Write a comment

 

בריאות היא עבודה קשה. להזיע שעות במכון הכושר, לעמוד שעות במטבח ולקצוץ ירקות בריאים לסלט. אבל לא תמיד זה חייב להיות ככה. בריאות היא לפעמים צעדים סופר פשוטים וקטנים, עם תוצאות גדולות.

איך לצמצם את היקף המותניים, להפחית סטרס ולהילחם במחלות באפס מאמץ ומקסימום בריאות.

לישון
צריכים תירוץ לקפוץ למיטה, או לא לצאת ממנה בבוקר? חוסר בזמן איכות של עיניים עצומות עושה אותנו חסרי סבלנות ולא יצרניים. אבל בשביל להרגיש את זה מספיק לא לישון לילה אחד. כמה לילות כאלה ברצף, ולא רק שתהיו ממש חסרי סבלנות, גם הסיכון שלכם להתפתחות מחלות לב יעלה. לפי מחקר שנערך באוניברסיטה למדע וטכנולוגיה בנורבגיה (Norwegian University of Science and Technology) ופורסם בכתב העת Circulation, המשתתפים שדיווחו שהם לא ישנים טוב ומתעוררים עם תחושת עייפות, נמצאו בסיכון גבוה ב-27% להתפתחות התקף לב. המשתתפים שסבלו מנדודי שינה כמעט בכל לילה נמצאו בסיכון גבוה פי 30%, ואצל המשתתפים שהתקשו להירדם כמעט בכל לילה בחודש שקדם למחקר, הסיכון קפץ ל-45%. חלק מהמחקרים משערים שנדודי שינה ככל הנראה מעודדים את הגוף לשחרר יותר מהורמון הסטרס קורטיזול. רמות גבוהות של קורטיזול קשורות ליתר לחץ דם וסוכרת, שניהם נחשבים לגורמי סיכון להתפתחות מחלות קרדיווסקולאריים. חוץ מזה, כשאנחנו עייפים, הנטייה שלנו לעשות בחירות לא בריאות גבוהה יותר, כמו למשל לוותר על פעילות גופנית ולהחליף אותה בסוכרים ושומנים בשביל אנרגיה מהירה.

לאכול
בין אם אתם מתכננים להיפטר מכמה קילוגרמים עודפים, או רוצים לשמור על המשקל הנוכחי, אתם לא חייבים לספור ולחשב קלוריות כל היום ולחשוב מה אכלתם ומתי. תוספת חלבון לתזונה יכולה להיות הנשק הסודי שלכם. מחקרים מראים שבהשוואה לסוגים אחרים של מזון (כמו למשל פחמימות או שומנים), חלבונים תורמים לתחושת שובע ממושכת יותר. מחקר חדש שנערך באוניברסיטת סידני (Sydney) תומך ברעיון: תוצאות המחקר הראו שעודף קלוריות בתזונה דלה בחלבון הצטברו לעלייה במשקל של כמעט קילוגרם בחודש. חלבונים הם אבני הבניין של השריר. הגוף צריך יותר קלוריות כדי לשמור על מסת שריר, מאשר כדי לטפל במסת שומן, מה שאומר ששרירים יכולים לעזור להאיץ את חילוף החומרים. אבל לא להתבלבל. אנחנו רוצים יותר חלבון, לא יותר קלוריות.

