Write a comment
הסתיו והשנה העברית החדשה מבשרים על עונת הרימונים, והפרי האדמדם אינו רק אחד מסמליו של ראש השנה. שפע של מינרלים ונוגדי חמצון, מיץ המנקה את הגוף, גרגרים בריאים – היי, אפילו בקליפה יש ערכים תזונתיים שווים! לכבוד השנה החדשה, מבט מבפנים על מלך סלסלת הפירות - הפרי שכבר יש לו כתר

לא רק השושנה פורחת בגינה בראש השנה. בסוף הקיץ מבשילים הרימונים, ובסתיו גרגיריהם נוטפים עסיס והם מוכנים לאכילה. טעמו העז והדומיננטי שני אולי רק למראה האדום העז והסמוק מרוב בשלות. על כן לא פלא כי הוא נמנה על שבת המינים שנתברכה בהם ארצנו, ואין מתאים ממנו לסמל את כניסת השנה החדשה בחג ראש השנה. המראה היפה של השיח הירוק עם הענפים הדקים, עמוס כולו בפירות גדולים ואדומים ממש מבטיח שהשנה החדשה תהיה פורייה, יפה ומוצלחת – ואכן, אלה הם הסמלים שנקשרו ברימון: פריון, חוכמה, אהבה ויופי.

מוצאו של הרימון באזור הרי אלברוז, הנמצאים מדרום לים הכספי, באזור אירן. משם נפוץ הפרי ברחבי העולם, כשלארצנו הגיע סביב האלף הרביעי לפני הספירה. הוא גדל בכל הארץ, ונפוץ בעיקר בגליל ובמישור החוף. הכובשים הספרדיים הביאו עמם את הרימון לאמריקה במאה ה-18, וכיום מגדלים אותו בקליפורניה ובמדינות חמות נוספות בארה"ב. הקליפה החזקה שלו שומרת עליו ומאריכה את חיי המדף שלו, כך שניתן לצרוך אותו טרי לאורך חודשים רבים בשנה.

אבל הפופולאריות הרבה לה זוכה הרימון נובעת משני טעמים – הטעם המצוין שלו כמובן, והערכים הבריאותיים המעולים שבו. אז מכיוון שהרימון עובד עלינו כל כך טוב מבפנים, הגיע הזמן שאנחנו נכיר גם אותו מבפנים. כי עם הכתר שלראשו הוא מועמד רציני לתואר "מלך הפירות".

ניקוי הגוף ונוגדי חמצון
אלפי שנים לפני שמושגים כמו כולסטרול או טרשת עורקים הפכו לשגורות על שפתנו, כבר ידע האדם כי הרימון מסייע בניקוי הגוף. ספרי רפואה קדומים המליצו על שתיית מיץ רימון ובאופן כללי על אכילת הפרי, ככלי בעל ערך רב לניקוי הדם וטיהור הגוף.

והמרפאים הקדמונים לא טעו. האמת מצויה בנוגדי החמצון הרבים אשר גודשים את הרימון. נוגדי החמצון מסוג פוליפנולים, בהם נמצאים פלבנואידים וטאנינים, מנטרלים רדיקלים חופשיים הנעים בגוף ובכך מפחיתים את הפעולה החמצונית בגוף ואת השפעתה. גרגרי הרימון עשירים במיוחד בנוגדי חמצון, יותר מאשר ביין אדום, אוכמניות, תה ירוק או חמוציות.

נוגדי החמצון מסייעים לגוף בשני מישורים בעלי חשיבות רבה לבריאות:
בפעולתם בתאי הגוף, מעכבים נוגדי החמצון את התהליך הסרטני ואת הפיכת תאי גוף לסרטניים.
בפעולתם על מערכת הדם, מונעים נוגדי החמצון צרות כמו טרשת עורקים, לחץ דם גבוה והורדת רמות הכולסטרול ה"רע" (LDL) עד רמות של 90%!

ניסויים במעבדה מצאו כי מריחת תמצית מיץ רימונים על תאי סרטן מבלוטת הערמונית האטה את התקדמות המחלה וגרמה למות תאי סרטן. תוצאה דומה בתהליך דומה הושגה על עור עכברים.

לא להחמיץ את הקליפה
מסורות שונות בעולם עושות שימוש לא רק בפרי הרימון, אלא גם בקליפתו ואף בקליפת ענפי העץ, שורשיו, עליו והפרחים.
קליפת הפרי, קליפת העץ והעלים פועלים מצוין על הקיבה, מרגיעים אותה ומשפרים את מערכת העיכול. יש המכירים בקליפת הפרי כיעילה נגד שלשול, תולעים ואפילו טחורים.

אבל להבדיל מהמיץ והגרגירים, כדי ליהנות מהטוב שבקליפה יש להתקין אותה למאכל. אי אפשר לאכול אותה כמו שהיא. לשם כך, הרתיחו את הקליפה בסיר מים עד שהמים מאדימים. הניחו למשקה להצטנן ושתו לבריאות.

לפי הרפואה העממית העתיקה, התה הזה מקליפת הרימון שרקחתם יעיל גם לעור הפנים ומונע הזדקנות. לא פלא, כי מתבצעת כאן פעולה הדומה לזו של מיץ הרימון עצמו בתוך הגוף. תה הרימון פוגע ברדיקלים החופשיים שנמצאים באוויר ומונע מהם לפגוע ולחמצן את תאי העור החיצוניים, תהליך הנקרא "הזדקנות של העור".

מינרלים וויטמינים מלוא חופניים
אכילת רימון היא מקור מצוין לערכים תזונתיים פשוטים וטובים. רימון הוא מקור מצוין לפחמימות מפרי, במקום פחמימה שמקורה בדגן. ב-100 גרם גרגרי רימון תמצאו 17 גרם פחמימות, 283 קלוריות, גרם חלבון (!) ורק חצי גרם שומן.

תמצאו ב-100 גרם מהרימון שפע מינרלים החיוניים לתפקוד הגוף היומיומי. הנה המרכזיים שבהם:

236 מ"ג אשלגן. מחסור באשלגן יבוא לידי ביטוי בבעיות הקשורות בלב ובמערכת הדם. מכאן תרומתו העיקרית של הרימון כמונע בעיות בתחומים אלה.

10 מ"ג סידן. המינרל שנמצא בגוף בכמות הרבה ביותר. בונה את העצמות והשיניים ובעל תפקיד חשוב בייצוב מערכת העצבים, בתפקוד מערכת הקרישה, תפקוד בלוטת התריס ועוד.

36 מ"ג זרחן. המינרל השני בשכיחותו בגוף, נקשר לסידן בתפקידיו הרבים בגוף ובעל חשיבות בפעולה תקינה של הכליות ועוד.

12 מ"ג מגנזיום. מינרל בעל חשיבות רבה לתפקוד מיטבי של הלב, כלי הדם, מערכת העצבים, השרירים ומערכת העיכול.

0.4 מ"ג אבץ. המרפאה של הגוף. מינרל בעל יכולת ריפוי של פצעים חיצוניים ופנימיים כאחד, והוא חיוני ביותר לפעולת מערכת החיסון.

שנה טובה ומבורכת – ובעיקר בריאה!
מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך
תגובות פייסבוק
comments

Say something here...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Be the first to comment.