Write a comment

 

ההתמודדות עם קרוהן יכולה להיות בעייתית. מצד אחד, קרוהן גורמת לנזק למערכת העיכול. מצד שני, בחלק מהמקרים הטיפול הקונבנציונאלי (תרופות, או ניתוח) שנועד לטפל בבעיה ולהקל עליה, מקשה על הגוף לספוג חומרים מזינים מהתזונה, הכל תלוי במיקום ובחומרת הנזק שנגרם.

גם אם אנשים שסובלים מקרוהן יכולים לקבל חיזוק באמצעות תוספים, הם עדיין צריכים להיזהר מחוסרים קיצוניים בוויטמינים ומינרלים.

ברזל
קרוהן יכולה לגרום לדימום במעיים. שתיים מהתוצאות האפשריות של הדימום הזה עשויות להיות אובדן של המוגלובין (שנמצא בתאי דם אדומים) ואנמיה (מצב שמתאר חסר בתאי דם אדומים). הסימפטום הקלאסי של אנמיה הוא עייפות. אבל אנמיה יכולה להתבטא גם בכאבי ראש ועור חיוור. מעבר לכך, חוסר בברזל, שקשור בעיקר לפעילות הדם, יכול לגרום לחולשה של מערכת החיסון. ואם מערכת החיסון חלשה, לגוף קשה יותר להתמודד עם קרוהן. בדיקת דם פשוטה יכולה לגלות האם ברזל הוא הבעיה, ואם כן, תוסף של ברזל יכול לטפל בזה.

ויטמין B12
עם הזמן, קרוהן יכולה לגרום לנזק גם בחלק שנמצא בקצה המעי הדק (המעי העקום, או ileum) שחיוני לספיגה של ויטמין B12. בחלק מהמקרים, הפגיעה תהיה חמורה עד שיהיה צורך להסיר אותו בניתוח. חוסר בוויטמין B12 יכול להתבטא בעייפות ולאורך זמן, מחקרים מצביעים על מתאם בינו לבין מחלות לב, שבץ, אלצהיימר, דיכאון ואוסטיאופורוזיס. החוסר בוויטמין עלול לגרום גם לחולשה ואנמיה מגלובלסטית (megaloblastic), כמות גדולה מהנורמה של תאי דם אדומים. במקרים קיצוניים, מצב כזה עלול לגרום לפגיעה בעצבים, עד כדי אובדן תחושה או תחושה חלקית באצבעות הידיים והרגליים וקשיים בהליכה. במקרה כזה של חוסר אמיתי בוויטמין, תוסף לא יספיק, אלא רק השלמת החסר באמצעות זריקות.

חומצה פולית
אתהחומצה הפולית, או בשם הפחות מוכר שלה ויטמיןB9 , אנחנו מכירים בעיקר בהקשר של הריון, כי היא חיונית ליצירת תאים חדשים ולמניעת מומים מולדים. אבל חומצה פולית חשובה לא רק לנשים בהריון, אלא גם ליצירת תאי דם אדומים ולמניעת אנמיה ואפילו סרטן. עד כאן הכל בסדר, אלא שחלק מהתרופות לטיפול בקרוהן עשויות לגרום לחוסר בוויטמין, ולכן מומלץ למטופלים שנוטלים את התרופה, להעשיר את עצמם בתוספת של חומצה פולית.

סידן

חלק מהמטופלים שסובלים מקרוהן עשויים לסבול גם מחוסר בסידן. גם במקרה הזה, בגלל שהגוף לא מצליח לספוג את המינרל. חוסר היכולת לעכל מזונות עשירים בסידן (או מה שנקרא אי סבילות ללקטוז) הוא מצב שכיח בקרב חולי קרוהן ולא במיוחד עוזר לתמונה הכללית. חוסר בסידן יכול להיגרם גם כתוצאה משימוש בתרופות קורטיקו-סטרואידיות, או כתוצאה ממצב של דלקת מתמשך ועקשני. לאורך זמן, חוסר משמעותי בסידן יכול להגביר את הסיכון להתפתחות אוסטיאופורוזיס. לכן, כדי לשמור על העצמות, מומלץ לקחת אותו ולא לשכוח להוסיף ויטמין D ליד.

