חזרה לידע מקצועי ראשי
הדפסה
Write a comment

 

לא חסר לו טעם, לא חסר לו צבע, לא חסרה לו צורה והאמת שגם לא חסר לו פלפל. פלפלים באשר הם (Capsicum Annuum) הם אחד מהדברים היותר טובים שאפשר להוסיף לתזונה, כי הם מכילים כל מה שהגוף צריך ואפילו קצת אקסטרה. ואם נדמה לכם שאתם מכירים מאיפה שהוא את הגרעינים הקטנטנים הלבנים, אתם לא טועים. למרות שהם ממש לא דומים, פלפלים מגיעים מאותה משפחה של העגבניות, החצילים ותפוחי האדמה.

תכירו את האדום המתוק (גמבה), הירוק הבהיר (נהריה), והקטן החריף (שיפקה)

צבעי הגאווה

ממש כמו הקרובים שלהם, הפלפלים החריפים, גם הפלפלים המתוקים מגיעים מדרום אמריקה. וכמו סוגי מזון אחרים שמגיעים מאותו אזור, גם הפלפלים המתוקים חייבים את החיים שלהם לאותם מגלי יבשות ספרדים ופורטוגזים שהפליגו בכל העולם והחליפו סחורות, אוכל וכל מה שרק היה אפשר.

בזכות העובדה שהם מאוד סתגלניים, ויכולים לגדול כמעט בכל תנאי אקלים, הפלישה שלהם למטבחים בכל העולם היא פחות או יותר משהו שקרה בין לילה. הם הפכו למצרך חובה, במיוחד במרכז אירופה. שם, בין יתר הדברים, ההונגרים יבשו אותם ועשו מהם פפריקה. המקסיקנים השאילו ובאמת שהם התכוונו להחזיר, הם פשוט עדיין לא הספיקו.

ככל שהם יותר בשלים, ככה הם פחות ירוקים, כי עם הזמן הכלורופיל שהם מכילים מתפרק. וככל שהם בשלים יותר, ככה הם יותר מזינים. למשל, הפלפל האדום נחשב לבעל הערך התזונתי הגבוה ביותר. הירוק לעומתו, קיבל את הצד הלא טוב של המשפחה, והוא הסולנין, רכיב שיכול להיות רעיל בריכוז גבוהים במיוחד. זה שחלק מהם יצאו חריפים וחלק לא, קשור לעובדה שחלק מהם מכילים גן שמנטרל את השפעת הקפסיאצין (capsaicin), אותו רכיב שאחראי לחריפות.

ירוק, אדום או צהוב, פלפלים נחשבים למקור עשיר לכמה מהחומרים המזינים הטובים ביותר שיש בסביבה. בתור התחלה, הם מקור מעולה לוויטמין C (291% מהצריכה היומית המומלצת) וויטמין
A (104% מהצריכה היומית המומלצת), שהם שניים מנוגדי החימצון החזקים ביותר, שעובדים ביחד כדי לנטרל ביעילות רדיקלים חופשיים.

למי ששכח, רדיקלים חופשיים הם שחקנים ראשיים בהצטברות כולסטרול בעורקים, אחד הגורמים לטרשת העורקים ומחלות לב. בזמן הפנוי שלהם הם גם משתתפים בפגיעה בעצבים ובכלי הדם שרואים בסוכרת, כיסוי עדשת העין שרואים בקטרקט, כאבי הפרקים והנזק שרואים בדלקת פרקים, וגם החרחורים והיצרות מעברי האוויר שרואים באסטמה. כשמספקים לגוף שניים ממכסחי הרדיקלים הטובים ביותר, או במילים אחרות פלפלים, הם יכולים למנוע או להפחית חלק מהסימפטומים של המצבים האלה.

זאת ועוד

תרומה צנועה נוספת של פלפלים לטרשת העורקים, סוכרת ומחלות לב הם הוויטמינים B6 ו- B9 (חומצה פולית). שני הוויטמינים האלה חשובים מאוד בהפחתת הרמות של הומציאסטין (homocysteine), חומר שמיוצר בזמן תהליך חילוף החומרים שמתרחש בכלל תא ותא בגוף. מחקרים הראו שרמות גבוהות במיוחד של הומוציאסטין, גורמות לנזק בכלי הדם וקשורות לסיכון גבוה במיוחד להתקפי לב ושבץ. בנוסף לאספקה של וויטמינים שממירים הומוציאסטין למולקולות חיוניות, פלפלים מספקים גם סיבים תזונתיים (10% מהצריכה היומית המומלצת) שיכולים לעזור להפחית את רמות הכולסטרול, גורם סיכון נוסף לשבץ ומחלות לב.

פלפל אדום הוא בין המזונות היחידים, כמו עגבניה, שמכילים ליקופן. פיגמנט ונוגד חימצון (קרטנואיד) שצריכה שלו נמצאת ביחס הפוך להתפתחות סרטן הערמונית, סרטן צוואר הרחם, סרטן שלפוחית השתן וסרטן הלבלב. מחקרים חדשים מראים שתזונה דלה בליקופן, קשורה לסיכון גבוה יותר להתפתחות סוגים כאלה של סרטן. בנוסף, תזונה שכוללת ויטמין C, בטא קרוטן וחומצה פולית (כולם נמצאים בפלפלים) קשורה לסיכון מופחת בצורה משמעותית להתפתחות סרטן המעי.

מחקר אחר שנערך באיטליה, השווה בין תזונה של מטופלים שעברו הליך להסרת קטרקט, לתזונה של מטופלים שלא עברו את ההליך. פלפלים נמצאו בין הירקות שהפחיתו את הסיכונים שקשורים בהליך הזה. וכל זה ב- 24 קלוריות ל- 100 גרם. לנו זה עולה יותר.

תעודת זהות:

ידוע בציבור: פלפל
שם בוטני:
Capsicum annuum
משפחה:
סולניים (Solanaceae)  

מוצא: דרום אמריקאי
עונה : כל השנה
מה אוכלים? את החלק הבשרני
מילה מהסינים: טובים לעיכול ופותחים את התיאבון

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך
תגובות פייסבוק
comments

Say something here...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Be the first to comment.