Write a comment

 

התוקף של צו ההרחקה בין חולי סוכרת ושוקולד עומד לפוג, או לפחות אפשר לצמצם קצת את מרחק הביטחון. לפי מחקר חדש, בעתיד, חלק מתוכנית הטיפול למניעת מחלות לב וכלי דם אצל חולי סוכרת תכלול נוסחא מיוחדת וסודית של משקה קקאו.

המחקר מגלה כי בקקאו נמצא רכיב טבעי, שיכול להפחית את הסיכון של חולי סוכרת לחלות במחלות לב וכלי דם.  

משפחה שכזאת
מחקר חדש שפורסם בגיליון חודש יוני 2008 של כתב העת Journal of the American college of Cardiology, מצא כי בעקבות שתיה של משקה מיוחד שהוכן מקקאו גולמי, מצבם של כלי הדם אצל חולי סוכרת השתנה מרע מאוד לרגיל. המחקר נמשך חודש והשתתפו בו 41 חולי סוכרת.

המשקה שהוכן מאבקת הקקאו הגולמי, עשיר ברכיב שנקרא פלבונול (Flavonol), רכיב צמחי טבעי שנמצא גם בתה, יין אדום ופירות וירקות מסוימים. הפלבונול שייך למשפחה מסועפת של נוגדי חימצון. הוא בן דוד מדרגה ראשונה של הפלבונואידים, הקבוצה הגדולה ביותר של כימיקלים טבעיים שמצויים בצמחים.

אבל זה לא נגמר כאן. הפלבונואידים עצמם שייכים למשפחת הפוליפנולים (Polyphenol), שצברה במשך השנים מוניטין בזכות העושר שלה בנוגדי חימצון. כל הפלבונואידים הם נוגדי חימצון, אבל חלק מהם חזקים יותר מהאחרים.

המחקר למעשה הראה כי הפלבונול הקל על העורקים להתרחב, בעיה שחולי סוכרת רבים מתמודדים איתה. גם בעבר, מספר מחקרים איששו את הפוטנציאל של אבקת קקאו כנוגדת חימצון. לדוגמא, מחקר שפורסם בשנת 2003 בכתב העת Journal of agriculture and food chemistry מצא כי בכוס שוקו חם (מאבקת קקאו טבעית) היו כמעט פי שניים יותר נוגדי חימצון מאשר בכוס יין אדום, יותר מכפול הכמות שיש בתה ירוק, ופי ארבע מאשר בתה רגיל.

באופן דומה, מספר מחקרים מצאו כי שוקולד גולמי הוא בעל השפעה חיובית על לחץ הדם, המערכת הקרדיווסקולארית וחילוף החומרים של סוכר.

מקורות אחרים
עם יד על הלב, רובנו לא היינו מצליחים לסבול את הטעם המר של קקאו גולמי. אבל, למזלנו קיימים מקורות תזונתיים אחרים לפלבונולים חוץ מקקאו, כמו פירות וירקות.

בין הפירות העשירים ביותר בנוגדי חימצון הם ענבים אדומים, קלמנטינה ותפוחים. אבל מי שמדורגות הכי גבוה בסולם נוגדי החימצון הן האוכמניות, שהן גם האופציה הבטוחה ביותר לסוכרתיים. בניגוד לפירות אחרים, הן לא מכילות כמות גדולה של סוכר, והן מכילות אנתוציאנינים (Anthocyanins), חומרים שנחשבים חזקים יותר מאשר נוגדי חימצון רגילים, במלחמה נגד רדיקלים חופשיים. בגזרת הירקות כדאי להעדיף את תרד, כרוב וברוקולי.

זה לא אומר שחולי סוכרת צריכים לטבול כל דבר שזז בקקאו. למעשה, לאבקת קקאו רגילה, אין סיכוי מול אבקת קקאו גולמי. היא עמוסה בסוכר ובחומרים משמרים וכמעט שלא מכילה נוגדי חימצון. ברגע שמוסיפים לקקאו סוכר, האיזון בין ההשפעה המגנה של נוגדי החימצון בטל בשישים מול הנזק שעלול להיגרם. אבל מה שזה כן אומר, זה שפלבונולים יכולים להיות דרך נוספת למניעת מחלות לב וכלי דם בקרב חולי סוכרת.

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך
תגובות פייסבוק
comments

Say something here...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Be the first to comment.