Write a comment

 

בדיחה ידועה מספרת על סקסולוג המנחה תוכנית שאלות ותשובות ברדיו. אחד המאזינים מתקשר ושואל אותו: "מהו אמצעי המניעה הכי טוב". "תה", עונה הדוקטור ללא היסוס. "לפני או אחרי?", שואל המאזין, וזוכה לתשובה מחכימה: "במקום".

ועכשיו צחוק בצד, התה באמת ניחן בסגולות רפואיות רבות, ולא רק הזן הירוק, אלא גם סוגים נוספים של המשקה הזה. אם פעם נחשב התה למשקה "של הדודות", כיום לא תמצאו זכר לסטיגמה הזו, והתה הפך למשקה לא פחות פופולארי מקפה בבתי הקפה האופנתיים. אך כהרגלנו אנחנו לא מסתפקים בעובדות פשוטות, אלא חייבים להעצים אותן, מבלי להתחשב בכך אם הדבר נכון או לא. על סגולותיו של התה נפוצו שמועות ומיתוסים שלפעמים אין להם שום אחיזה במציאות, ועם כל זה שהתה הוא משקה בהחלט מומלץ, כדאי לדעת את העובדות.

תלוי בצבע

אלפי מחקרים הוקדשו לקשר בין בריאות לתה, אך החוקרים עדיין מנסים להבין מה מידת ההשפעה של הצמח הזה על מערכת לב-ריאה, מניעת הסרטן, פעילות הנויטרונים ואפילו על כוח הגברא. המחקרים בוחנים סוגים שונים של התה – ירוק, שחור, לבן וכו', אך את כולם מכינים מצמח אחד – שבאירופה נושא את השם Camelia Sinensis 

Cup of Tea

ההבדל בטעם ובהשפעה על האורגניזם של סוגי התה השונים תלוי בצורות העיבוד השונות של התה – מייבוש רגיל עד פעולות תרמיות מורכבות, הכוללות מספר דרגות. ככל שתהליך עיבוד התה הוא פשוט וקצר יותר, כך יש בו כמות גדולה יותר של חומר בשם קאטכין, המוכר בסגולותיו האנטי-אוקסידנטיות (נוגדות החימצון).

לפיכך, במקום הראשון מהבחינה של התועלת הרפואית עומד התה הלבן, או כפי שהוא נקרא בסין – תה אוצ'ה. טעמו של תה אוצ'ה הוא מתוק עדין, ללא שום מרירות. החליטה שלו מכילה 100 אחוז עלי תה לבן, ללא שום תוספות של חומרי טעם וריח.

אחריו בתור עומדים התה הירוק ותה אולונג – גם הוא סוג של תה סיני מסורתי, בעל ארומה ריחנית וטעם המזכיר קלות מלון. התה השחור, בדירוג הזה, תופס את המקום האחרון.

הדעות חלוקות

יש הטוענים כי הודות לתכונותיו האנטי-אוקסידנטיות והעובדה שהתה הירוק עשיר בפוליפנולים, חומרים בעלי פוטנציאל אנטי סרטני, התה הזה גם מונע סרטן – אך מחקרים מדעיים מתייחסים לכך בספקנות, היות ואין מספיק נתונים אמפיריים המוכיחים זאת. באשר למחלות לב-ריאה, קיימים נתונים מסוימים שהתה הירוק והשחור מוריד את הסיכון לחלות בהן, אך גם כאן – ההוכחות רחוקות מלהיות חד-משמעיות.

גם הטענה כי התה הירוק מסייע להרזייה עדיין טעונה הוכחה, אם כי החוקרים מצאו כי יש לא מעט סיכויים לכך.

תעשו את החשבון

כן קיימת דעה רווחת שכמות הקפאין בתה הירוק רבה יותר מאשר בקפה – אך הדבר בהחלט אינו נכון. כמות הקפאין בתה, ככלל, קטנה פי 2 מאשר בקפה (אם כי גם כאן יש ניואנסים לכאן ולשם). ספל אחד של תה ירוק (240 מ"ל) כולל בין 24 ל-40 מ"ג קפאין, ספל תה שחור – בין 14 ל-61 מ"ג, ואילו כוס קולה באותו הנפח כוללת בין 30 ל-39 מ"ג קפאין. לעומת זאת בספלון אספרסו בנפח 30 מ"ל כמות הקפאין קופצת ל-40 עד 75 מ"ג. ככלל, מומלץ לצרוך לא יותר מ-500 מ"ג קפאין ביום. אז תעשו אתם את החשבון.

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך
תגובות פייסבוק
comments

Say something here...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Be the first to comment.