Write a comment

 

הטיפול הזה לא מיועד לאנשים שסובלים מרגישות לקור, או לביישנים. בקריותרפיה (Kriotherapy) חושפים את הגוף לטמפרטורה נמוכה מאוד, לפרק זמן קצר מאוד, כשלגופכם תחתונים בלבד.

קריותרפיה. תחשבו על סאונה, רק קרה. הרבה יותר קרה.

מכת קור

קריותרפיה היא מונח רחב שמתאר שימוש בטמפרטורות נמוכות לצרכים שונים. שיטת הטיפול שנקראת קריותרפיה, יפנית במקור, אומצה על ידי המערב בראשית שנות ה- 80 של המאה הקודמת. היום היא פופולארית במיוחד בקרב אתלטים אולימפיים, שחקני כדורגל, והיא בהחלט אחת הסיבות הרשמיות לטוס לפולין, שם לפי השמועה מקפיאים לפחות 500 אנשים ביום.

באופן כללי, התומכים בשיטה משוכנעים כי היא יכולה לפתור, או לכל הפחות לסייע לכל בעיה בריאותית. באופן רשמי יותר, שיטת הטיפול מתוות לבעיות בריאותיות כמו עייפות כרונית ובעיות שינה, כאבים כרוניים (כמו כאבי גב), מערכת חיסון חלשה, בעיות עור, דיכאון וסטרס, אסטמה וסיוע בהתאוששות השרירים אחרי פעילות גופנית מאומצת. התומכים מתעקשים שאפילו דחף מיני נמוך אפשר לסדר עם מכת קור קצרה.

מבחינה פיסית, המשמעות של חשיפת הגוף לטמפרטורות נמוכות במיוחד לפרק זמן קצוב, היא לעזור לגרות את הסירקולציה בגוף ולהפעיל מערכות חיונית. ביניהן המערכת ההורמונאלית, מערכת החיסון ומערכת העצבים המרכזית. הקור מעורר את קולטני הטמפרטורה על העור, שמעבירים למוח מסר שהגוף נמצא במצב של איום. התגובה הזאת בדיוק מפעילה את האפקט הטיפולי. כשהטמפרטורות צונחות, הדם זורם למרכז הגוף כדי לשמור על הטמפרטורה ועל תפקודים חיוניים בפעולה.

איך זה עובד?
בתור התחלה, בקריותרפיה אסור לכם להתבייש. קוד הלבוש הסטנדרטי הם תחתוני כותנה, כפפות וכפכפים. אחרי שמחליפים למשהו קצת יותר נוח, המטופל מובל לחדר הסתגלות. תא בו הטמפרטורות קצת יותר גבוהות, במטרה להתאקלם בהדרגה לקור. לאחר הסתגלות של 20 דקות, נכנסים לדבר האמיתי. חדר בו הטמפרטורות נמוכות ממינוס חמש מעלות. למתחילים מומלץ להישאר במשך 2 דקות. למתקדמים 3 דקות.

בסיום, מומלץ לבצע כל פעילות גופנית שתעזור לכם להפשיר. צוות הטיפול עומד על המשמר מחוץ לתא. אם מרגישים לא בנוח, מכל סיבה שהיא, אפשר לצאת בכל רגע נתון. היציאה מהחדר פשוטה ומהירה.

ברגע שיוצאים, דברים טובים מתחילים לקרות. חמצן וחומרים אחרים מגיעים בחזרה מהמרכז לאיברים שנמצאים בקצוות של הגוף, מערכת החיסון מקבלת זריקת עידוד, מערכת העצבים המרכזית מתחילה לדבר עם השרירים, וההורמונים יוצאים מדעתם כשהגוף מוצף באנדורפינים, אדרנלין וסרוטונין.

מה אומרים המומחים?
ברור מאליו שהגוף לא רגיל לטמפרטורות כאלה. לא שמישהו ניסה, אבל אם תשהו בחדר למעלה מ- 10 דקות, כנראה שלא תצאו משם בחיים. אבל אחרי ההסתגלות הראשונית, אמורים להרגיש נמרצים ורעננים. התחושה היא סובייקטיבית, אבל רוב המטופלים מסכימים שזה יותר מנסבל. את התוצאות אפשר להרגיש כבר מהטיפול הראשון, אבל כדי להגיע לתוצאות מקסימאליות, בדרך כלל ממליצים על סדרה של עשרה טיפולים.

מול כל הטענות שקריותרפיה עובדת, רק בגלל שתחושת הקור מסיחה את הדעת מהבעיות האמיתיות, יש לא מעט מחקרים שטוענים כי ההשפעה של קריותרפיה יוצאת דופן. הן מנקודת מבט מדעית והן מנקודת מבט טיפולית. הטיפול מרגיע את הנפש, מקל על כאבים (כאבים פנימיים, כאבי מפרקים, כאבים שטחיים) עוזר להתגבר על תחושת עייפות ועוד. המטופלים מדווחים על תחושה טובה יותר, המחקרים מאשרים שזה באמת ככה. אבל מה ההשלכות של טיפול מהסוג הזה לטווח הארוך? על השאלה הזאת עדיין אין תשובה.

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך

Say something here...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Be the first to comment.