Write a comment

 

פעם הוא היה הירק שהאצילים האירופאים אהבו לאהוב. איפשהו בדרך הוא הפך לירק שכולם אוהבים לשכוח. אבל מביני דבר צופים קמבאק היסטרי לבן המוזנח של משפחת המצליבים.

קולורבי. לא חייזר. לא ירק שורש. והכי טעים כמו שהוא.

צלבו אותו
למרות שהם נראים מאוד שונים, כרוב, כרובית, קולורבי וברוקולי מגיעים מאותה משפחה. משפחת המצליבים. אבל בניגוד לשאר חברי המשפחה, ההתחלה של הקולורבי היתה קצת מהוססת. במקור הוא מגיע מאירופה, באזורים שקרובים יותר לים התיכון, אבל כנראה שהוא היה קיים כבר במאה הראשונה לספירה.

בזמן שבן דוד שלו, הכרוב, התפתח ובוית באזורים רבים באירופה, בגרמניה התחיל להתפתח זן של כרוב עם פקעת עבה, שמנמנה ובשרנית, ועלים יותר קצרים, מה שאנחנו מכירים היום בתור הקולורבי.

בגרמניה הוא גם קיבל את השם שלו. קול (kohl) שהמשמעות שלו היא כרוב, ורבי (rube) שהמשמעות שלו היא שורש. בגלל זה הרבה מאוד זמן חשבו שהוא ירק שורש, אבל האמת היא שהוא בכלל גדל מעל האדמה.

בלי ייחודיות ובלי יותר מדי אהבה, הקולורבי התגלגל להודו, שם הוא נחשב לחלק חשוב בתזונה, כמעט כמו האורז. אחר כך הוא הגיע גם לסין ואפריקה. ולמרות שהוא היה נפוץ באיטליה, צרפת וגרמניה, ארצות הברית אף פעם לא לקחה אותו יותר מדי ברצינות.

כל יכול
לחברים במשפחת המצליבים יש כמה מאפיינים. על הראשון (גזים), כולנו היינו מוותרים. השני, דווקא משחק לטובתנו. קוראים לו אינדול -3 (Indole-3-Carbinol ) והוא זה שמונע המרה של חומרים שיכולים באופן פוטנציאלי להיות מסרטנים. מי שעוזר לו הוא חומר נוסף שגם בלעדי למצליבים, וקוראים לו סולפורן (Sulphuran).

שני החומרים האלה מגדילים את המרחק בינינו לבין סרטן השד, סרטן המעי הגס, סרטן שלפוחית השתן, סרטן הקיבה וסרטן הערמונית. לפי מחקרים, כל מה שאנחנו צריכים לעשות זה להיפגש איתם שלוש פעמים בחודש. ועדיף כשהם מבושלים. 

בזכות התכולה הגבוהה של סיבים תזונתיים, אשלגן (245 גרם לכוס וחצי) וויטמין C (139% מהצריכה היומית המומלצת) קולורבי יכול להיות פתרון תזונתי מעולה למי שסובל מבעיות בלחץ הדם. קולורבי גם עשיר בסידן (24 מג" ביחידה) ובזכות הסיבים התזונתיים הסידן הזה נספג הרבה יותר טוב בגוף. ובאופן כללי אפשר להגיד עליו שהוא מעודד הפרשת נוזלים מהגוף ומסייע לעיכול. 

חוץ מזה, קולורבי דל בקלוריות (27 ל- 100 גרם) ואומרים שרובן נשרפות כבר בתהליך העיכול שלו. הוא מכיל את הוויטמינים מקבוצת B (B6,B2,B1, וחומצה פולית) ואת המינרלים ברזל (3% מהצריכה היומית המומלצת), מגנזיום (6% מהצריכה היומית המומלצת) ומנגן (9%). רק אל תשכחו לקנות את הקטנים יותר. הגדולים נחשבים קמחיים יותר וחסרי טעם.


תעודת זהות:
שם פרטי
:
קולורבי
שם משפחה: מצליבים
שם בוטני:
Brassica oleracea
מוצא: אירופה הקלאסית
עונה : כל השנה, השיא באביב
מה אוכלים? את הליבה, למרות שגם בקליפה יש המון חומרים מזינים 

מילה מהסינים: מחזק צ'י, מחזק דם, מכייח, מאזן רמות סוכר בדם, מנקה את הגוף מרעלים

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך
תגובות פייסבוק
comments

Say something here...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Be the first to comment.