריאותו, כוח וגמישות, שיפור הקואורדינציה, שיווי המשקל והריכוז, איזון והמרצת מחזור הדם ולהרמוניה בין הגוף והנפש, לשקט ורגיעה.

עקרונות השיטה, שהם : ריכוז, שליטה, מרכז, זרימה ותנועה, דיוק ונשימה, אמורים להיות מיושמים בכל תרגיל ותרגיל (תיזהרו, ג'וזף מסתכל עליכם מלמעלה!). שמירה על אותם עקרונות דורשת עבודה פיזית וממוקדת, שתוצאתה היא גוף חזק וגמיש. נכון, זה נשמע קצת מסובך, זה בטח לא משהו שמפנימים בשיעור הראשון,  אבל בסופו של דבר זה קורה מעצמו בלי שמקדישים לכך מחשבה.

הריכוז, הדיוק והשליטה נדרשים מאחר ולכל תנועה בתרגיל ישנה מטרה. גם התרגול עצמו, שנמשך 50 דקות, בנוי כמערך שלם שאינו פוסח על אף חלק בגוף ולכן חשוב לשמור על הדיוק לאורך כל התרגול (נולד בגרמניה, נו מה?).

השליטה, החל במנח האצבעות וכלה בקודקוד הראש, חשובה על מנת למנוע פגיעה באיברים. התנועה הסימולטאנית של הגוף שומרת על המפרקים והשרירים, היא מעודדת קואורדינציה ומשפיעה על מערכת העצבים והדם.

מרכז הגוף (POWERHOUSE) הוא איזור חגורת הבטן. מרכז גוף חזק מאפשר חופש תנועה, ביצוע נכון של התרגול, ותנועה רצופה ורכה. בשל כך, בפילאטיס מתמקדים בשרירים הפנימיים והטבעתיים באמצעות תרגילי חיזוק ומתיחה המשולבים בנשימה מודרכת. חלק מהתרגילים מיועדים להפר את שיווי המשקל ולהפעיל שרירים שלא ידעתם על קיומם וגם הם לא ממש ידעו על קיומכם. בנוסף לשרירים הפנימיים, עובדים על השרירים המניעים והמייצבים המאפשרים עבודה נכונה יותר עם הגוף. הרווח הוא רק שלכם: יציבה נכונה, הפחתת עומסים מיותרים מהמפרקים, ואפילו הפחתת כאב.

על הנשימה אמר פילאטיס כי היא המפתח להפקת תועלת מפעילות גופנית ולכן כתב הוראות נשימה מפורטות לכל התרגילים. הנשימה מאלצת את כל השרירים להיכנס לפעולה, ויש לה חשיבות רגשית-נפשית ופיזית. בתור הדבר הראשון והאחרון שאנחנו עושים, חשוב ללמוד לעשות את זה נכון.

על המיטה או על הרצפה?

את הטכניקה אפשר לתרגל באמצעות פילאטיס מכשירים או פילאטיס רצפה. בפילאטיס מכשירים הגוף נתמך בצורה מלאה, עובדה המאלצת אותו לעבוד אך ורק בצורה נכונה כי טווח התנועה מוגבל ומדויק. ההתנגדות בפילאטיס מכשירים היא קפיצית, ולכן העומס על השריר ועל המפרקים אינו ישיר.  מכשירי הפילאטיס הקיימים הם מיטת רפורמר, קדילק, ו-ונדה.

בפילאטיס רצפה קיימים 34 סוגי תרגילים שפותחו במרוצת השנים לתרגילים נוספים. בפילאטיס רצפה הגוף הוא המכשיר, הוא ההתנגדות והוא המשקולת, אבל כדי להתעלל בנו סופית המציאו כל מיני שיטות שונות ומשונות שמדמות את העבודה על המיטה,  כמו כדורים וגומיות.

מאחר ופילאטיס אינה שיטה אירובית, רוב התרגילים בשתי הטכניקות מבוצעים בשכיבה או בישיבה על מנת למנוע מאמץ מהלב, אבל כמו שאמרתי זה ממש לא קל. שיפור היציבה והשינוי בגוף (הרזיה נו, הרי רק זה מה שמעניין אתכם) בפילאטיס מכשירים נחשב כמהיר יותר מפילאטיס רצפה, אבל הוא שונה מאדם לאדם בשל הבדלים בינאישיים. ההמלצה היא לשלב בין שניהם.

בגרסתה המקורית השיטה דוגלת באימון אישי כדי לאפשר פיקוח מלא של המדריך ועבודה נכונה המתואמת לצרכיו ומגבלותיו של המתרגל. כיום נהוגים שיעורים בהם מספר המתרגלים אינו עולה על חמישה (ואצלנו במכון זה הרבה יותר). פילאטיס בטח מתהפך בקברו. 

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך
תגובות פייסבוק
comments

Say something here...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Be the first to comment.