Write a comment

 

לא בטוח שבריאות היתה מה שהסתובב בראש למי שהרכיב את צלחת הסדר, אבל יצא לו טוב.

צלחת הסדר. לא רק קישוט

זרוע

אומרים שבריאות טובה היא לא רק ההיפך ממחלה, אלא תחושת אנרגיה ומחשבה צלולה. אצל עוף אפשר למצוא את כל זה. במנה של עוף (בערך 113 גרם, 200 קלוריות) אפשר למצוא המון ויטמין B3 (72% מהצריכה היומית המומלצת) וקצת פחות ויטמין B6 (30% מהצריכה היומית המומלצת). שניהם ביחד לוקחים חלבון, שומן ופחמימות והופכים אותם לאנרגיה שאפשר לעשות איתה משהו. בנוסף, ויטמין B3 קשור למניעת תהליכים סרטניים ושומר מפני ירידה בתפקוד הקוגניטיבי, ו-ויטמין B6 אחראי בין היתר גם לבריאות הלב. עוף מכיל גם 40% מהצריכה היומית המומלצת של סלניום, מינרל שקשור לחילוף החומרים של הורמונים, תפקוד המערכת החיסונית ותהליכי התחדשות בגוף. עוף מכיל גם 121% מהצריכה היומית המומלצת של טריפטופן, חומצת אמינו שהופכת בגוף לסרוטונין (המוליך העצבי הכי מאושר בסביבה), וכמובן שגם חלבון (68% מהצריכה היומית המומלצת). רק בלי העור. הוא מכפיל את כמות השומן והקלוריות.

כרפס (סלרי)

אומרים שכל ירק ירוק יכול למלא את המקום של כרפס בצלחת הסדר, אבל אף אחד לא יכול להחליף את הסלרי. בכוס אחת של סלרי (120 גרם, 19 קלוריות) תמצאו ויטמין K לבריאות העצמות והלב (45% מהצריכה היומית המומלצת), ויטמין C לחיזוק המערכת החיסונית (15% מהצריכה היומית המומלצת), אשלגן לשרירים, לעצמות לחילוף החומרים ושמירה על מאזן הנוזלים (10% מהצריכה היומית המומלצת), סיבים תזונתיים שיעזרו לכם להתמודד עם המצות (10% מהצריכה היומית המומלצת) וגם חומצה פולית, ויטמין A, ויטמין B1, ויטמין B6, טריפטופן וברזל. סלרי מכיל גם רכיבים שנקראים קומרינים (coumarins) שעוזרים להפחית את הנזק של רדיקלים חופשיים מפגיעה בתאים. הסינים ממליצים עליו כדי טפל לטפל ביתר לחץ דם, והוא טוב גם לבריאות המערכת הקרדיווסקולארית והפחתת כולסטרול. הוא משתן, מרגיע, משכך כאבים, מעורר מינית ויש שאומרים שיש לו מאזן קלורי שלילי.

מצות

המצות על צלחת הסדר מסמלות את שלושת החלקים של העם. אבל בעצם הן מייצגות את שלושת הדברים שאנחנו לא רוצים (פחמימות פשוטות, דגנים מעובדים, קלוריות) וגורמות לפחות לשלוש תופעות לוואי לא רצויות (עצירות, כאבי-בטן, גזים). אין לנו משהו טוב להגיד עליהן, ולכן, אם אתם ממש לא יכולים בלי, אל תשכחו את השילוש הקדוש (מים, פעילות גופנית, שזיפים) או תבחרו באופציה בריאה כמו מצות מחיטה מלאה, או שיבולת שועל.

חרוסת

מה יכול להיות רע בתפוחים, תמרים ואגוזים? תפוח אחד בינוני (140 גרם, 80 קלוריות) מכיל 15% מהצריכה היומית המומלצת של סיבים תזונתיים, 15% מהצריכה היומית המומלצת של ויטמין C ורשימה ארוכה של נוגדי חימצון שתומכים בבריאות הלב (כמו למשל קוורצטין וקטצ'ין). רק תשאירו את הקליפה. כי כשזה מגיע לבריאות הלב, היא זאת שמפשילה שרוולים ועושה את העבודה.
גם התמרים (35 קלוריות לאחת) עשירות בסיבים תזונתיים (למערכת העיכול), מגנזיום (לבריאות הנפש), סוכרים טבעיים (בשביל האנרגיה) ונוגדי-חימצון (פי 8 יותר מתפוח). גם באגוזים (160 קלוריות ל-25 גרם) לא ממש קשה לאתר את היתרונות. הם אחראים ל-90% מהצריכה היומית המומלצת של חומצת השומן אומגה-3 (בריאות הלב, חדות המוח) ובגלל שהם מכילים גם את חומצת האמינו ל- ארגינין (l-arginine) שמרגיעה את כלי-הדם, הם יכולים להיות טובים גם למי שסובל מיתר לחץ דם.

ביצה
לא רק שמחקרים מראים שאצל רוב האנשים היא לא משפיעה על הכולסטרול באופן משמעותי, מחקרים אחרונים מראים כי היא משפרת את רמת השומנים בדם, שבתגובה מפחיתה את הסיכון להתקפי לב ושבץ. בביצה אחת (44 גרם, 68 קלוריות) אפשר למצוא 22% מהצריכה היומית המומלצת של חומצת האמינו טריפטופן, 20% מהצריכה היומית המומלצת של המינרל סלניום, 15% מהצריכה היומית המומלצת של ויטמין B2 ו- 10% מהצריכה היומית המומלצת של ויטמין D. ביצה היא מקור טוב לחלבון מאיכות טובה ( 11% מהצריכה היומית המומלצת) אבל היא בעיקר מקור מעולה לכולין (choline), שאמנם הגוף שלנו יודע לייצר אותו לבד, אל כמעט אף פעם זה לא מספיק. כולין הוא אבן הבניין של התאים, הוא אחראי גם לתפקוד שלהם, ושל מערכת העצבים, השרירים והמוח. בעיקר הזיכרון.

מרור וחזרת
בת-דודה של חרדל ותרופה אמיתית של הטבע. היא יכולה לסייע למניעת תהליכים סרטניים בגוף, כמו יתר האחים שלה ממשפחת המצליבים, והיא עשירה בוויטמינים (בעיקר ויטמין
C), מינרלים (סידן, מגנזיום, אשלגן) וסיבים תזונתיים. אבל מה שחזרת עושה הכי טוב, זה להוציא מהגוף דברים שהוא לא צריך, כמו למשל ליחה. הסבתות אומרות שזה עובד באופן דומה עם מערכת העיכול. 

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך
תגובות פייסבוק
comments

Say something here...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Be the first to comment.