1 Comment

 

עגלגלה ובשרנית, ארגמנית מבחוץ, לבנה מבפנים ורחוקה מלהיות מה שהשם שלה עלול לרמז עליה.

צנונית. אף אחד לא ממש בטוח מאיפה היא באה, אבל כולם בטוחים שזה טוב שהיא באה ושזה עוד יותר טוב שהיא נשארת.

הצנונית שמבשרת את בוא האביב

כולם רוצים לקחת את הקרדיט של הצנונית לעצמם. אבל בפועל, כמעט ואין רישום היסטורי מדויק שיכול לקבוע בצורה חד משמעית מאיפה היא הגיעה ומי היה זה שדאג לביית אותה. מצד אחד, מינים פראיים של צנונית היה אפשר למצוא בסין לפני אלפי שנים. מצד שני, לפי כתבים מצריים קדומים, הצנונית היתה שם הרבה לפני הפירמידות. מצד שלישי, היא היתה מאוד פופולארית בתקופה ההלניסטית ברומא. ומצד רביעי, ביוון העתיקה היא היתה כל כך מוערכת, שהעתקים מדויקים שלה מזהב הונחו לרגליו של האל אפולו, אחד האלים היותר עסוקים.

בכל מקרה, ועם כל ההמלצות האלה, הצנונית מצאה את עצמה בדרך לאנגליה בסביבות המאה ה- 16, הישר לתוך המערכה השלישית במחזה 'הנרי החמישי' של שייקספיר. בימים אלה היא עושה קריירה שניה בתור אלטרנטיבה לדלק.

הצנונית שייכת למשפחת המצליבים והיא נחשבת לירק מאוד קל לגידול. כולם גם מסכימים שצנונית היא אחד הירקות הבריאים והעשירים בסביבה, אבל במסורת האכילה המקרוביוטית מחזיקים ממנה קצת יותר מירק רגיל ואומרים שאנחנו צריכים לאכול לפחות אחת כל יום. אולי בגלל שכמו יתר החברים במשפחה, גם היא נחשבת אנטי סרטנית.

ברפואה הביתית המסורתית, צנונית היתה על תקן מזון- תרופה שנתן מענה בעיקר לבעיות בכבד. צנונית מכילה מגוון רכיבים מבוססי גופרית, שעוזרים להגביר את התנועתיות במעיים ולכן מסייעים לעיכול ולניקוי. הריכוז הגבוה של גופרית, הופך את הצנונית טובה גם לשיניים, לחניכיים, לשיער ולציפורניים.

לצנונית תכונות אנטי בקטריאליות, אנטי פטרייתיות ואנטי דלקתיות. לכן, לאורך ההיסטוריה השתמשו בה גם כדי להקל על בעיות מערכת הנשימה כגון שיעול, אסטמה וברונכיטיס, במקביל לדלקת מפרקים ותת פעילות של בלוטת התריס. אחד השימושים הנפוצים הנוספים היה רטייה חמה של צנונית כתושה, שנועדה להקל על כוויות ובעיות עור שונות.

בזכות התכונות המשתנות-מנקות- מחטאות שלה, הצנונית שימשה גם לטיפול בבעיות בכליות, כמו למשל אבנים בכליות ואבנים בכיס המרה, ובאופן כללי לבעיות מערכת העיכול, כמו עצירות, בזכות תכולת האנזימים הגבוהה שלה שמסייעת לעיכול.

רק היום, רק היום
100 גרם של צנונית טרייה (20 קלוריות), כוללים 2 גרם סיבים תזונתיים, 25% מהצריכה היומית המומלצת של ויטמין C, 6% מהצריכה היומית המומלצת של חומצה פולית, 5% מהצריכה היומית המומלצת של ויטמין B6, 3% מהצריכה היומית המומלצת של ויטמין B1, B2 ו- B3, ו-3% מהצריכה היומית המומלצת של המינרלים סידן, ברזל, מנגן, אשלגן ואבץ. המינוס היחיד הוא, שחלק לא מבוטל מהקלוריות בירק הזה מגיע מסוכר.

אפשר לאכול אותה חיה או מבושלת, אבל אולי הדרך הכי טובה להוציא ממנה את הכי טוב, היא להחמיץ או לכבוש אותה. החמצה של צנונית מגבירה את תכולת האנזימים שלה ומוסיפה לה אפילו ויטמין B. ואם אתם מגיעים למקסיקו לקראת סוף דצמבר אל תשכחו ללכת לפסטיבל 'ליל הצנוניות' (Noche de los R?banos). רק תשתדלו לא לאכול את הפסלים. המקומיים עובדים על זה די הרבה זמן.

תעודת זהות:

ידוע בציבור: צנונית
שם בוטני
:
Raphanus sativus Var. Radicula
שם משפחה
: מצליבים
מוצא
: מעורב
עונה
: כל השנה
מה אוכלים
: בדרך כלל את השורש, אבל גם הנבטים שלה מומלצים
מילה מהסינים
: טובה לחיזוק דם

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך
תגובות פייסבוק
comments

Say something here...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.
  • This commment is unpublished.
    תיקון קטן · 1 years ago
    צנונית מקררת את הגוף, ולכן מועילה במצבים חמים של דלקת, אודם בגרון, שיעול נבחני, כבד עצבני (אנשים כועסים...).

    השם הולם אותה לחלוטין ולדעתי לא נבחר במקרה.