זמן איכות בשמש
בחורף קשה יותר להגיע למינונים הנכונים של ויטמין D, אבל גוף גדל של מחקרים מראה שאפילו אם השמש שקרנית, כדאי לנו לקחת ממנה כמה שאנחנו יכולים. חוסר בוויטמין החשוב הזה יכול לעודד התפתחות בעיות בריאות רציניות, ולפי מה שאומרים המומחים, הסטטיסטיקה לרעת רובנו, שסובלים מחוסר מסוים בוויטמין D. לעומת זאת, מחקרים מראים פעם אחרי פעם שאנשים שנמצאים בשמש (כמובן עם הגנה ובשעות שלא נחשבות מסוכנות) ומקבלים מספיק ויטמין D נמצאים בצד הטוב של הסטטיסטיקה כשזה מגיע לסוכרת ומחלות כרוניות נוספות. ההסבר? לוויטמין של השמש יש ככל הנראה, בין היתר, גם תכונות נוגדות דלקת. ויטמין D במינון הנכון, יכול לשפר סימפטומים של אסטמה, ויכול גם לעזור להימנע בסרטן. לפי מחקרים, רוב המטופלים שמאובחנים כחולים בסרטן סובלים גם מחוסר בוויטמין D, והרמות הנמוכות ביותר של וויטמין D קשורות לסוגים מתקדמים יותר של סרטן.  

נוגדי חימצון
פפאיה, שנחשבת לפרי הגדול ביותר בצפון אמריקה, יכולה לגדול פחות או יותר בכל מקום, למרות שהכי טוב לה בבית. ולמרות שאנחנו מכירים אותה לא מעט זמן, חלק מהחוקרים בתחום משוכנעים שפפאיה היא הבשורה החדשה בתחום הרפואה. פפאיה מכילה יותר ברזל, יותר סידן ובין פי 4 ל-20 יותר מגנזיום מבננה, תפוחים תפוזים. וזה לא הכל. מחקר מאוניברסיטת אוהיו (Ohio) מצא שריכוז נוגדי החימצון מתחרה בכבוד אפילו עם פירות יער כמו אוכמניות ודובדבנים.

שוקולד
אם אתם מכורים לשוקולד, אל תתאמצו להיגמל. ההתמכרות הזאת יכולה להיות לצידכם. מחקרים מעידים על מתאם בין צריכה גבוהה של שוקולד, לסיכון נמוך להתפתחות מחלות קרדיווסקולאריות (37%) וירידה בסיכון להתפתחות שבץ (29%) בהשוואה לתזונה שלא כוללת צריכת שוקולד כמעט לחלוטין. למרות שמומחים ממהרים להזהיר שהכוונה היא בטח לא לפרוסה עם שוקולד, או לעוגת שוקולד, אלא לשוקולד מריר שהוא היחד שאפשר לדבר עליו במונחים של נוגדי החימצון, ושלכולנו יהיה הרבה יותר טוב אם נצמד להנחיות לגבי צריכת שוקולד מתונה, קשה להתעלם מהעובדות היבשות- שוקולד יכול להיות תוספת בריאה לתזונה.

יין
צריכים להרים כוסית? רסוורטרול (resveratrol) ופוליפנולים (polyphenols), הם שני הרכיבים הפעילים המרכזיים ביין אדום, והם עובדים באותו אופן שעובדים חיידקים ידידותיים במערכת העיכול: כאשר וירוסים וחיידקים נכנסים למערכת, הם מתחילים להתרבות. התפקיד של נוגדי חימצון כמו רסווטרול ופוליפנולים הוא למנוע מהם להצליח. כדי לקבל מקסימום יתרון, כדאי לבחור יין אורגני, עם רמות גבוהות ביותר של נוגדי חימצון וכמה שפחות חומרים אחרים שאתם לא מכירים.

עיסוי
מגע מרפא רחוק מלהיות קלישאה. יש המון מדע מאחורי הרעיון הזה. למשל, מחקרים מראים שעיסוי של 45 דקות מביא לקפיצה משמעותית בריכוז הלימפוציטים (lymphocytes), תאי דם לבנים של מערכת החיסון, שנלחמים בבקטריות ווירוסים. ללימפוציטים יש תפקיד נוסף. הם גם מפחיתים את המינון של חומר בגוף שמעודד התפתחות דלקת, יכול לגרות אלרגיות ואסטמה, וגורם לעלייה ברמות הסטרס. מספיק סיבות (ומספיק טובות) לקבוע תור לעיסוי.

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך
תגובות פייסבוק
comments

Say something here...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Be the first to comment.