Write a comment
המסורת היהודית קבעה את ראש השנה החדשה בעונת הסתיו. המועדים העיקריים בלוח השנה העברי נקבעו על רקע חקלאי ובהתאמה לצרכים של אנשי קדם, שעסקו בגידולי שדה ושאבו את פרנסתם מן השדה, המטע, היקב והגורן.

לצד סיפורי האבות המצוינים במקרא, בספרות חז"ל ובמסורות השונות, הוצמדו לחגי ישראל גם ערכים חקלאיים תואמים לפי עונת השנה: זריעת החיטה בפסח, קציר החיטה וקטיף הפירות בשבועות, מסיק זיתים בסוכות.

הממתקים של הטבע
הסתיו הוא ללא ספק עונת הפירות. ההבשלה שהחלה בתחילת הקיץ הגיעה לשיא. הפירות מפוצצים ממיץ ועסיס, ומה שלא ייקטף עכשיו ירקיב וינשור. אפרסקים, תאנים, רימונים, ענבים, תפוחים, נקטרינות, סברסים נפלאים, גויאבות, בננות – הדוכנים בשווקים מתמוטטים ממשקל.

פירות הם הממתקים של הטבע. הם בעלי תכולת מים גבוהה, וכל הפירות שהוזכרו מכילים בין 80 ל-90 אחוז מים ביחס למשקלם. בנוסף, הם מקור מצוין לחומצות אמינו, ויטמינים ומינרלים ואפילו חומצות שומן איכותיות.

לכבוד ראש השנה שבא עלינו לטובה, ובעיקר לכבוד המון הפירות הנפלאים שגודשים את המדפים והדוכנים, הכירו את פירות הסתיו מבפנים.

תפוח
האם זהו מלך הפירות? An apple a day keep the doctor away, או "תפוח ביום ימנע מהרופא להגיע הלום". באיזה שפה שלא תרצו, תפוח הוא פרי נפלא וסופר-בריא. לא כל כך בגלל תכולת ויטמינים ומינרלים – רוצים ויטמיןC ? קלפו תפוז או קיווי ותהנו מהחיים הטובים. גם חלבון ושומן לא תמצאו הרבה בתפוח (ותמיד מומלץ לזכור כי צריכה מוגזמת מחלבונים ושומנים היא מקור למחלות רבות המאפיינות את תרבות השפע והצריכה בעולם המערבי).

נו, אז מה כל כך טוב בו, בתפוח? אז ככה: תפוח הוא מקור נהדר לסיבים תזונתיים מסיסים, שמניעים ומפעילים את מערכת העיכול ובכך מונעים היווצרות רעלנים וקלקול של חלבונים קשים לעיכול. הסיבים מסייעים בהורדת רמת הכולסטרול בגוף, ויסות לחץ הדם וניקוי מערכת העיכול.

תפוח הוא פצצה של נוגדי חמצון מכל מני סוגים – אנזימים, פיטוכימיקלים, ויטמינים, פנולים, קרטנואידים, פלבנואידים ועוד. הפעולה המשולבת שלהם היא התשובה של הטבע לתהליכי הזדקנות שעוברים על הגוף. ובתהליכים אלה אנו מונים מחלות ניווניות כמו בעיות בלב, טרשת וכמובן סרטן.

תמר
מי צריך שוקולד ושטויות כשיש קופסת תמרים ליד? תמר עונה בצורה נפלאה על הצורך שלנו במתוק, ועל הדרך מצ'פר אותנו בהמון דברים טובים. ב-100 גרם תמרים תמצאו 8 גרם סיבים תזונתיים המשולבים באינדקס גליקמי סביר ואף נמוך, והתוצאה היא שהממתק הזה גם משביע. הבדל נוסף – בעוד ששוקולד מכיל לעתים 30 אחוז שומן, בתמר יש כחצי אחוז שומן, ומכאן רמה קלורית נמוכה.

64 מ"ג סידן ו-54 מ"ג אשלגן תמצאו ב-100 גרם תמרים. אין עוד ממתק כזה בעולם.

ענבים
החטיף מן הטבע. כוס ענבים, משהו כמו 30 ענבים, תלוי בסוג ובגודל, מכילה רק 60 קלוריות. אבל חשוב מכך, ענבים הם מקור מצוין לנוגדי חמצון איכותיים וחשובים, המצויים בדרך כלל בקליפה. רסברטרול (Resveratrol) הוא תרכובת כימית המפחיתה את שיעור הכולסטרול ששוקע בכלי הדם ועלול להצטבר ובכך להעלות את לחץ הדם, לעודד היווצרות טרשת ואף לחסום את כלי הדם. הפעולה הכללית של הרסברטרול היא אנטי אייג'ינג מובהקת, ובכך מפחית את הסיכון למחלות סרטן שונות.