מגנזיום
שלשול הוא אחד התסמינים השכיחים ביותר של קרוהן, ואחת מהתוצאות השכיחות ביותר של שלשול ממושך, היא גוף מרוקן ממינרלים, במיוחד מגנזיום ואשלגן. מגנזיום חיוני לתהליכים רבים ושונים בגוף כולל שמירה על תפקוד הלב, השרירים והכליות, כל אחד לחוד וכולם בסנכרון. גם לחוסר במגנזיום עצמו עשויות להיות תופעות לוואי כגון חרדה, דיכאון, קשיים בריכוז, קשיים בהירדמות, בחילה והקאות. לפחות רק בשביל שני התסמינים האחרונים, מומלץ לחולי קרוהן להשלים את החוסר.

אבץ
בדיוק כמו במקרה של מגנזיום, שלשול ממושך עשוי לגרום גם לחוסר באבץ. מה שאירוני זה שחוסר באבץ בעצמו, עלול גם הוא לגרום לשלשול. חוסר באבץ לא שכיח כמו חוסר במגנזיום, ולפי מחקר שפורסם בכתב העת Clinical Pediatrics , קבוצת הגיל שנמצאת בשכיחות גבוהה יותר לסבול מהחוסר הם דווקא ילדים. בקבוצת הגיל הזאת חשוב לא להזניח את החוסר באבץ, מאחר שחוסר באבץ קשור להאטה בגדילה ובהתפתחות, לאובדן תיאבון ולפגיעה בתפקוד מערכת החיסון.

ויטמין A

מטופלים שסובלים מקרוהן וכתוצאה מכך מפגיעה באזורים שונים של המעיים, עלולים לסבול גם מקשיים לספוג ויטמין A. זה נחשב יחסית שכיח לראות חוסר בוויטמין A ובוויטמינים ומינרלים אחרים, על רקע של חסימות במעיים. בדרך כלל , בחלק האחרון של המעי הדק (המעי העקום) יש אוכלוסיה מסוימת של חיידקים. כאשר החלק הזה חסום, עלולה להיווצר תקיעות במעי ולחיידקים שנמצאים שם אין הרבה מה לעשות, חוץ מלחסל לחלוטין את שאריות הוויטמין A שעוד נותרו בגוף.

ויטמין D

לפי ההערכה, כשלושת רבעי מהמטופלים שסובלים מקרוהן יסבלו גם מחוסר משמעותי בוויטמין D. התוצאה? בעיקר כאבים וחולשת שרירים ולאורך זמן פגיעה גם בתפקודים אחרים. ההנחה היא שכל מטופל שסובל ממחלת מעיים דלקתית, צריך לבדוק את רמות הוויטמין פעם בשנה ולתגבר את הגוף בהתאם לצורך. אבל, ויטמין D לא עושה חיים קלים. לא כל כך פשוט לקבל אותו מתזונה, תוספים אף פעם לא יהיו הדבר האמיתי וחשיפה לשמש כרוכה בסיכונים אחרים. אבל, אם עושים את זה בזהירות ותוך שמירה על הכללים (בשעות נכונות ובאמצעות מקדם הגנה) האופציה של חשיפה לשמש נחשבת אופציה טובה.

ויטמין K

כמו הוויטמינים A, D ו-E, גם ויטמיןK נחשב ויטמין מסיס בשומן מה שאומר שהוא נספג פחות בקלות בהשוואה לוויטמינים מסיסים במים, כמו למשל הוויטמינים B ו-C. העובדה שוויטמין K מסיס בשומן הופכת אנשים שסובלים מקרוהן לרגישים במיוחד לחוסר בו (ביחד עם חוסרים אחרים בוויטמין A ו-D). ויטמין K חשוב להקרשות דם, ולשמירה על עצמות חזקות. אפשר למצוא אותו בירקות ירוקים עליים (תרד כרב), בדגים, כבד, בשר וביצים.

 

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך
תגובות פייסבוק
comments

Say something here...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Be the first to comment.