Write a comment

 

קיץ זה כיף, במיוחד כשהוא מגיע אחרי החורף הקר. אבל אם לוקחים בחשבון שיובש וחום נחשבים לאחד מששת מחוללי המחלות לפי הרפואה הסינית, ושהאופי היאנגי של הקיץ עלול קצת להתיש אותנו, חלק מאיתנו יכול להרגיש קצת פחות טוב עם העלייה בטמפרטורות.

מדריך הישרדות סיני לקיץ.

חם, חם, חם

נתחיל עם הבשורות הטובות. אנשים רבים מרגישים הרבה יותר טוב בקיץ. החום החיצוני עושה טוב לבעיות כמו כאבי פרקים, דיכאון, תסמונת קדם וסתית ועוד. החדשות הפחות טובות הן לאנשים שלפי הרפואה הסינית מוגדרים כבעלי מבנה שמאופיין בחום פנימי. זה בעיקר אומר שכאבי ראש וכאבים בכלל, גלי חום, נדודי שינה, בעיות של מערכת העיכול, הזעת יתר וגירויים בעור עשויים להחריף בעונה החמה.

ההבחנה בין בעיות שמשתפרות בזכות חום, ובין אלו שמחמירות בתגובה אליו, היא אחת האבחנות הראשונות של הרפואה הסינית. למשל, כל החום הזה יכול בקלות להפר את האיזון בנוזלים בגוף. בהתחשב בעובדה שמרבית מהגוף שלנו מורכב מנוזלים, זה לא מצב רצוי.

במצב כרוני, בו הנוזלים בגוף מתייבשים לאורך זמן, החום יכול להפוך ליובש פנימי. חוץ מחום חיצוני, יובש פנימי יכול להיות גם תוצאה של חולשה באנרגיית ין (שגם היא תוצאה של ירידה בנוזלים) והוא קצת יותר שכיח באוכלוסיה המבוגרת. יובש פנימי יכול להיות גם תוצאה של ירידה בנוזלים של הגוף בגלל הזעת יתר, הקאה או שלשול ולפי הרפואה הסינית הוא יכול לגרום לעצירות, גירוי בעור ובכלל להשפעה ארוכת טווח על הגוף.

לחום של הקיץ יש טבע יאנגי. זה אומר שהוא עולה למעלה ומתפרץ החוצה. מצד אחד, המשמעות של זה היא שאנחנו מרגישים יותר אנרגטיים, ורוצים לנצל את מזג האוויר הקיצי ולהספיק כמה שיותר. מצד שני, זה אומר שסימפטומים שקשורים בחום (כמו צמא, כאבי ראש, עצירות, הזעת יתר, חוסר מנוחה, נדודי שינה למשל) הופכים שכיחים יותר. או אם להגיד את זה יותר פשוט, השילוב הזה יכול לגרום לכך שרבים מאיתנו ירגישו הרבה יותר תשושים אחרי הקיץ.

אז נכון, אפשר להדליק מזגן ולגמור עם זה. אבל אז אנחנו עלולים להפוך את החום החיצוני לקור חיצוני, שגם הוא לפי הרפואה הסינית עשוי להיות בעייתי.

מתיאוריה לפרקטיקה

לפי הרפואה הסינית, האיברים החשובים במקרה הזה הם הטחול והריאות. הרפואה הסינית מאמינה שלכל איבר יש סביבה פנימית שתומכת ביכולות תפקוד אופטימאליות שלו. חוסר איזון של אותו איבר, יוביל להתפתחות סימפטומים שונים. קחו למשל את הטחול. הטחול הוא האיבר החשוב ביותר במערכת העיכול

והוא רגיש במיוחד להשפעה של חום, קור או לחות. הטחול והריאות ביחד הם המאסטרים של מערכת החיסון. גם הריאות שלנו לא אוהבות מצבים קיצוניים כמו חום או קור. כך שאם אנחנו מחלישים אותם, אנחנו בעצם מחלישים את מערכת החיסון.

אמרנו שגם הטחול וגם הריאות רגישים לחום וקור. מה זאת אומרת קור?. קור יכול להיות מזון קר בהגדרה או מזון קר מבחינה אנרגטית. גלידה למשל, או שתיה קרה נחשבים למזון קר בהגדרה. ולמרות שהנטייה הטבעית שלנו בקיץ היא לרצות להתקרר ביחד עם אחד מהם, לפי הרפואה הסינית הם עלולים להחליש את התפקוד של הגוף.

אז איך אפשר  גם להתקרר וגם לשמור על תפקוד אופטימאלי של הגוף?. לרפואה הסינית יש כמה רעיונות. בתור התחלה, מסתבר שאין תחליף להיגיון פשוט. בקיץ חשוב לשתות והרבה. אנחנו יודעים שאתם אוהבים שמש. אנחנו יודעים שאתם אוהבים להיות בחוץ. אבל תעשו לגוף שלכם טובה, ומה שאתם לא עושים, תיקחו אתכם ג'ריקן של מים.

כדי לקרר את המערכת ולהחזיר לגוף איזון, חשוב לצרוך מזונות מקררים, אבל כדאי שקרח לא יהיה בתמונה. ופעם נוספת אנחנו חוזרים לעניין הזה עם הקרח. אנחנו לא מצפים שתשתו תה כשמד הטמפרטורות מראה 40 מעלות בצל. משקאות קרים זה בסדר, אבל לא קפואים. זה יכול לספק הפוגה זמנית והקלה, אבל בפועל זה רצח לטחול, אפילו כשכל הסימנים החיצוניים בחוץ צועקים קיץ.

אחד הדברים הטובים בקיץ הם פירות וירקות שנמצאים בשפע, ולמרות שהם קרים הם יכולים להיות טובים למערכת העיכול. הרשימה ארוכה וכוללת: מלון, אבטיח, אפרסק, לימון, משמש, תפוז, אספרגוס, נבטים, ברוקולי, כרוב, תירס, מלפפונים ועגבניות, פטריות, אפונה, תרד, דלעת, אצות, נענע ושמיר.

אם התזונה לא עוזרת, יש צמחי מרפא ונקודות דיקור מסוימות שעוזרות לשחרר את החום ולווסת את הטמפרטורה הטבעית של הגוף. אחת מהן נמצאת ממש מאחורי הברך, והסינים מאמינים שהיא יכולה לקרר את כל הגוף די מהר. ואם אתם באמת רוצים לעשות את זה כמו הסינים- תקומו מוקדם, תלכו לישון מאוחר, ואל תוותרו על מנוחת צהריים. ואם מישהו אומר לכם משהו, תגידו לו שאנחנו אמרנו.

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך
תגובות פייסבוק
comments

Say something here...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Be the first to comment.