Write a comment

 

פירות מספקים לנו מערך שלם של ויטמינים, מינרלים ונוגדי חימצון. ולמרות שהתרגלנו לשלב אותם בתזונה היומיומית שלנו, אנחנו עדיין קצת אולד סקול. נצמדים לתפוח, התפוז והבננה שאנחנו מכירים כל כך טוב. ולא שהם לא טובים, אבל אולי הגיע הזמן לתת צ'אנס גם לאחרים.

אם נחשוב קצת יותר אקזוטי, זה יכול בצורה משמעותית להועיל גם לבריאות.

לחץ דם

החבר הכי טוב של לחץ הדם הוא המינרל אשלגן. וכולנו כבר יודעים בעל פה שמי שמכילה הכי הרבה אשלגן, היא הבננה. אבל, בננות זה אאוט ותאנים זה אין. שש תאנים טריות מכילות 891 מיליגרם של אשלגן, זה בערך 20% מהצריכה היומית המומלצת של אשלגן וזה טוב במיוחד להפחתת לחץ דם. תאנים הן גם אחד המקורות הטובים ביותר לסידן, שש תאנים מכילות את אותה כמות סידן שיש בחצי כוס חלב דל שומן, ככה שכבונוס מקבלים גם חיזוק לעצמות.

לב

פוליפנולים הם כימיקלים שנמצאים בפירות. הם אלה שנותנים להם את הצבע שלהם ואת הכוח להגן עלינו מפני מחלות לב וסרטן ואפילו לרפא אותן. הם פועלים כמו צבא מיומן, עוזרים לדחות פולשים זרים שעלולים לפגוע בתאים. הם נמצאים בתה ירוק, יין אדום, קקאו, ענבים אדומים, תפוחים ותפוזים (בעיקר בקליפה), אבל לפי מחקר צרפתי, מבין כל הפירות שנבדקו, ליצ'י דורג במקום השני בתכולת הפוליפנולים, עם כמעט 15% יותר מכמות הפוליפנולים שמכילים ענבים אדומים. בנוסף, לפי מחקר שנערך באוניברסיטת סיצ'ואן (Sichuan) בסין, ליצ'י יכול לעזור למנוע היווצרות תאים סרטניים בשד, הודות לפעילות של אותם פוליפנולים.

עור

4,000 נשים בגיל 40 וכמה שנים טובות של מחקר הם אלה שעזרו לחוקרים להבין שתזונה שכוללת הרבה ויטמין C שווה פחות קמטים. ויטמין C הוא רכיב מפתח בייצור של קולגן, והוא גם מבריא את העור. אבל עם כל הכבוד (ויש כבוד), כשזה מגיע לתכולת ויטמין C, גויאבה משאירה אבק לתפוזים הנצחיים. כוס אחת של גויאבה מכילה כמעט פי חמישה יותר ויטמין C מאשר תפוז בינוני, כמות שהיא גם חמש פעמים יותר מהצריכה היומית המומלצת. מחקר אחר מצא שמבחינת כמות ואיכות נוגדי החימצון, גויאבה לא נופלת מברוקולי ופירות יער.

כולסטרול

סיבים תזונתיים עוזרים לשמור על רמות נמוכות של כולסטרול רע וכולסטרול בכלל. וכנראה שהגיע הזמן לתפוחים לפנות את הבמה לטובת האגסים. אגס אחד גדול מכיל 10 גרם סיבים תזונתיים, שזה בערך 40% מהצריכה היומית המומלצת ופי שניים יותר מאשר בתפוח. חוץ מזה, אגס הוא כנראה אחד מהסודות של אנשים שלא מעלים במשקל כל כך בקלות. לפי מחקר שנערך באוניברסיטת בולטימור (Baltimore), אנשים שהקפידו על תזונה עשירה בסיבים תזונתיים, שקלו פחות והיקף המותניים שלהם היה צר יותר.  

הגנה מפני סרטן
ליקופן הוא אחד מנוגדי החימצון הכי חזקים שיש בסביבה, ואפילו הרדיקלים החופשים חושבים פעמיים לפני שהם מתקרבים אליו. הוא נמצא בפירות וירקות מקבוצת האדומים, והוא קשור להפחתת הסיכון לסרטן ומחלות לב וכלי דם. נכון להיום, אין המלצה חד משמעיות לצריכה יומית של ליקופן, אבל פפאיה היא הימור בטוח. חוץ מליקופן, פפאיה היא גם אחד מהמקורות הטובים ביותר לבטא קריפטוקסאנתין (beta-crypoxanthin), פיגמנט ונוגד חימצון שלפי מחקרים, יכול להגן מפני סרטן הריאות וסרטן המעי הגס. הודות לאנזים פפאין (papain), פפאיה מבטיחה גם החלמה מהירה יותר ממחלות והרבה פחות בעיות עיכול.  

לא פחות חשוב מזה, הוא הגיוון. 106 הנשים שהשתתפו במחקר שנערך באוניברסיטת קולורדו (Colorado) אכלו בין 8-10 מנות פרי ביום במשך שמונה שבועות. מחציתן בחרו את הפירות מתוך מבחר של 18 פירות ביום, והמחצית האחרת אכלה את אותם 5 פירות שוב ושוב. בדיקות דם שנערכו לאחר שבועיים בלבד מתחילת הניסוי, הראו שהקבוצה שגיוונה התחזקה והפכה עמידה יותר בפני מחלות, בעוד שבקבוצה השניה לא היה שום שינוי.

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך
תגובות פייסבוק
comments

Say something here...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Be the first to comment.