חזרה לידע מקצועי ראשי
הדפסה
Write a comment

 

אפשר למות מהריח שלו, אבל לחיות הרבה יותר טוב בזכות הסגולות שלו. השום (Allium sativum) בא ממשפחה מאוד גדולה, יש לו 450 אחים, שחלק מהם נחשבים לצמחי מרפא של ממש. השום שאנחנו מכירים הוא הכי גדול במשפחה. יצא לו שם של אחד כזה שטוב להכל, אבל אף פעם לא ממש ידעו למה. מחקר חדש מצליח לפתור את התעלומה.

השום נחשב לאנטיביוטיקה טבעית, ואפילו זכה לכינוי 'פניצילין רוסי'. בניגוד לאנטיביוטיקה, השום לא פוגע בחיידקים הטובים של הגוף, ולכן הוא מתאים לטיפול בכל כך הרבה בעיות. השום עשיר בחומצות אמינו, סידן, ברזל, אשלגן, זרחן וויטמינים מקבוצת A ו-B שהופכים אותו לכל כך בריא. אבל על רוב הסגולות הרפואיות שלו אחראי האליצין ( (Allicine. לצערנו, הוא אחראי גם לריח. לאליצין מיוחסות תכונות של חיזוק המערכת החיסונית והגנה בפני מחלות זיהומיות. בזמן שכותשים שום, האליצין מופרש ונשאר פעיל לאורך שעה.

בגלל שהוא מחטא, מכייח ומעודד הפרשת נוזלים מהגוף, השום מתאים לטיפול בכל מחלות דרכי הנשימה, משיעול והצטננות ועד לאסתמה. הוא מסייע במניעת מחלות לב, ובמניעה וטיפול בסוגים שונים של סרטן (בעיקר סרטן השד, הערמונית והמעיים). הוא מוריד את רמות הכולסטרול הרע ומעלה את רמות הכולסטרול הטוב, חיוני בטיפול בזיהומי מעיים וזיהומים בכלל. משתמשים בו להורדת לחץ דם גבוה, וגם לטיפול בדלקות אוזניים.

במחקר שפורסם השבוע (15/10/07) ב- Proceedings of the National Academy of Sciences הוכח כי אכילה של שום מאיצה את הייצור הטבעי של מימן גופרתי (Hydrogen sulfide) בגוף. בריכוזים גבוהים החומר הזה רעיל, אבל כשהוא מגיע מהשום, הוא משגר אותות שמרגיעים את תאי הדם ומגבירים את זרימת הדם בכלי הדם. מכאן הגיעו החוקרים למסקנה, שלאכילת שום יש השפעה חיובית בהורדת הסיכון למחלות לב.

במהלך המחקר, שנערך באוניברסיטת אלבאמה בברמינגהם, סחטו החוקרים מיץ משום רגיל, והוסיפו כמות קטנה ממנו לתאי דם אדומים. התאים בתגובה התחילו להפיק מימן גופרי. החוקרים מצאו כי הזרקה של מימן גופרי לעכברים, מנעה כמעט לחלוטין את הנזק שנגרם לשריר הלב כתוצאה מהתקפי לב. "אנשים יודעים לאורך שנים שלשום יש יתרונות בריאותיים רבים, מסביר ד"ר דיוויד קראוס (
David W. Kraus) פרופסור למדעים סביבתיים וביולוג באוניברסיטת אלבאמה. עכשיו הם גם יודעים למה.

החיסרון היחיד הוא, שהכמות שהשתמשו בה במחקר שוות ערך לאכילה של שתי שיני שום ביום. במדינות בהם התזונה עשירה בשום (כמו איטליה, קוריאה וסין) מתרגמים את זה לשמונה עד תריסר שיני שום. זה נשמע די הרבה, אבל ד"ר קראוס מרגיע ומסביר כי אם משתמשים בשום בבישול, אפשר להעלות בקלות את הצריכה אפילו בחמש שיניים ליום, או יותר. אם אתם ושום לא חברים, אפשר כמובן להשתמש גם בכמוסות שום, רק לא בטוח שהשום אפקטיבי באותה מידה בצורה של אבקה. חוץ מזה שכמוסות שום זה כמו לבשל עם אבקת שום. אין כמו הדבר האמיתי.

כדי למקסם את התועלת של הרכיבים שנמצאים בשום, עדיף לחתוך אותו ולא לקצוץ, כדאי לשמור אותו בטמפרטורת החדר, ואם תתנו לו להתבשל במיץ של עצמו עוד רבע שעה, תרוויחו אפילו יותר. אם אתם מודאגים מהריח, לא קרה שום דבר. אכילת זרעי שומר או לעיסה של פטרוזיליה תטפל גם בזה.

 

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך
תגובות פייסבוק
comments

Say something here...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Be the first to comment.