Write a comment

 

אלא אם אתם נזירים שחיים בהימלאיה, אוכלים רק מזון טבעי, נושמים אוויר פסגות צח וחושבים זן 24 שעות ביממה, שבעה ימים בשבוע, אנחנו חשופים באופן תמידי למזהמים. תזונה, קרני השמש, עשן סיגריות, זיהום אוויר, הורמוני הסטרס שהגוף מייצר ועוד. כל אלה מייצרים רדיקלים חופשיים בגוף. למרבה המזל, אותו תהליך שהפך אותנו מיצורים שעירים שאוכלים בננות, ליצורים חלקלקים ומודעים שאוכלים גם דברים אחרים, נתן לנו גם את היכולת להילחם ברדיקלים חופשיים בכוחות עצמנו. צבא של נוגדי חימצון שמגן עלינו מפני כוחות הרשע, הזדקנות ומחלות. אבל לא משנה כמה קשה נוגדי החימצון יעבדו, הם לא יכולים להילחם בכל הרדיקלים החופשיים. אז אנחנו פונים למזון בתור השלמת הכנסה.

הנה רשימה של נוגדי החימצון המצטיינים, ולמה אנחנו כאלה מעריצים גדולים שלהם.

פוליפנולים (Polyphenols)

לנוגדי החימצון האלה מגיעות מחיאות כפיים, כי הם הפכו מידה רעה למעלה. לפי מחקר שנערך באוניברסיטת קולומביה (Colombia) מתוך 980 הנבדקים שהשתתפו במחקר, אלה ששתו עד שלוש כוסות ביום של יין עשיר בפלבנואידים (סוג של פוליפנולים), נמצאו בסיכון נמוך יותר לסבול בגיל מאוחר מבעיות של זיכרון, כמו דמנציה ואלצהיימר. במחקר אחר, תכולת הפוליפנולים בקקאו הצליחה לצמצם את הגדילה של שני סוגים שונים של חיידקים, הקשורים למחלות חניכיים.

השאיפה: נכון לעכשיו, אין צריכה יומית מומלצת לפוליפנולים.

המקור הכי טוב: שוקולד מריר (ככל שאחוז הקקאו גבוה יותר כך יותר טוב), יין אדום, תה.

קו-אנזים Q10

האנזים הזה הוא מכונה ששומרת על התאים בריאים ושלמים. הוא קשור גם למניעת מיגרנות, בגלל שבין כל התאים שהוא שומר עליהם נמצאים גם תאי המוח. במחקר שנערך בציריך, מתוך 42 המטופלים שסבלו ממיגרנה, אלה שהשתמשו באנזים Q10 צמצמו את השכיחות של התקפי המיגרנה במחצית לאורך תקופה של שלושה חודשים. לפי מחקרים אחרים, האנזים קשור גם בהפחתת לחץ דם.

השאיפה: נכון לעכשיו, אין צריכה יומית מומלצת לאנזים.

המקור הכי טוב: בשר רזה, חזה עוף, ודגים מכל הסוגים.

ויטמין C

לוויטמין C יש הרבה מה להגיד, ולא רק על מחלות חורף. הוא גם מגן על ה-DNA ועוזר לגוף לנצל בצורה יעילה יותר את המאגרים של ויטמין E. בנוסף, יש לו כשרון חבוי. מחקרים יחסית חדשים חושפים כי ויטמין C מגן גם על כלי הדם, ומפחית את הסיכון להתפתחות מחלות לב ושבץ. במחקר שנערך באחד המרכזים הרפואיים באירופה, המשתתפים שצרכו את הכמות הגבוהה ביותר של ויטמין C היו בסיכון הנמוך ביותר לסבול משבץ. והיו שם 5,197 נבדקים שעשו את זה במשך שש שנים.


השאיפה: נכון לעכשיו, הצריכה היומית המומלצת עומדת על לפחות 75 מ"ג.

המקור הכי טוב : פפאיה (187.9 מ"ג לפרי), פלפלים (119 מ"ג לכוס), ברוקולי (81.2 מ"ג לכוס). 

קרטנואידים (Carotenoids)

זאת לא אחיזת עיניים. נוגד החימצון הזה הוא גם נוגד חימצון וגם פיגמנט ששומר על העיניים וגם על העור מפני נזקי השמש. לפי מחקר שנערך בהולנד, צריכה של בטא-קרוטן (אחד מיני קרטנואידים רבים) הפחיתה את הסיכון להתפתחות התנוונות מאקולרית (macular degeneration), הגורם העיקרי לאובדן ראייה בגיל מבוגר.

השאיפה: אין צריכה יומית מומלצת לקרטנואידים. יש צריכה יומית מומלצת לוויטמין A (2,130 יחידות בינלאומית) שהוא סוג של בטא-קרוטן.

המקור הכי טוב: גזר, דלעת, תרד.

איזותיוציאנטים(Isothiocyanates)

נוגדי החימצון האלה עשו התמחות באנזימים שמחוללים סרטן. במרכז הרפואי של אוניברסיטת טקסס (Texas) החליטו לבחון את זה בזמן אמת, ובשביל זה הם גייסו 1,400 משתתפים. המסקנה? משתתפים שהתזונה שלהם כללה מזונות עשירים בחומרים האלה, נמצאו בסיכון נמוך בשליש לסבול מסרטן שלפוחית השתן.

השאיפה: נכון לעכשיו, אין צריכה יומית מומלצת.

המקור הכי טוב: ברוקולי, נבטים, כרובית.

סלניום (Selenium)

כנראה שלמינרל הזה יש חלוקת קשב טובה, כי הוא עושה עבודה כפולה. הוא פועל גם בתור נוגד חימצון בפני עצמו, והוא גם מאיץ את התהליך הטבעי של יצור נוגדי חימצון אחרים בגוף. במחקר שנערך באוניברסיטת קורנל (Cornell), 1,312 מטופלים עם דרגות שונות של סרטן העור קיבלו תוסף תזונה של סלניום (200 מיקרוגרם ביום) במשך 10 שנים. לאחר 10 שנים, הסיכון לתמותה מסרטן (כל סוג של סרטן) ירד ב- 18%.

השאיפה: הצריכה היומית המומלצת עומדת על 55 מיקרוגרם ביום.

המקור הכי טוב: אגוזי ברזיל (95.7 מק"ג לאגוז) דג פרידה (41.6 מק"ג ל-100 גרם), שרימפס (33.7 מק"ג ל-100 גרם).

ויטמין E

באמת שאנחנו מעריכים את העובדה שנוגד החימצון הזה עושה כל מה שהוא יכול בשביל להילחם במחלות לב, לחזק את המערכת החיסונית, ולהפסיק את הנזק לתאים שמוביל להתפתחות סרטן העור. אבל בואו נודה באמת: אנחנו אוהבים את הוויטמין הזה בעיקר בגלל שהוא מונע את החורבן, ההרס והבלאי של הזמן מלהופיע על גבי הפנים והעור שלנו.

השאיפה: הצריכה היומית המומלצת עומדת על 15 מ"ג ביום.

המקור הכי טוב: גרעיני חמניה (10.3 מ"ג ל-30 גרם), אגוזים (4.3 מ"ג ל-30 גרם) וחמאת בוטנים (2.9 מ"ג לשתי כפיות).

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך
תגובות פייסבוק
comments

Say something here...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Be the first to comment.