האנתוציאנינים (Anthocyanins) מגינים על תאי הגוף מפני רעלנים שונים ומחזקים את קרומי התאים.

הענבים כה עשירים בחומרי תזונה עד כי גם תוצרי הלוואי שלהם – יין וענבים – נחשבים בריאים ומיטיבים. אך עדיין, כדי ליהנות מכל היתרונות, וכמובן מטעמם המופלא, מומלץ לאכול את הענבים טריים ורעננים, על קליפתם וגרעיניהם.

תאנה
אנחנו מדברים על תאנים טריות, כן? 80 קלוריות ב-100 גרם תאנים טריות לעומת 250 באלו המיובשות. לא לחינם מסמלת התאנה שפע ופריון, כנכתב "איש תחת גפנו ותחת תאנתו". כמות החומרים הפעילים שבה גבוהה במיוחד והיא מפעילה מצוין את חילוף החומרים ומומלצת לסובלים מעצירות או מבעיות בעיכול. היא מכילה כמות גבוהה של סוכר, אך הודות לכמות גבוהה של סיבים תזונתיים ואיזון נכון בין סיבים מסיסים לכאלה שאינם מתעכלים, היא אינה בעלת ערך גליקמי גבוה.

תכונה נוספת של התאנה היא הבסיסיות שלה. היא מספקת לגוף חומר בסיסי יותר מכל פרי המוכר לנו בארץ, ובכך מאזנת את החומציות בגוף. אכילת תאנים מומלצת לנגמלים מעישון: המחסור בניקוטין מעלה את רמת החומציות בגוף, ואכילת תאנה מאזנת אותו ובכך מורידה את החשק העז לסיגריה.

גויאבה
על טעם וריח אין מה להתווכח, ואין כמו הגויאבה להדגים את הפתגם היפה של חז"לינו. או שמתים עליה או שאי אפשר לעבור לידה – דבר אחד בטוח, אי אפשר להישאר אדישים לריח ולטעם הדומיננטיים של הגויאבה.

הגויאבה היא פרי טרופי שנדד ארצה מדרום אמריקה והביא עימו כמות נכבדה למדי של ויטמינים. 2-3 גויאבות ביום ואתם מכוסים מבחינת ויטמינים מקבוצת B וויטמין C. הלאה: כמות יפה ביותר של חלבון – 2.5 גרם על כל 100 גרם גויאבה, מאזן יפה ביותר של חלבון מן הצומח. כמו כן, הגויאבה עשירה בברזל, ואין פרי שהוא כה עשיר במינרל זה מהגויאבה. הברזל בגויאבה נספג היטב בגוף עניין מהותי עבור מי שצורך תוספי ומרגיש טוב עם עצמו, כיוון שמינרל כמו ברזל נספג טוב הרבה יותר כאשר הוא מגיע ממקור טבעי ובלתי מעובד או מסונתז כמו גויאבה.

אפרסק
פרי מופלא ממספר טעמים. הסינים רואים בו פרי המעניק חיי נצח, ולכל הפחות חיים ארוכים ועל הדרך גם מאד בריאים. האיטלקים מתלהבים מהמגע המשיי והרך של קליפתו, והסופר והקריקטוריסט האנגלי ג'ורג' דה מורייה אמר "תפוח הוא פרי נהדר עד שטועמים אפרסק".

פחות מ-40 קלוריות ב-100 גרם, אפרסק הוא אופציה מצוינת לסגור ארוחה עם משהו מתוק וטעים. אפרסק טרי (חלילה לא המשומרים מהקופסאות) הוא מקור טוב (וטעים, כבר אמרנו?) לוויטמין C, אשלגן וסידן.

אגס
אגס עשיר בסוכר, על כך אין ויכוח. אלא שהוא גם מפוצץ בסיבים תזונתיים (ב-100 גרם אגס יש 3 גרם סיבים) שדואגים לחילוף חומרים יעיל ואיכותי, כך שרוב הסוכר לא נספג בדם. התוצאה היא שב-100 גרם מהפרי הירקרק יש פחות מ-60 קלוריות.

אגס הוא אחד הפירות הראשונים שניתן לתת לתינוק שמתחיל להתנסות במזון מוצק. למה אגס? כי אין לו כמעט אפקט אלרגני. גם לנשים הרות מומלץ לאכול אגסים, בשל החומצה הפולית הנמצאת בו.
הסתיו היא עונה של שפע אחרון לפני החורף, וזו סיבה מצוינת למלא את סלסילת הפירות בביתכם – ופשוט ליהנות מכל הטוב הזה.

בתיאבון ושנה טובה ומתוקה!
מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך
תגובות פייסבוק
comments

Say something here...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Be the first to comment.