Write a comment

 

כל השתיינים יודעים שתה טוב מתחיל מצמח הקמיליה סיננסיס (Camilla Sinensis). אם הוא גומר בתור ירוק, שחור, אדום או לבן, זה כבר שאלה של מה עושים איתו אחרי שהוא נקטף. תה שחור למשל, מקבל את הצבע הכהה והטעם העשיר מתהליך תסיסה מורכב שכולל חשיפת העלים לאוויר למספר מדויק של דקות. תה ירוק לא מותסס בכלל אלא מורתח, וחימום אחרון מייצב את הטעם הסופי שלו.

איזה סוג תה כדאי לנו לשתות החורף ובכלל, ובעיקר למה 

תה ירוק

המשקה הלאומי של סין, שהפך לא פחות פופולארי גם במערב. תה ירוק עשיר בפוליפנולים (Polyphenols) פיטוכימיקלים שעושים את אותה העבודה שעושים נוגדי חימצון. תה ירוק מכיל ששה פוליפנולים עיקריים, שידועים בציבור כקטצ'ינים (Catechins). מתוכם, הנלמד והפעיל ביותר הוא אפיגלוקטצ'ין גלט (Epigallocatechin Gallate). ואחרי שאנחנו יודעים מה הוא מכיל, אפשר להתחיל לדבר על מה הוא עושה. חלק מהמחקרים מראים שלתה ירוק יש יתרונות בריאותיים רבים כשזה מגיע למחלות לב וכלי דם, שבץ, יתר לחץ דם, סרטן, הפחתה במשקל, סוכרת, סטרס, בעיות חניכיים, זיהומים ויראליים והרשימה עוד ארוכה. מחקרים אחרים מראים שפשוט אין מספיק עדויות שתומכות בגרסא הזאת. מה שכן, רוב המחקרים מראים שההשפעה החיובית התחילה רק אחרי 3 כוסות של תה, ולא יותר מ- 10. כלומר, בין 250 מ"ג ל- 400 מ"ג פוליפנולים ביום.

תה אדום

הוא נחשב לאחד מהאוצרות החבויים של אפריקה, ואומרים עליו שהוא הירוק החדש. הוא עשיר בארומה, צבע, נוגדי חימצון ומינרלים. ומחקרים מראים שהוא כל יכול כשזה מגיע לבריאות. מהעור, דרך השיניים, העצמות ועוד. הוא עשיר במגנזיום שחיוני לתפקוד מערכת העצבים, הוא מגביר את הספיגה של ברזל בגוף, מכיל אשלגן ומינרלים אחרים וטובים שחיוניים לתפקודים רבים של הגוף, הוא מרגיע ויכול לסייע במקרים של מתח ודיכאון מתון, טוב לאנשים שסובלים מאבנים בכליות והוא אפילו מפחית תיאבון. מחקרים חדשים מראים ששלוש או יותר כוסות של תה אדום ביום יכולות לסייע למניעת סרטן, להפחית מחלות לב, ולמנוע את ההשפעה המזיקה של תהליכים הקשורים בגיל. אותם מחקרים מסבירים שכל זה הודות לפוליפנולים, אותם רכיבים טבעיים שמצויים גם בתה ירוק ושחור, אבל פחות מאשר בתה אדום, ועוד פחות מ- 22 פירות וירקות שונים, כולל מיץ תפוזים, גזר וברוקולי.

תה לבן

הוא עשוי מעלים צעירים, שנאספים זמן קצר לאחר שהניצנים נפתחו בצורה מלאה. את השם שלו הוא קיבל בזכות אותה פלומה כסופה שעוטפת את הניצנים, והופכת ללבנה כשהם מתייבשים. הקרם דה לה קרם של התה הלבן עשוי מעלים שנאספו מניצנים בני יומיים, ממש בתחילת האביב. אבל הסוד האמיתי של תה לבן הוא מה שקורה אחרי שהניצנים נקטפים. הניצנים עוברים תהליך קצר יותר מאשר תה ירוק. במקום ייבוש באוויר, הם רק מורתחים. ולפי מחקרים, זה מה שעושה את ההבדל. העובדה שהעלים נשארים במצב הכי קרוב למצב הטבעי שלהם, אומרת שתה לבן מכיל יותר פוליפנולים מאשר כל סוג אחר של תה. הוא יותר אנטי ויראלי ואנטי בקטריאלי מאשר תה ירוק, הוא מחזק את המערכת החיסונית, משמיד חיידקים, וירוסים, וזיהומים מסוכנים. וגם את חלק מהתאים שגורמים לסרטן.   

תה שחור

נכון שהתה הירוק זוכה לאור הזרקורים, אבל גם התה השחור נמצא בקדמת הבמה, ממש לידו. 78% משותי התה בעולם שותים תה שחור. ההבדל בינו לבין תה ירוק, הוא בתהליך עיבוד העלים. בתהליך העיבוד הזה הפוליפנולים שנמצאים באופן טבעי בתה עוברים שינוי. תה שחור מכיל יותר פלבנואידים מורכבים מאשר תה ירוק, ובמיוחד תארוביגינים (Thearubigins) ותאפלאבינים (Theaflavins), שני נוגדי חימצון מהחזקים ביותר. מספר מחקרים בדקו מה עושה לנו שתייה של תה שחור. הם גילו שתה שחור טוב כמו מים, רק שיש לו כמה יתרונות נוספים. למשל, מחקר אחד מצא שכוס אחת ביום של תה שחור במשך שבועיים הגדילה את ריכוז הפלבנואידים בדם ב- 25%, מה שהשפיע על הסיכון למחלות לב דרך מספר מנגנונים. חוץ מזה, הכולסטרול הרע ירד ב- 11%, ובאופן כללי השתייה של התה עוררה תגובה אנטי דלקתית. ולא, תוספת של חלב לא השפיעה על היתרונות של אותם נוגדי חימצון. כוס אחת של תה שחור מכילה 200 מ"ג פלבנואידים. צריך קצת יותר מחלב בשביל להזיז להם.

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך
תגובות פייסבוק
comments

Say something here...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Be the first to comment.