חזרה לידע מקצועי ראשי
הדפסה
Write a comment

 

זה לא דבר חדש שתזונה יכולה להשפיע על הסיכון לחלות בסוגים שונים של מחלת הסרטן. וזה עובד בשני הכיוונים. מזונות מסוימים יכולים לצמצם את הסיכון, בעוד שמזונות מסוימים משנים את המאזן לרעתנו.

אם לוקחים בחשבון שסרטן הערמונית הוא צורת הסרטן השכיחה ביותר אצל גברים, אפשר לבנות תזונה שיש לה את כל היתרונות הפוטנציאליים והמקסימאליים לבריאות.

עגבניות

ליקופן הוא החומר (קרטנואיד) שנותן לעגבניות את הצבע שלהן, והוא גם נוגד חימצון והסוכן האנטי סרטני הנחקר ביותר בעולם. בסקירת מחקרים מקיפה שכללה את כל המחקרים שנערכו עד לשנת 2004 על הקשר בין תזונה עשירה בעגבניות וסרטן הערמונית, המסקנה הכללית היתה ירידה לא מאוד משמעותית בסיכון להתפתחות סרטן הערמונית, בקרב גברים עם רמות גבוהות של ליקופן בדם או תזונה עשירה במיוחד בעגבניות. החדשות היותר טובות הן שמחקר שנערך בשנת 2007, הגדול והמקיף ביותר מסוגו, חלק על התוצאות ומצא כי הירידה בסיכון לחלות היתה משמעותית וחצי. המחקר הזה הוא אחד מבין מחקרים רבים בתחום שנערכים ממש עכשיו ועוזרים לשים בצד את כל הספקות שיישארו, אם יישארו. בלי קשר למחקרים, עגבניות עדיין עשירות בוויטמינים ונוגדי חימצון אחרים, מה שהופך את הפרי האדום הזה (כן, זה פרי) לפריט  חובה בתזונה היומית שלנו. עגבניות אוהבות הרבה חום ושמן. ומה שטוב להן, טוב גם לנו. בישול ממושך עוזר לשחרר יותר ליקופן ושומן ועוזר לספיגה טובה יותר שלו בגוף.

ברוקולי

האמהות שלנו (או מי שזה לא יהיה שאמר את זה) צדקו. אנחנו באמת צריכים לאכול את הברוקולי שלנו. למעשה, המשותף לכל הירקות ששייכים למשפחת המצליבים, כמו ברוקולי וכרובית למשל, הן תכונות אנטי-סרטניות. למרות שזה עדיין לא ברור מי מכל החומרים הטובים שנמצאים בברוקולי לקח על עצמו את התפקיד, כל הסימנים מראים שזה כנראה סולפורפיין (Sulforaphane). איך בדיוק הוא עושה את זה? ובכן, יש שני מנגנונים עיקריים דרכם הוא פועל. או שהוא פועל כנוגד חימצון ונלחם ברדיקלים חופשיים, או שהוא מגביר את הייצור של אנזימים שיעשו את זה במקומו. בלי קשר למה הוא עושה ואיך בדיוק הוא עושה את זה, זה ברור שברוקולי הוא ירק אנטי-סרטני. חלק מהמומחים אפילו מציעים שהוא אחד מהמובילים, אם לא המוביל.

סויה

סויה היא קטניה עשירה בחלבון שמגיעה בכל מיני צורות ידידותיות שונות, כמו חלב סויה, טופו ועוד. באופן כללי, סויה לא ממש משתגעת על סרטן וסרטן לא ממש משתגע עליה בחזרה. זה נוגע לרוב סוגי הסרטן, ביניהם גם סרטן הערמונית. את היתרונות של סויה אפשר לייחס לאיזופלבנואידים, רכיבים טבעיים, שיכול להיות שאתם מכירים בתור אסטרוגן צמחי, בגלל שהם מחקים את הפעולה של אסטרוגן אנושי. לסויה יש לפחות שלושה כאלה. גליציטין (Glycitein), דאידזאין (Daidzein), וגניסטאין (Genistein). מספר מחקרים הצליחו להוכיח שסויה היא באמת מזון אנטי סרטני. חלק מהם נמצאים בשלבים סופיים ועדיין צריכים לזכות בכמה אישורים בשביל שנשמע עליהם. אבל אפילו בלי לחכות לתוצאות הסופיות, סויה היא מקור מצוין לחלבון ויכולה להיות תחליף לבשר או מוצרי חלב, מהסיבה הפשוטה שחלק מסוגי הסרטן רגישים במיוחד לשניים האלה.

פשתן

גם לפשתן וגם לשמן שלו יש את התכונות האנטי סרטניות של פשתן (וגם של השמן שלו) מכירים בערך מאז שנת 1950, אבל רק לאחרונה התחילו להתגבש ראיות מוצקות. פשתן עשיר באומגה 3, אבל אפילו יותר מזה, הוא עשיר בליגנינים (Lignans) סוג משודרג של נוגדי חימצון. עד כה, רק מספר מצומצם של מחקרים בדק את הקשר בין פשתן וסרטן הערמונית. אבל בכולם התוצאות נראות מבטיחות. כמובן שצריכים מחקרים נוספים על הקשר בין פשתן וסרטן, אבל בינתיים אנחנו יכולים להמשיך לקחת את הפשתן שלנו. פשתן הוא הכי גמיש מבין מזונות נגד סרטן הערמונית. הוא זמין כמובן בצורה הטבעית שלו, אבל גם באבקה, דגנים, לחם, חטיפי אנרגיה ועוד. שמן פשתן אפשר למצוא גם בקפליות.

 

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך
תגובות פייסבוק
comments

Say something here...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Be the first to comment.