Write a comment

 

אם ישאלו אותנו, אנחנו נגיד שהתגובות הרגשיות שלנו מתחילות (איפה אם לא) בלב. הוא נשבר לנו כשאנחנו מתאכזבים והוא מחסיר פעימה כשאנחנו מתרגשים. אבל אם ישאלו את המדע, הוא יגיד שהתגובות הרגשיות שלנו מרוכזות דווקא במוח, ובאמצעותו אפשר לשלוט על הלב, במיוחד על מחלות הקשורות בלב.

ד"ר פיטר גרינוולד (Peter Gruenewald) יודע את זה כבר מזמן. גרינוולד (ולא רק הוא) מאמין שהכל מתחיל בראש. לטענתו, הגישה הקונבנציונאלית לטיפול במחלות לב היא חלקית, כי היא מעלימה עין מהמצב הרגשי של החולה. לפי השיטה שלו (HeartSpheres), הדרך לטפל בבעיות לב היא גילוי מוקדם, מניעה במקום ריפוי, והרבה נשימות כדי להראות למחשבות השליליות את הדרך החוצה. 

בדרך כלל כשמדברים על הלב, מדברים על דופק (מספר הפעימות בדקה), לא אצל גרינוולד. הוא מודד את השונות במרווחים בין פעימה לפעימה (Heart Rate Variability). HRV היא אחת האינדיקציות הטובות ביותר למצב הלב. כשהמדד הזה נמוך, זה לא טוב. זה יכול לנבא מספר מחלות, מדיכאון ועד מחלות לב.

HRV הוא מדד שמושפע מהנשימה שלנו. הנשימה, כמו תפקודים אוטומטיים נוספים בגוף, נמצאת באחריות המערכת האוטונומית. כדי שהמערכת האוטונומית תצליח לסנכרן את כל התפקודים האוטומטיים, יש לה 2 סגניות, המערכת הפארא-סימפתטית שאחראית על שגרה ורגיעה, והמערכת הסימפתטית, שאחראית על מצבי לחץ. בדרך כלל הן מצליחות לאזן אחת את השניה.

כשהמערכת האוטונומית נמצאת במצב מאוזן, ההשתנות במחזוריות קצב הלב תתרחש במרווחים קבועים. אצל אדם שנמצא במצב לא מאוזן (לדוגמא, סטרס) המערכת האוטונומית תגרום לעלייה בדופק ושינויים במחזוריות קצב הלב. המצב המאוזן והרצוי נקרא קוהרנטיות. קוהרנטיות זה סימן שאנחנו בדרך הנכונה.

אבל, לפעמים אנחנו טועים בדרך ולוקחים את הפנייה הלא נכונה. השיטה של גרינוולד יכולה לעזור לנו לעלות בחזרה על המסלול. זה לא דבר חדש שנשימות והרפיה מרגיעים את הגוף ומחזירים את המערכות למצב מאוזן, גרינוולד פשוט קורא לזה קוהרנטיות. דרך טכניקות שונות של הרפיה ונשימה, ניתן לשנות את ההשתנות במחזוריות קצב הלב ולהחזיר את הגוף למצב מאוזן. כמה שמתרגלים יותר, זה יותר טוב. הגוף לומד את הטכניקות ומצליח לזהות טוב יותר מצבים של מתח ולהתמודד איתם בדרך שלא מסכנת את הבריאות.

תרגילי הנשימה מותאמים למטופלים, לאחר שההשתנות המחזורית של הפעימות נמדדה בטווח של 24 שעות. דרך המדידה ובאמצעות תיעוד הפעולות לאותו יום, מצליח גרינוולד לזהות את הדברים הכי מלחיצים, עבור אותו מטופל. לאורך זמן, הוא מבטיח, מדד ה -HRV יעלה, כל התפקודים בגוף ישתפרו, והלב יהיה יותר כשיר להתמודד עם מתח ובכלל.

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך

Say something here...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Be the first to comment.