Write a comment

 

על שמן פטשולי (קרוב-רחוק של לבנדר, רוזמרין ואחרים) אומרים שהוא השמן בעל הריח המובחן ביותר בממלכת השמנים האתריים. שאיפה אחת ממנו היא לא משהו שהזיכרון החושי שלנו שוכח כל-כך מהר. אבל ריח הוא לא המעלה היחידה שלו.

כל מה שרציתם לדעת על שמן הפטשולי.

לא פטשולי, לא קונה
חלק מאמינים שהוא השמן של שנות ה- 60, ושהוא חייב את המוניטין שלו להיפים. אבל האמת היא שהשימוש בו התחיל לפני מאות, אפילו אלפי שנים. במקור הוא מגיע מהפיליפינים, אבל בערך כל אסיה חגגה עליו. יש לו היסטוריה ארוכה ברפואה, קוסמטיקה, טקסים רוחניים ובישום. השתמשו בו כדי לבשם בגדים וכביסה, כי האמינו שהוא מסייע למנוע מחלות. השתמשו בו כדוחה חרקים, ובמקביל גם לטיפול בבחילה, כאבי ראש, התקררות, כאבי בטן, שלשול, בעיות עור וחיזוק המערכת החיסונית. ברפואה הסינית המסורתית מאמינים כי הוא מסייע לזרימה תקינה של צ'י.

בתחילת המאה ה-19 הוא הגיע מאסיה לאירופה. בזמן הזה נהגו לעטוף סחורות שיובאו מהודו (כמו צעיפים) בעלי פטשולי כדי לשמור עליהם מפני מתקפת עש. בשלב מסוים, הארומה הפכה לסימן ההיכר של סחורות אותנטיות מהמזרח ובלעדי הריח לא היו מצליחים למכור אותן. לא לקח הרבה זמן עד שפטשולי הפך לרכיב מרכזי בתעשיית הבשמים והקוסמטיקה. הוא השתלב טוב עם חומרים אחרים והריח שלו החזיק מעמד הרבה זמן. הביקוש הגובר הפך את הפטשולי לתעשייה מפותחת, שנמשכה מאז ועד היום.

כדי לייצר את השמן גוזמים את העצים פעמיים, או שלוש בשנה. הבציר הטוב ביותר הוא מעלים שנקצרו בעונה הרטובה. את העלים אוספים בידיים ונותנים להם להתייבש בצל במשך כמה ימים, לפני שמתחילים לעשות איתם משהו. תהליך הזיקוק מרכך את הפטשולי והוא אחד השמנים הבודדים, שממש כמו יין, משתבח עם הזמן. הצבע שלו הופך עמוק יותר, הניחוח חלק יותר, והשמן עשיר יותר.

כל יכול
נוגד-דיכאון, נוגד-דלקת, מחטא, משתן ואפרודיזיאק. אלה חלק מהתכונות העיקריות של השמן. בארומתרפיה משתמשים בו במינונים נמוכים כדי להרגיע, ובמינונים גבוהים כדי לעורר.

פטשולי טוב במיוחד לעור (אקזמה, פטריה, עור סדוק, יבש ומגורה ואפילו אקזמה ופסוריאזיס). הוא מעודד התחדשות תאי-העור, מונע היווצרות של רקמה צלקתית וממריץ את תהליך הריפוי. התכונות המרגיעות שלו, בשילוב עם התכונות האחרות הפכו אותו לאחד השמנים המועדפים בעיסוי. הוא משתלב טוב עם שמן ילנג-ילנג, יסמין, לבנדר, רוזמרין וסנדלווד.

בנוסף, פשטולי נחשב יעיל במיוחד במצבים של היחלשות המערכת החיסונית בעקבות עבודה קשה, חרדה ומתח שמשאירים את הגוף במצב פגיע ורגיש. הוא משתן ולכן אומרים שהוא מסייע גם להיפטר מצלוליטיס. הוא נחשב לממריץ מבחינה מינית, והוא יכול לסייע לטיפול בבעיות מיניות, כמו אונות וירידה בחשק המיני.

מעבר ליתרונות הפיסיים, פטשולי נחשב גם לשמן של מערכת העצבים. הוא מפחית מתח אצל מטופלים עם פעילות מנטאלית מוגברת, מסייע להתגבר על רגשות שליליים וממלא בתקוות חדשות. הוא משפר את מצב הרוח, מסלק את האכזבה, ומרגיע את  המתח. עוזר לשחרר זיכרונות ישנים וליצור חדשים. מפחית מתח, נדודי שינה, סטרס וחרדה. ואומרים שהוא תומך מאוד במקרים של גמילה מהתמכרות.

מבחינה רוחנית, בעבר השתמשו בו במקדשים בתור קטורת, כי האמינו שהוא מסייע למיקוד המחשבה לפני מדיטציה, ויוצר חיבור חזק לאדמה. כמו אז, גם היום מאמינים כי פטשולי מאזן את שלושת הכוחות הפועלים בגוף- היצירתיות, האהבה והחוכמה.

תעודת זהות:
שם בוטני
: Pogostemon cablin
ידוע בציבור: פטשולי
צורת שימוש: בעיסוי, או בקטורת
הוראות הפעלה: שמן פטשולי מיועד לשימוש חיצוני בלבד וכתוספת לשמן בסיס כלשהו (שמן שקדים, זרעי ענבים או אחר). בעת השימוש בו, יש להישמר ממגע בעיניים. ובכל מקרה, מומלץ לשמור מהישג-ידם של ילדים, ולהתייעץ לפני במקרים של הריון או הנקה. אם סובלים מבעיה כרונית בעור, מומלץ לעשות ניסוי על שטח קטן בעור. לא בפנים ולא בצוואר. 

 

baner ptsuoly

 

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך

Say something here...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Be the first to comment.