Write a comment

 

אחד מתוך שלושה אנשים לא סומך על עצמו או על הגוף שלו, ולוקח תוספי מזון. לפחות חצי מהאנשים עושים את זה על דעת עצמם, וגם לא ממש מחפשים מידע על התוסף אותו הם נוטלים. לאותו מספר של אנשים אין מושג ירוק מהם המינונים הבטוחים, ואחד מתוך עשרה אנשים מאמין שויטמינים ומינרלים אפשר לקחת בלי הגבלה.

האם תוספי מזון באמת משפרים את הבריאות? ואיך מוצאים את שביל הזהב בין המצפון הבריאותי למצפון הכלכלי?

מולטי-ויטמינים

תוסף מזון שנחשב טוב ומקיף. יש שתי קבוצות גיל עיקריות שיכולות להרוויח ממנו בגדול. ילדים, שלא תמיד אוכלים בריא ולא תמיד בצורה מסודרת, וקבוצת הגיל השניה היא מבוגרים, שמינון נמוך של ויטמינים ומינרלים יכולים לעזור להפחית אצלם הישנות של דלקת ריאות. שאר האוכלוסייה, יכולה להרגיש שיפור בבריאות הכללית כתוצאה מתוספת של מולטי ויטמין, אבל, זה לעולם לא יפצה על חוסר בפעילות גופנית, או ארוחות שכוללות בעיקר צ'יפס. המפתח לבריאות טובה הוא אורח חיים.

ויטמין D

ויטמין שחיוני לעצמות ולבריאות המערכת החיסונית. כולנו יודעים שהוא נוצר על ידי חשיפה לקרני השמש, אבל כולנו גם יודעים שאל קרני השמש לא כדאי להתקרב יותר מדי. אבל גם חוסר בוויטמין D זה לא כיף גדול. הוא קושר לשכיחות גבוהה של מחלות אוטואימוניות, דלקת מפרקים, טרשת העורקים, סוכרת מסוג 1 ופגיעה בצפיפות העצם. את הוויטמין D שהגוף מייצר בקיץ, הוא מאחסן ברקמות השומן בגוף לשעת הצורך. אם אתם רוצים לדעת איפה אתם עומדים, בדיקת דם פשוטה תגלה לכם. אם אתם יודעים בוודאות ששמש היא לא הצד החזק שלכם, שמן דגים וכבד הם מקורות טובים לוויטמין D. אם גם דגים וכבד לא עושים לכם את זה, כדאי לקחת תוסף.

חומצות שומן

חומצות חיוניות לבריאות הלב והמפרקים. מחקרים מראים שחומצות השומן מסוג אומגה 3 שנמצאות בדגים ובתוספים יכולות לעזור לייצב שינויים בקצב הלב ולהפחית את הסיכון להתקף לב. אבל (וזה אבל גדול) הן יעילות רק אם הן חלק מתזונה בריאה. כזאת שלא כוללת שומן רווי, וכן כוללת חומצות שומן מסוג אומגה 6 (שנמצאת בשמנים צמחיים ומסייעת לספיגה) ושמנים בריאים, כמו שמן זית. אנשים שנוטלים תרופות ללב או לטיפול ביתר לחץ דם, צריכים לבדוק עם הרופא שלהם את הבטיחות של תוספי אומגה 3. חוץ מזה, לאומגה 3 יש גם תכונות אנטי דלקתיות, והיא יכולה לעזור למצבים כמו דלקת פרקים. אבל אל תבנו עליה בכל מה שנוגע למוח. עדיין אין מספיק מחקרים ועדויות בתחום המחקר הזה, וכנראה שבינתיים עדיף להישאר עם התשבצים והסודוקו.

אכיניצאה

טובה לטיפול בהתקררות ועוזרת לחזק את המערכת החיסונית, במיוחד את העבודה שעושה סדרה של תאים שנקראת תאי הרג טבעיים (Natural killer cells), העזרה הראשונה של הגוף. אכיניצאה יכולה להפחית את החומרה של ההתקררות. אבל, היא תעזור לכם רק אם תעזרו לה, כלומר רק אם תתחילו לקחת אותה ברגע שמופיעים הסימפטומים הראשונים. מה שעוד חשוב לדעת, הוא שבערך תוך שבוע הגוף מפתח סוג של עמידות לאכיניצאה, ככה שחשוב להפסיק לטול אותה ברגע שמרגישים שהמבול מאחורינו.

ויטמין A ו- C

נתחיל עם ויטמין C. למרות השם יצא לו, יש מעט מאוד ראיות שמראות שוויטמין C יעיל בטיפול נגד התקררות. גם ויטמין A לא ממש יצא צדיק. במחקר שפורסם מוקדם יותר השנה, רמות גבוהות של ויטמין A נקשרו להתדלדלות העצמות. לא צריך להיכנס לפאניקה אם אתם נוטלים את שניהם, אבל לא בטוח שכדאי להוציא על זה עוד כסף.

בשורה תחתונה, כמובן שתמיד עדיף שכל מה שאנחנו צריכים יגיע מתזונה בריאה ומאוזנת. תוספי מזון תמיד צריכים להיות הברירה השניה שלנו. וגם אז יש סייגים. צריך לקחת אותם רק בהתייעצות עם איש מקצוע, לבדוק מה המינונים הנכונים לכם (כי יש כזה דבר מנת יתר של תוספים) ולזכור שלא תמיד הכי יקר הוא גם הכי טוב.

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך
תגובות פייסבוק
comments

Say something here...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Be the first to comment.