Write a comment

 

למרות שלחלק מאיתנו חורף עושה בעיקר חשק לשוקו חם, מסתבר שאין טוב יותר מכוס תה עם קצת לימון. מחקר חדש מראה שהזיווג הזה אפילו יותר בריא ממה שחשבו אי פעם. 

כמו כל הדברים הטובים, גם הדרך של התה הירוק, מסין הרחוקה למדפים אצלנו בסופר, היתה רצף של אירועים מקריים. לפני הרבה מאוד שנים (בערך 5,000) החליט אחד מהקיסרים הסינים לצאת לטיול בטבע. אחרי כמה שעות הוא החליט לעצור לסיאסטה קלה, ובזמן שהוא נח הוא הרתיח מים שיהיה לו להמשך הדרך. רצה הגורל וכמה עלים נפלו בטעות לקומקום. הקיסר טעם, ראה כי טוב וההמשך כבר ידוע. אחרי לא מעט שנים התה הירוק הגיע גם ליבשת אירופה, ובגלל היבוא מהמזרח, הוא נחשב למשקה שלא כל אחד יכל להרשות לעצמו. היום כולנו כבר לוגמים תה, בעיקר תה רגיל (שחור) אבל גם תה ירוק.

לתה ירוק (Camellia sinensis) מיוחסים מספר יתרונות בריאותיים, בעיקר בזכות העובדה שהוא מכיל נוגדי חימצון שנקראים קטצינים (catechins). נוגדי החימצון חשובים לנו כי הם היחידים שמנטרלים רדיקלים חופשיים, הקשורים בהתפתחות מחלות כמו סרטן, סכרת, אלצהיימר, כולסטרול גבוה וסתימת עורקים. קטצינים מקושרים למניעת כל המחלות האלה.

גם מחקרים קודמים הראו שקטצינים יכולים לבלום את ההתפתחות של תאים סרטניים, ולהאיץ את הייצור של אנזימים שחשובים למערכת החיסונית. המחקר הנוכחי, שפורסם החודש (נובמבר 2007) בגיליון האחרון של המגזין Molecular Nutrition and Food Research בדק מה קורה לריכוז ויעילות הקטצינים, כאשר מוסיפים לתה מיצים טבעיים, חלב או תחליפי חלב. במהלך המחקר החוקרים דימו את תהליך העיכול והסיקו כי תוספת של מיץ לימון או של ויטמין C, מעלה את הרמות של קטצינים והופכת אותם לזמינות יותר. יש רק בעיה אחת קטנה. "בסביבה לא חומצית, כמו זו שיש במעיים, פחות מ-20% מהקטצינים שורדים את תהליך העיכול" מסביר החוקר מריו פרוצ'י (Mario Ferruzzi) מאוניברסיטת פורדו (Purdue).

וכאן נכנס לתמונה מיץ הלימון. תוצאות המחקר מראות כי מיץ לימון אפשר ל- 80% מהקטצינים שבתה הירוק לשרוד את תהליך העיכול. בהשוואה לתה ירוק ללא תוספת של מיץ לימון, רמת הזמינות של הקטצינים היתה גבוהה ביותר מחמש פעמים. אחרי מיץ הלימון, נמצאים ברשימה גם מיץ לימון מסוג ליים, מיץ תפוזים ומיץ אשכוליות. גם כשהחוקרים בדקו את רק את ההשפעה של  תוספת ויטמין C, הממצאים הראו כי הרמה של הקטצינים עלתה. באשר לתוספות האחרות, כמו סויה, חלב או חלב אורז, ממצאי המחקר מראים כי יש להם אפקט מינורי בלבד.

אבל, יש עוד בעיה. לא כולם אוהבים תה ירוק. יש כאלה שדווקא תה רגיל הוא כוס התה שלהם. שקיק תה רגיל מכיל בערך 100-200 מ"ג קטצינים, רמה לא מאוד גבוהה. החוקרים קבעו שניתן להשליך את תוצאות המחקר גם על תה רגיל, למרות שההשפעה נבדקה רק על תה ירוק. פרוצ'י טוען כי יש מקום למצוא שיטות נוספות לייעל את הספיגה של קטצינים בגוף, כדי לסייע לבריאות. ובכל מקרה הוא אומר- "אם אתם רוצים יותר מהתה שלכם, תוסיפו לו מיץ לימון".

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך
תגובות פייסבוק
comments

Say something here...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Be the first to comment.